Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

Norge har kommit ut med nya direktiv idag den 26:e augusti 2020 (Travel advice - NIPH), men jag hittar inget om regler för transit. Jag bor i Skåne, vet någon om jag får lov att flyga Köpenhamn-Oslo-Gdansk med knappt 3 timmar i Oslo?

Transit ska vara tillåtet
Visits, holiday and leisure trips - UDI

"Yes, you can stopover in Norway for international transit. If you travel from a so-called "red zone", you have to stay in the international zone of the airport when you transit. You must show a valid ticket or boarding pass on further travel"
 

Juancarlos

Medlem
Jag funderar på att flyga till Oslo i helgen. Jag är medveten om att jag kommer få sitta i karantän "hemma" (i familjebostad) i Oslo? Är det någon som har en erfarenhet vad som händer när jag anländer i Oslo, är det passkontroll? Ponera att jag sen flyger hem dagen efter ha suttit i "karantän" är det tillåtet att "avbryta" karantänen eller har SAS restriktioner?
 

Berglund

Medlem
Har man haft corona och kan påvisa antikroppar, genom labbanalys eller PCR test är man undantagen de norska reglerna om karantän. Bara att hänvisa till paragraf §6.7 och §9.4 i Norges Covid-19 regulations. Jag har gjort tre besök i Norge sedan augusti, har fungerat smärtfritt varje gång.
 
Last edited:

ante_77

Medlem
Jag funderar på att flyga till Oslo i helgen. Jag är medveten om att jag kommer få sitta i karantän "hemma" (i familjebostad) i Oslo? Är det någon som har en erfarenhet vad som händer när jag anländer i Oslo, är det passkontroll? Ponera att jag sen flyger hem dagen efter ha suttit i "karantän" är det tillåtet att "avbryta" karantänen eller har SAS restriktioner?

Det kan vara bra att ha en bekräftelse på att du har ett karantänboende, allt beroende på hur nitisk just din passpolis är.
Snart borde jag nog själv börja känna igen dom. Ibland kommer det en massa frågor och ibland håller det att visa sitt anställningsbevis.
 

011430121

Medlem
Nu skall de stänga gränsen igen för Jämtland öppnades i lördags.
Källa Östersunds Posen

Jag tror att de även kommer att stänga för personer från Örebro län
Vill minnas att jag hörde det på SR Ekot idag
 

DRG

Medlem
Har man haft corona och kan påvisa antikroppar, genom labbanalys eller PCR test är man undantagen de norska reglerna om karantän. Bara att hänvisa till paragraf §6.7 och §9.4 i Norges Covid-19 regulations. Jag har gjort tre besök i Norge sedan augusti, har fungerat smärtfritt varje gång.

Utmärkt att det fungerat smärtfritt, men jag tror faktiskt inte det du skriver stämmer. På FHIs hemsida står följande:

Oppfølging av nærkontakter, karantene og hjemmeisolering - FHI


”Covid-19-forskriften, §6.7 og §9.4 gir fritak fra karantene for personer som har gjennomgått sykdom og påvist covid-19, dokumentert ved anbefalt laboratoriemetode siste 6 måneder. Foreløpig er bare rt-PCR for SARS-CoV-2 anbefalt laboratoriemetode. Gjennomgått “sannsynlig covid-19" gir ikke fritak fra karantene.”

Man säger alltså att endast PCR påvisat virus ger rätt till karantänsbefrielse under fritid när man inte är på jobb. Antikroppstester räcker alltså inte. Sedan går det oftast bra i tullen eftersom systemet ju bygger på tillit men om man bli kontrollerad inne i landet så kan det vara bra att känna till vad som gäller.

Krångligt minst sagt, vilket är skälet till att direktoratet nu ser över om reglerna kan förenklas eftersom de nu är ett lapptäcke och det framgår ju med all tydlighet också i överskriften till tråden.
 

DRG

Medlem
Jag funderar på att flyga till Oslo i helgen. Jag är medveten om att jag kommer få sitta i karantän "hemma" (i familjebostad) i Oslo? Är det någon som har en erfarenhet vad som händer när jag anländer i Oslo, är det passkontroll? Ponera att jag sen flyger hem dagen efter ha suttit i "karantän" är det tillåtet att "avbryta" karantänen eller har SAS restriktioner?

Det går utmärkt att bryta karantänen för hemresa ut ur landet, även med flyg. Däremot får man inte åka en inrikesresa med kollektivtransport
 
Toppen