Senaste nytt

Dubai som gay?

Simon

Medlem
Jag är nyfiken på om någon har erfarenhet av att resa till Dubai i icke-heteropar? Jag och sambon har varit sugna på att bocka av det på listan, men hört en del skräckhistorier. Dock alltid avlägsen typ tredjehandsinformation. Vi antas nästan alltid vara kompisar av främlingar men skulle förstås bo i samma rum.
 

sweflyer

Medlem
Jag har sett en del bloggar skriva på det temat. Generellt skulle jag tro att det funkar att boka ett dubbelrum på västerländsk hotellkedja utan problem. Mindre hotell av lägre standard kanske inte är att rekommendera. Det är nog inte att tänka på att visa känslor öppet, göra det tydligt att man är ett par, säga att man firar jubileum eller så, men i övrigt är det nog rätt lugnt.
Allt beror på vad man vill ha för typ av resa. Ett gaypar kan nog absolut ha en trevlig semester där, men räkna inte med samma tillåtande atmosfär som i Amsterdam eller San Francisco.
 

Abbs

Medlem
Ja straffet går väl från deportation till dödsstraff ungefär. Undvik PDA så lär det väl gå bra, om man nu vill dit trots medeltidslagarna
 

dino_81

Medlem
Jag tror att det är okej att besöka Dubai som gay bara man tänker på att inte visa sina känslor öppet. Ungefär på samma sätt som att man som ett heterosexuellt par inte är allt för "intima" i det offentliga.

Som förespråkare för allas lika rätt att älska vem man vill oberoende av kön skulle jag dock inte åka till Förenande Arabemiraten. Likaså av andra etiska skäl.

Det finns bättre resmål att besöka.

För mig klingar medeltida sharialagar väldigt illa med ett land som utmålar sig som både modernt och innovativt...
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle inte oroa mig så länge jag kunde följa några enkla regler.

Alla, även heteropar, förväntas avstå från för mycket närhet i det offentliga så vem skulle märka er? Så länge man inte skriver folk på näsan att man är gay kan jag inte tänka mig några problem.

Frågan om att besöka länder som inte gillar en själv är alltid komplicerad och där vi du/ni själva bäst hur tungt olika saker väger. Jag vet tex en kille som inte vill åka till Ryssland just nu men som varit i Dubai.
 

Voyageur

Medlem
Jag själv skulle nog aldrig åka dit eller till ett annat land där jag per automatik inte är välkommen och ses som lägre stående än en kackerlacka. Sen kan de bygga sina torn till skyarna och skryta om sitt guld men nog fan åker jag hellre till Ullared och dör sakta än riskerar mitt liv pga nån gammal profet
 

agehall

Medlem
Well, allt handlar, som redan framgått, om hur man sköter det hela. Ute på stan är det högst olämpligt att visa några som helst känslor för varandra, som att gå och hålla handen eller annat. Det kan resultera i stora problem.

Lite mer privat på hotellen skulle jag inte förvänta mig allt för stora problem. Så länge man inte bokar ett dubbelrum med en säng (dvs boka twin bed) så har inte hotellet någon anledning att anse att det är ett problem när ni checkar in. Vill ni känna er ännu mer trygga att ingen reagerar så bokar ni två enkelrum.

Hur öppen man kan vara på hotellet varierar, men i de flesta fall skulle jag säga att om man inte är överdrivet öppen så är det inga problem. Det pågår ju trots allt en hel del prostitution i Dubai på hotellen (både kvinnlig och manlig) och som dessutom är rätt öppen. Senast häromdagen såg vi en äldre man med en yngre lokal man som uppenbarligen hade någon slags betalt förhållande vid poolen.
 

TDB

Medlem
Jeg har bodd på hotell i Dubai flere ganger med min mann. Ingen av oss er særlig "outrerte", og vi viser heller ikke utad at vi er et par.
Jeg har derimot takket nei til twin beds på hoteller og fått king size seng uten ytterligere spørsmål.
Alt er hva du gjør det til. Behandle folk med respekt og ta skikkene dit man kommer er mitt beste tips.
Når dette er sagt så er ikke Dubai mitt favoritt reisemål uansett. Det er alt for mye "bling bling" for min smak, men av ulike årsaker har jeg vært der en 8-10 ganger likevel.
 

Simon

Medlem
Stort tack för kommentarer. Varför man skulle vilja åka någonstans där man inte är välkommen är ju en bra fråga, men samtidigt så skulle en hård hållning i den frågan göra att stora delar av världen försvinner som resmål. I praktiken känns de flesta ställen rätt lugna eftersom vi vanligtvis inte får några klockor att ringa, enda stället jag råkat ut för problem har faktiskt varit på Manhattan, men just att man hört rykten om problem på hotell i Dubai så är det skönt att få förstahandsinformation som av @TDB.

Jag kan tänka mig att Dubai inte skulle segla upp som något favoritställe på listan när vi väl varit där, men nog tokigt för att vilja bocka av och ha sett.
 
Toppen