Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

MLG55

Medlem
Det har varit en berg- och dalbana.
Vi blev bokade i ekonomi ARN-IST och väntelista i business IST-DPS.
Några dagar senare fick vi notis från SAS-appen att hela resan ställts in och bokningen var borta från appen. Ringde in till SAS som sa att endast utresan var avbokad pga married segment och att man inte kan ha waitlist på endast ett leg. Vi bokade på nytt men nu fanns även ARN-IST i business som waitlist. Igår blev ARN-IST bekräftad så nu lär väl IST-DPS försvinna igen. Hoppas såklart den får ligga kvar så vi inte tappar vår köplats.

Utöver ovan ändringar så har vi fått två ändrade flygtider vilket genererat två sms vardera från Turkish (turkiska+engelska), ett var från SAS samt lika många mail.

Försöker följa uppdateringar gällande Bali green zonen, men har endast sett info om att de hoppas kunna öppna till slutet av juli och att de diskuterat travel bubbles med vissa länder.
Ojdå..låter ju helt galet.
Fick själv sms från SAS på morgonen att vår flight var ändrad och tänkte att nu skiter det sig.
Men de hade bara ändrat avgången med 10 minuter IST-DPS som ska avgå 02:10 istället.
Läst på många sidor om läget på Bali och deras vaccinering går riktigt bra. Om vi bara får en spruta så kommer vi nog iväg.
Hoppas det löser sig för er...
 

Resetokig

Medlem
Ojdå..låter ju helt galet.
Fick själv sms från SAS på morgonen att vår flight var ändrad och tänkte att nu skiter det sig.
Men de hade bara ändrat avgången med 10 minuter IST-DPS som ska avgå 02:10 istället.
Läst på många sidor om läget på Bali och deras vaccinering går riktigt bra. Om vi bara får en spruta så kommer vi nog iväg.
Hoppas det löser sig för er...
Alright. De verkar hålla på med många små justeringar nu, men det var väl förväntat. Ja vi hoppas!:)
 

Maja

Medlem
@MLG55 & @Resetokig Sitter i samma båt att TK har skickat ut ändring som sedan visade sig handla om 10 min ändring från IST till DPS.

Problemet är att vår resa är den 16 juni! :eek: Det känns som helt omöjligt att åka då, eller vad har ni lyckats läsa er till? Det jag kommit fram till är tidigast i juli. Sedan har vi den lilla detaljen att vi åker hem från Singapore som jag då rakt inte tror kommer ha öppnat upp.

Vill boka om, men biljetter är inte släppta än i april när vi önskar/kan åka nästa gång. Julen är redan kört då det inte finns några biljetter kvar att boka. Måste ha bokat om senast söndag sen har mina 5 dagar gått och jag har accepterat min ombokning.

Någon som har något kreativt råd att ge? Jag gissar att det lär bli fler ändringar innan 16 juni så jag får en ny chans att boka om senare? Alt. när det närmar sig avresa och UD har förlängt sin avrådan från resor utanför EU? Eller vad ska man våga satsa på? Vill ogärna avboka den, utan vill omboka då jag vill behålla det lägre poängpriset. :D:rolleyes:
 

Resetokig

Medlem
@MLG55 & @Resetokig Sitter i samma båt att TK har skickat ut ändring som sedan visade sig handla om 10 min ändring från IST till DPS.

Problemet är att vår resa är den 16 juni! :eek: Det känns som helt omöjligt att åka då, eller vad har ni lyckats läsa er till? Det jag kommit fram till är tidigast i juli. Sedan har vi den lilla detaljen att vi åker hem från Singapore som jag då rakt inte tror kommer ha öppnat upp.

Vill boka om, men biljetter är inte släppta än i april när vi önskar/kan åka nästa gång. Julen är redan kört då det inte finns några biljetter kvar att boka. Måste ha bokat om senast söndag sen har mina 5 dagar gått och jag har accepterat min ombokning.

Någon som har något kreativt råd att ge? Jag gissar att det lär bli fler ändringar innan 16 juni så jag får en ny chans att boka om senare? Alt. när det närmar sig avresa och UD har förlängt sin avrådan från resor utanför EU? Eller vad ska man våga satsa på? Vill ogärna avboka den, utan vill omboka då jag vill behålla det lägre poängpriset. :D:rolleyes:
Turkish har ju väntelista på det flyget vi vill åka med så kolla om de har det även i jul! Singapore verkar väldigt strängt just nu. Kollat alternativ för mellanlandning och du verkar inte få lämna vänthallen.
 

Kimmen00

Medlem
@MLG55 & @Resetokig Sitter i samma båt att TK har skickat ut ändring som sedan visade sig handla om 10 min ändring från IST till DPS.

Problemet är att vår resa är den 16 juni! :eek: Det känns som helt omöjligt att åka då, eller vad har ni lyckats läsa er till? Det jag kommit fram till är tidigast i juli. Sedan har vi den lilla detaljen att vi åker hem från Singapore som jag då rakt inte tror kommer ha öppnat upp.

Vill boka om, men biljetter är inte släppta än i april när vi önskar/kan åka nästa gång. Julen är redan kört då det inte finns några biljetter kvar att boka. Måste ha bokat om senast söndag sen har mina 5 dagar gått och jag har accepterat min ombokning.

