Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

chazzie

Medlem
Så kan det vara. Det har ju också börjat byggas varianter av "gated communities" i Sverige - en trist utveckling. När det gäller galler för fönster och dörrar i Panama så kan det ju mycket väl vara en försäkringsfråga - det kollade jag inte.

Ja tyvärr blir det vanligare även här... Jag gissar att det är försäkringsrelaterat till stor del, har för mig att så har det varit ganska länge i Spanien.
 

Palazzi

Medlem
Väcker denna tråd då jag ser en väldig aktivitet, på Facebook, om köp av utlandsboende i pandemins spår. Det verkar som om trenden går i motsats till resandeminskningen pga. pandemin.

Det verkar som om Spaniens huspriser återhämtat sig något, men Italiens går för första gången på länge kraftigt ner. Rent etiskt kanske det inte känns som att det är rätt att "utnyttja" situationen, då det som sagt så är många försäljningar som är påtvingade av pandemins ekonomiska effekter. Någon, du eller annan, kommer dock "behöva" köpa fastigheterna.

Då jag planerar att själv köpa nytt i Italien, under höst/vinter, så tänkte jag passa på att dela några insikter:
1. Halva priset att köpa sjönära istället för havsnära (undantaget Maggiore, Iseo, Garda och Como). Finns många fina badsjöar i båda norra och södra Italien.

2. Håll utkik efter husauktioner (vendita all'asta). Det finns flera fördelar med detta förfarande. En fördel är att Italienarna normalt håller på sina bostäder hellre än går ner i pris (10% dock vanlig prutmån) men vid dessa avyttringar är försäljningstiden fast, och man kommer mycket närmre marknadspris. 22-25% under listpris för jämförbara fastigheter säger min statistik.
Nästa fördel är att besiktningen, som normalt ger ett rejält tillägg i Italien, sköts av konkursauktionen och det sparar dig rejält med pengar. Istället för 12% pris-påslag på fastigheten så hamnar man på 4-5%

Totalt så kan köp genom detta förfarande spara dig 20-30% . Du behöver en jurist som kan köp genom denna förvärvsform, men dessa är inte dyrare än de jurister du ändå behöver vid husköp i Italien.

3. Euron ligger på en OK nivå just nu, men de flest är ense om att den ska ner ca 5% tills hösten. Tycker man kan ha is i magen då fler fastigheter kommer ut varje dag, och buden på sjö/havsnära boenden ändå är lite lägre vid sommarens slut.

4. Testa på orterna genom att boka 10-14d, via Airbnb, för att få en känsla för omgivningen.

5. Rekommenderar att ni använder Rome2rio: discover how to get anywhere för att se hur de kommunala anslutningarna ser ut till/från närliggande flygplatser. Närliggande flygplatser hittar ni på Closest Airport eller Google maps. För mig har den totala restiden ganska stor påverkan på nyttjande-graden av utlandsboendet. Ibland klarar jag mig på 5h dörr till dörr, vilket jag finner välkommet de gånger man bara är borta en helg.


Inte helt ovanligt att en nyrenoverad villa, med 100m till vattnet, kan fås för en miljon i skrivande stund. Även om det ofta kommer ut lock-priser om hus på Sicilien för 1€ så brukar det innefatta en rätt så rejäl summa i renovering (samt att isoleringen kräver hyrbil).
 

NyfikenGrau

Medlem
1. Halva priset att köpa sjönära istället för havsnära (undantaget Maggiore, Iseo, Garda och Como). Finns många fina badsjöar i båda norra och södra Italien.
...
Inte helt ovanligt att en nyrenoverad villa, med 100m till vattnet, kan fås för en miljon i skrivande stund.

Mycket intressant info, tackar!
En miljon för en nyrenoverad villa låter spontant till och med billigare än Sveriges landsbygd, eller i vart fall inte dyrare! Menar du alltså nära en sjö och i så fall var (exempelvis)? Enbart intresserad av norra Italien.
 

Palazzi

Medlem
Mycket intressant info, tackar!
En miljon för en nyrenoverad villa låter spontant till och med billigare än Sveriges landsbygd, eller i vart fall inte dyrare! Menar du alltså nära en sjö och i så fall var (exempelvis)? Enbart intresserad av norra Italien.

Jag kollade vid Lago di Trasimeno, Bracciano, Endine, D’Idro. Två sistnämnda ligger i norra, men finns såklart mängder med fler.

Gissar att man kan kolla Airbnb och ”near water” för att få en överblick med karta.

Sedan söka på immobiliare.it både under ”vendita” (till salu) och ”Asta” (auktion). Man kan rita egna områden med en lassofunktion, så att man täcker in alla byar/städer runt en sjö.

