Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian och SWISS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo, Osaka
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur open jaw
Antal poäng (per person): 82500 (2 st 2-4-1 användes)
Skatter&avgifter (per person): 1981 kr
Antal resenärer: 3 (2 vuxna och ett barn)
När (avresans tidpunkt): Påsk 2020
Bokad: April 2019, ombokad Augusti 2019


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Japanresan för påsken fixad. En utmaning när man är tre resenärer och vill flyga business på eurobonuspoäng.

Austrian släppte många platser och tidigt, så jag knep först VIE-NRT-VIE, men anslutningar var det svårare med. När SWISS öppnade sin linje från Osaka var jag snabb att knipa platser där för returen.

Blir kul att testa Austrian för första gången, och vi fick minikabinen på båda långflygningarna, även om den i Austrians fall gränsar till premium economy bakom. Lång layover i Wien, så vi kanske åker in till stan.

I fredags fick jag en notification i SAS-appen att ett ben (KIX-ZRH) hade blivit av- eller ombokat. Gaah!
Verkade som det fortfarande fanns availibility kvar, men när jag ringde in kunde de inte se den. Ouch. Efter refresh kunde agenten se tillgänglighet, men det var några svettiga minuter. Nu är allt återställt.
Konstigt att SWISS bara bokar av en sådär. Och på ett av deras två ben.
 
Har efter ungefär ett och halvt år av sparande och rekryterande till Amex äntligen lyckats slänga ihop min allra första bonusresa! :cool: Vårt mål är att få ut så många maxade kabiner och häftiga stopovers som möjligt. Som bokningen ligger just nu kommer vi ha övernattningar i Seoul på ditvägen och Bangkok samt Singapore på hemvägen. Vi är egentligen helt öppna att ändra om hela vägen ner till Japan så länge vi lyckas få tag på två stolar i Lufthansa First från FRA. I dagsläget är 0 stolar sålda på den flighten vi bokat, så våra chanser borde väl vara relativt stora? Vi är extremt taggade inför vår resa men har väl ett par frågor vi tänkte ställa till mer rutinerade användare:

  • Hur ser våra chanser ut att få F på FRA-PEK-flighten?
  • Om vi inte får två stolar, vad borde vi satsa på för annan väg ner?
  • Hur ser våra chanser ut att hitta LH/Thai F på hemvägen? Kommer det ens gå att boka iom antal dagar från utresedatum till hemresedatum?
  • Är Singapore Biz i gamla A380-800 något att ha, eller bör vi lägga allt krut på att försöka boka om den till t ex Thai/LH first alternativt Singapores nya A380 Biz till ZRH?
Väldigt tacksam för alla svar och tips vi kan få, tack på förhand! :)

23 okt ARN-FRA, SAS Plus B737-800
23 okt FRA-PEK, Lufthansa Business B747-8i
24 okt PEK-ICN, Air China Business A330-300
25 okt GMP-HND, Asiana Business A330-300

//Destination/Open Jaw//

3 nov KIX-BKK, Thai Airways First A380
4 nov BKK-SIN, Singapore Airlines Business A330-300
5 nov SIN-LHR, Singapore Airlines Business A380-800 (gamla kabinen)
5 nov LHR-ARN, SAS Plus B737-800


map

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Air China, Asiana, Thai Airways, Singapore Airlines, SAS
Kabinklass: Business, First
Avreseort: ARN
Destination: HND/KIX
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 195000 (2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): ca 2500 kr
När (avresans tidpunkt): Oktober-November 2019
Bokad: September 2019
 

r.bjork

Medlem
Har efter ungefär ett och halvt år av sparande och rekryterande till Amex äntligen lyckats slänga ihop min allra första bonusresa! :cool: Vårt mål är att få ut så många maxade kabiner och häftiga stopovers som möjligt. Som bokningen ligger just nu kommer vi ha övernattningar i Seoul på ditvägen och Bangkok samt Singapore på hemvägen. Vi är egentligen helt öppna att ändra om hela vägen ner till Japan så länge vi lyckas få tag på två stolar i Lufthansa First från FRA. I dagsläget är 0 stolar sålda på den flighten vi bokat, så våra chanser borde väl vara relativt stora? Vi är extremt taggade inför vår resa men har väl ett par frågor vi tänkte ställa till mer rutinerade användare:

