Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

Valley

Medlem
Precis börja nytt norskt uppdrag. Bara för att ännu en gång se gränsbommen fällas ner för oss värmlänningar :(
Får hoppas allt kan hanteras "digitalt"
 

bvs

Medlem
Precis börja nytt norskt uppdrag. Bara för att ännu en gång se gränsbommen fällas ner för oss värmlänningar :(
Får hoppas allt kan hanteras "digitalt"

Vet inte hur ditt upplägg är men om du har fast jobb i Norge har du hela tiden kunnat åka över gränsen, oavsett status. Känner flera som dagspendlar från gränsområdet varje dag och gjort under hela våren/sommaren
 

Valley

Medlem
Vet inte hur ditt upplägg är men om du har fast jobb i Norge har du hela tiden kunnat åka över gränsen, oavsett status. Känner flera som dagspendlar från gränsområdet varje dag och gjort under hela våren/sommaren

Kan dessvärre inte få några undantag. Rena projektjobb utan några giltiga undantagsparagrafer.
 

DRG

Medlem
Du får enligt reglerna gå på jobb i Norge utan karantän men när du är ledig så är måste du vara i karantän. Sedan kanske inte din uppdragsgivare tillåter att du är på jobb, men de Norska reglerna förbjuder det inte.
 

Valley

Medlem
Nix. Om jag haft en fast kontorsadress för norska jobben hade det sett lite annorlunda ut. Har allt pratat med myndigheterna om hur man tolkar min typ av jobb. Konsult i eget bolag med olika norska kunder är det ingen som bryr sig om. Om jag inte får jobb inom offshore- eller medicin/läkemedel. Då finns undantag fullt ut (än så länge)
Än så länge kommer jag in utan problem. Men från midnatt till lördag blir det först 2 veckor karantän om jag måste till en kund för möte.
 

ante_77

Medlem
Du får enligt reglerna gå på jobb i Norge utan karantän men när du är ledig så är måste du vara i karantän. Sedan kanske inte din uppdragsgivare tillåter att du är på jobb, men de Norska reglerna förbjuder det inte.

Nu har man väl karantän innan första Covid-testet är godkänt.
Alltså, karantän som du inte kan ha på arbetsplatsen.
 

DRG

Medlem
Nu har man väl karantän innan första Covid-testet är godkänt.
Alltså, karantän som du inte kan ha på arbetsplatsen.

Det är riktigt. Reglerna säger att man inte behöver vara i karantän on man reser regelbundet förutsatt att man tar tester var 7:e dag. Man behöver alltså inte varje gång då ta ett test vid inresa men är i karantän i fritiden.
 

ante_77

Medlem
Det är riktigt. Reglerna säger att man inte behöver vara i karantän on man reser regelbundet förutsatt att man tar tester var 7:e dag. Man behöver alltså inte varje gång då ta ett test vid inresa men är i karantän i fritiden.
Stökigt dock om man veckopendlar
 

DRG

Medlem
Det är just för veckopendling som man skall kunna ta sitt test var 7:e dag. Och helt enig. Enkelt är det verkligen inte.
 
Toppen