Någon som har något kreativt råd att ge? Jag gissar att det lär bli fler ändringar innan 16 juni så jag får en ny chans att boka om senare? Alt. när det närmar sig avresa och UD har förlängt sin avrådan från resor utanför EU? Eller vad ska man våga satsa på? Vill ogärna avboka den, utan vill omboka då jag vill behålla det lägre poängpriset. :D:rolleyes:

När i april? Fanns idag med turken iaf den 16e april.. (påsklovet)
 

MLG55

Medlem
@Maja Jag har mest följ denna sida thebalisun.com och har haft kontakt med en lokalbo på Bali.
Just nu utreder de lite gröna zoner som ska vara ok att besöka och det är först i Juli de ska öppna då deras vaccinering är mycket god.
Min kontakt på Bali är fullvaccinerad och är endast 37 år, så de ligger väldigt långt fram i vaccineringen.
Det kan ju dock snabbt ändras så de bestämmer att de öppnar i Juni eller att de öppnar ännu senare, men det tror jag inte då de behöver få in turister.
Det är ändå konstigt att inte TK inte ställt in den avgången som ni ska åka med så hoppet finns för er kanske om ni vill åka. Dock finns ju problemet med Singapore då!
Om ni är osäkra så boka om den till April för det kostar väl bara 150 pix per person, det tycker jag det är värt för att behålla det gamla poängpriset
och du kan väl vänta med att boka om tills era datum blir tillgängliga...kollade lite snabbt på Awardfares och halva april går det att boka med TK.
Nu kan jag inte riktigt reglerna för ombokning, men det kanske någon annan här kan hjälpa dig med, eller ring SAS och se vad de kan göra.
Viktigt är ju att ni får behålla det gamla priset :D
 

Maja

Medlem
När i april? Fanns idag med turken iaf den 16e april.. (påsklovet)
Biljetterna släpps snart så måste bara vänta någon dag till. Har ej flugit med TK tidigare och har ingen referens hur de förhåller sig till tex Swiss som också flyger från SIN. Någon som har något att säga om båda dessa bolag? Austrian via BKK är ett alternativ, men hittar inga vettiga alternativ från SIN alls för tillfället. Är för tidigt ute helt enkelt.

hade gärna testat EVA Air, men kommer bara till TPE alt HKG och sen tar det stopp från SIN. Någon som har ett kreativt förslag som man kan testa?

@MLG55 Tror tyvärr jag måste ha fått inställda flyg/stora tidsändringar har för att ha rätt att boka om utan att åka på att betala nya poängpriset. Nu verkar jag ha en ändring på 10min och en på 5 min....

Får ringa in och kolla, men hade velat haft en ny alternativ resa klar tills dess.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Biljetterna släpps snart så måste bara vänta någon dag till. Har ej flugit med TK tidigare och har ingen referens hur de förhåller sig till tex Swiss som också flyger från SIN. Någon som har något att säga om båda dessa bolag? Austrian via BKK är ett alternativ, men hittar inga vettiga alternativ från SIN alls för tillfället. Är för tidigt ute helt enkelt.

hade gärna testat EVA Air, men kommer bara till TPE alt HKG och sen tar det stopp från SIN. Någon som har ett kreativt förslag som man kan testa?

@MLG55 Tror tyvärr jag måste ha fått inställda flyg/stora tidsändringar har för att ha rätt att boka om utan att åka på att betala nya poängpriset. Nu verkar jag ha en ändring på 10min och en på 5 min....

Får ringa in och kolla, men hade velat haft en ny alternativ resa klar tills dess.

Tycker Turkish är klart godkända. Vet att vissa här inte gillar dem o en del andra hyllar dem. Mina erfarenheter från long haul är mkt bra.
 

Mr Basic

Medlem
Efter att läst om att vissa fått sina bokningar ändrade utan att det kommit ut info om det gick jag genom mina i appen och såg till min förskräckelse att vi helt sonika var ombokade på utresan ARN-ZRH-EWR till en dag senare. Detta skulle ju såklart göra att vi missade vår connection i EWR (som låg kvar).
Kollar samtliga bokningar hos samtliga bolag varje dag sedan ett år tillbaka. Efter allt som skett med omläggningar av trafikprogram, bot:ar osv gäller det att ha koll. Reflektion: Samtliga bolag ändrar och ställer in men tyvärr är SAS sämst i klassen när det gäller information till kund jmf med Lufthansa, British Airways och Aer Lingus (som varit aktuella för mig under pandemin).
 

toer00

Medlem
Råkade ut för någon knepigt i dag eller så var det inte det, kanske bara jag som missuppfattat situationen...?

Jag lyckads för någon vecka sedan få business awards med SAS till San Francisco (SFO) strax för jul och hem med Air Canada via Calgary (YYC) och Frankfurt (FRA). Men då hustrun börjar sucka och kika i kalender och muttra, att det skulle vara sköt att komma hem 1 dag tidigare, så börjar jag kolla innan jag ringer SAS. Både United, Air Canada, AwardFares och ExpertFlyer visar att det finns platser, SFO-YYC-FRA-ARN samt även SFO-Toronto(YYZ)-FRA-ARN. Förhoppningsfull ringer jag SAS, men där tar det stop...

De ser inga platser alls på dessa sträckor, bara ekonomi via München(MUC)...

När jag frågar lite mer ingående, så säger SAS att de ser flighterna men inga EBB platser...??

HUAC eller resignera det är frågan, borde inte SAS kunna se det som ovan nämnda sajter ser...? I så fall var det en lottovinst att få platser 23/12 - 3/12...?

Hur ser era erfarenheter ut av liknande situationer?
 
Toppen