Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Yekermo

Medlem
Jag går och lurar på att boka in en LH F men har lite frågor;

1) Det pratas mycket om FCT (och jag har läst alla reportage), men hur stor skillnad är det egentligen mellan denna och FCL? Jag kommer att ha cirka 4h i FRA, är det värt mödan att springa ut till FCT?
2) Jag funderar på antingen en 748-rutt (FRA-HKG) eller en 744-rutt (FRA-BKK). Den förra har så klart fördelen med garanterat ny First, medan den andra har god chans på ny First men trafikeras lite då och då av gammal F. Frågan är - går det på något sätt se vilket plan det är om man bokar dagen innan eller samma dag? Jag brukar använda XXXXXX / Live flight info - Flightradar24, och det är såklart enkelt att förutspå vilken maskin som kommer användas på en utpost, men kan man se det på något sätt i en hubb, eller är det roulette?
3) De som har rest både 748 och 744 i nya F, hur rankar ni komforten? Jag reser i det här fallet ensam.

Stort tack på förhand för alla svar!
 

Senator

Moderator
Jag kan svara på fråga 1 idag, har min nästa LH F på B747-8i om 12 dagar :)

FCT är unikt, och absolut en fantastisk upplevelse. Jag har besökt både den gamle FCL A samt FCL B, och utbudet är ganska likvärdigt. Men då FCT är större finns det något speciellt.

Mitt förslag skulle vara att välja en rutt med väldigt hög sannolikhet för ny F på B747-400. Efter 3 nitlotter förra året (3x gamla F) valde jag FRA-IAD. Men det verkar nu vara särskilda flightnummer till särskilda destinationer som INTE får F så man kan troligtvis få nya nästan garanterat med lite planering.

Varför B747-400? Den unika produkten som bara finns där. Inom några år kommer troligtvis B747-400orna vara borta, min gissning 5-6 år. B747-8i har samma produkt som A380 och som installeras på A330/340 flottan.
 

Yekermo

Medlem
Tack för snabbt svar. Ja, BKK-rutten är tyvärr inte så kassaskåpssäker för nya 744, åkte på en nitlott för drygt en månad sedan BKK-FRA. Men sannolikheten är hysat bra för ny F, ca 90%.
 

Senator

Moderator
Vi hade en diskussion om BKK i en annan tråd och det verkar som alla Europeiska bolag inte prioriterar BKK. LH kommer plocka bort B747-400 från vintern. Jag hade tittat på en annan destination.
 

joemume

Medlem
Yekermo, här kommer mina svar (som liknar Senators väldigt mycket). 1. FCT är en helhetsupplevelse. FCL i A-Pieren har stora likheter med FCT, men servicen och helhelhetsupplevelsen i FCT är unik. Jag var där för ett par dagar sedan och inget du tidigare upplevt kommer att kunna förbereda dig för FCT. Grymt är nog ordet jag söker! :) 2. Lufthansa har en fantastisk ny service på webben som gör att du kan i förhand se vad du får för produkt: Lufthansa ® - Lufthansa First Class Product Skickar med en bild från veckans T/R till IAD i deras nya Lufthansa First på en av deras första A330-300 med nya First på rutten FRA-IAD. Man blir kär. Det finns inget annat ord för nya F. :) IMG_4929_fhdr.jpg
 

Yekermo

Medlem
Tusen tack för en utmärkt länk, då kan man skippa FT's retrofit-tråd :) De säger att det är senaste F på det datum jag tänkt att flyga till BKK, utmärkt!
 

joemume

Medlem
Nya F är helt magiskt. Jag tycker de kommit otroligt nära A380:ans F, med undantag av toaletten som såklart är mycket mindre. Men stolen och servicen är ju helt underbar! Finns det nåt bättre än rysk kaviar, champagne och lite rysk vodka till som förrätt? ;-) Stolen är nåt helt otroligt och deras turndown service ger dig en bra start inför en en sovupplevelse som gjorde att jag sov nästan lika bra som på ett hotell. Gillar speciellt den elektroniskt uppfällbara väggen i sätet som gör att det blir lite av en sovsvit av sätet. Helt fantastiskt! Lufthansas service och det sätt som de tar hand om F-passagerare (måhända lite extra bra eftersom jag är LH SEN) är helt unik. Det ABSOLUT bästa sättet att korsa Atlanten, ingen tvekan! IMG_5176.jpg IMG_4941.jpg
 
Last edited:

Pushback

Medlem
Instämmer i svaren till fråga 1!

Många kommer säkert förklara att FCL och FCT har likadant utbud samt att FCL även har SPA... Detta stämmer!

Men FCT är unikt och en helhetsupplevelse som är bäst bland världens lounger. Det är en separat byggnad endast för LH/LX Firrst.
Synd att inte testa detta en gång i livet, även om du riskerar få knalla en sväng för att komma dit.

Personligen stannar jag gärna över i Frankfurt 1 natt, för att kunna checka in på nytt via FCT:)
 
Toppen