  • Hur ser våra chanser ut att få F på FRA-PEK-flighten?
  • Om vi inte får två stolar, vad borde vi satsa på för annan väg ner?
  • Hur ser våra chanser ut att hitta LH/Thai F på hemvägen? Kommer det ens gå att boka iom antal dagar från utresedatum till hemresedatum?
  • Är Singapore Biz i gamla A380-800 något att ha, eller bör vi lägga allt krut på att försöka boka om den till t ex Thai/LH first alternativt Singapores nya A380 Biz till ZRH?
Väldigt tacksam för alla svar och tips vi kan få, tack på förhand! :)

23 okt ARN-FRA, SAS Plus B737-800
23 okt FRA-PEK, Lufthansa Business B747-8i
24 okt PEK-ICN, Air China Business A330-300
25 okt GMP-HND, Asiana Business A330-300

//Destination/Open Jaw//

3 nov KIX-BKK, Thai Airways First A380
4 nov BKK-SIN, Singapore Airlines Business A330-300
5 nov SIN-LHR, Singapore Airlines Business A380-800 (gamla kabinen)
5 nov LHR-ARN, SAS Plus B737-800


map

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Air China, Asiana, Thai Airways, Singapore Airlines, SAS
Kabinklass: Business, First
Avreseort: ARN
Destination: HND/KIX
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 195000 (2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): ca 2500 kr
När (avresans tidpunkt): Oktober-November 2019
Bokad: September 2019
Jag kan inte svara på frågorna om vilken hårdvara som är bäst eller hur tillgängligheten kommer vara. Men jag tänkte på att om ni inte får till F med Thai på hemvägen och flyger via Singapore till Europa, skulle jag ha bytt ut flighten mellan BKK-SIN om möjligt till Thai. Då får ni tillgång till Thais förstaklass lounge i BKK.
 

Thornado

Medlem
Jag kan inte svara på frågorna om vilken hårdvara som är bäst eller hur tillgängligheten kommer vara. Men jag tänkte på att om ni inte får till F med Thai på hemvägen och flyger via Singapore till Europa, skulle jag ha bytt ut flighten mellan BKK-SIN om möjligt till Thai. Då får ni tillgång till Thais förstaklass lounge i BKK.

Alternativt överväga att flyga Business KIX-BKK, vilket då gör att poängkostnaden för hemresan blir lägre. Här beror det ju på hur gärna @OttoFerdinand vill testa Thai F och om ni anser det vara värt den högre poängkostnaden även om det "bara" blir F inom Asien.
 

Liden79

Medlem
I fredags fick jag en notification i SAS-appen att ett ben (KIX-ZRH) hade blivit av- eller ombokat. Gaah!
Verkade som det fortfarande fanns availibility kvar, men när jag ringde in kunde de inte se den. Ouch. Efter refresh kunde agenten se tillgänglighet, men det var några svettiga minuter. Nu är allt återställt.
Konstigt att SWISS bara bokar av en sådär. Och på ett av deras två ben.

Tror vi haft samma upplevelse åker också KIX-ZRH med familjen på hemresa efter en påsk i Japan.
Fick också meddelande i appen under helgen, efter snabb koll såg jag att Swiss verkar ha bytt flightnr från LX0163 -> LX0159, antar att det är orsaken till vår avbokning.
Kan tycka det är märkligt att Swiss inte samtidigt bokade om oss per automatik.
Fick också ringa i på måndag morgon och köa i en timme... något svettigt men det löste sig för mig också
 

aikelo

Medlem
Gällande valet av A330 så flyger jag samma rutt om ett par veckor.
Ca 1 timme senare avgår en B787, då hinner man gott o väl med ett besök i launchen också.
Tyvärr fanns bara 330 när jag bokade. Gillar inte riktigt att jag bara har 40 min mellan fighterna. Men då finns ju 787:an som backup om nått går snett.
 
Toppen