Jag tror det finns rätt mycket uppsida på investering för det nationella infrastruktur-stödet, i Covids fotspår, täcker många regionala projekt.

T.e.x Endine får ny strandlinje och en gångbro mellan sidorna. Även nya hotell etableras.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kollade vid Lago di Trasimeno, Bracciano, Endine, D’Idro. Två sistnämnda ligger i norra, men finns såklart mängder med fler.

Tackar :)
De ligger i så fall i en helt överkomlig prisklass för oss - tidigare har valet realistiskt stått mellan hus på landet i Sverige eller hus på grekisk ö om man inte vill ge mer än miljonen (SEK då ;)), Alperna har jag aldrig ens tänkt på då de priser jag sett i de övriga länderna legat från 3-4 och uppåt. Det fina med t.ex. Lago d'Idro och regionen i allmänhet är att den kan nås på en (visserligen lång) dags bilkörning från Berlin men ändå ligger söder om Alpernas huvudkam så att klimatet är klart varmare än t.ex. sydligaste Bayern. Ska börja kika lite i Trentino-Alto Adige så man inte måste lära sig italienska på en gång ;)
 

Linmet

Medlem
Vad tror ni. Kommer sydeuropeiska hus få en prisökning framöver?

Jag tänker att vid en allt högre digitalisering känns det allt mer lockande att köpa ett (andra) hem nere i södra Italien. Priserna är ju i princip noll.
Tänker exempelvis Calabrien.

Det som skrämmer mig är underhåll och service. "Maffian". Som tjänsteman med tummen mitt i handen vill man gärna köpa in alla tjänsterna kring underhåll av hus m.m. Man funderar ju på om sådant kan skötas hyffsat smärtfritt trotts att man kanske bara skulle befinna sig i huset max 10-20% de första 10 åren (för att sedan öka senare i livet). Är fortfarande under 40.

Går fler i tankarna? Det jag funderar på är om vi kommer se en prisbom när fler tänker som jag i nordeuropa vilket kan motivera ett köp ganska långt före man egentligen tänkt nyttja huset max.
 

Palazzi

Medlem
Vad tror ni. Kommer sydeuropeiska hus få en prisökning framöver?

Jag tänker att vid en allt högre digitalisering känns det allt mer lockande att köpa ett (andra) hem nere i södra Italien. Priserna är ju i princip noll.
Tänker exempelvis Calabrien.

Det som skrämmer mig är underhåll och service. "Maffian". Som tjänsteman med tummen mitt i handen vill man gärna köpa in alla tjänsterna kring underhåll av hus m.m. Man funderar ju på om sådant kan skötas hyffsat smärtfritt trotts att man kanske bara skulle befinna sig i huset max 10-20% de första 10 åren (för att sedan öka senare i livet). Är fortfarande under 40.

Går fler i tankarna? Det jag funderar på är om vi kommer se en prisbom när fler tänker som jag i nordeuropa vilket kan motivera ett köp ganska långt före man egentligen tänkt nyttja huset max.

Nu blir det lite dåligt underbyggd statistik från min sida, men några observationer:
Verkar finnas en viss trend till prisökning just i södra Italien, men den verkar komma från ett ökat intresse nationellt (ej från utlandet). Initialt så pressades priserna genom att pandemin tvingade flera att sälja, men nu tycks åter efterfrågan vara större än utbudet (borträknat ödehus).

I norra Italien ser man tydliga nedgångar i pris. Där har covid-situationen påtvingat försäljningar (Konkurs-auktioner ökar) men det nationella intresset för att köpa semesterboende där är mindre.

OM det norditalienska vädret känns fullgott så finns det rätt rejäla kap att göra.

Och angående övriga tankar: Driver du inte en affärsverksamhet så skulle jag inte tänka en sekund på maffia eller annan brottslighet. Som vanligt finns det kvarter/områden som är Mer riskfyllda än andra, men så även i Sverige.

Ett annat affärsklimat ska du nog däremot räkna med. Nästan varenda liten by har ju dock snart en Skandinav och/eller Britt som mot betalning drar i alla tåtar. Har du svenska kvalitetskrav på renovering så blir du nog dock besviken. Bara att se på ”husdrömmar Sicilien” för att inse det.

Själv är jag klar med mitt beslut, men sitter lite och inväntar hur smittotalet kan tänkas utvecklas under hösten. Skulle kännas lite surt om det blir extremt problematiskt att ta sig till/från semestserbostaden år 1-2. Då kan jag lika gärna vänta
 
Toppen