Senaste nytt

Datum då diverse flygbolag/flygplatsanställda ska omförhandla sina anställningsvillkor

Homer

Medlem

Kabinansatte i flere flyselskaper skal forhandle i 2020 – størst er kampviljen blant SAS-ansatte DN


Publisert: 04.01.20

Streikefare etter påske
Skal du ut og fly etter påske i år, bør du notere deg at pilotene lammet de fleste SAS-flyvningene i én uke i fjor. Nå skal de kabinansatte forhandle.

SAS-pilotene kjempet i fjor en hard kamp om prinsipielle spørsmål, og noen av de samme spørsmålene er viktig også for kabinansatte i selskapet. Det handler spesielt om forutsigbarhet i vaktlistene, fordi flertallet av de ansatte får vaktliste for neste måned bare 15 dager før måneden starter. Flere ønsker å jobbe i en fast turnus, mens for selskapet er det minst like viktig å beholde fleksibiliteten dagens avtaler gir.

– Belastningen for kabinansatte i SAS er høy, og vi jobber inntil tre av fire helger i måneden. Flertallet av oss har liten påvirkning på balansen mellom jobb og fritid, og for mange medlemmer er det en viktig sak i disse forhandlingene, sier Nina N. Pedersen, leder for LO-tilknyttede Kabinansattes forbund.

SAS skal forhandle med to norske foreninger (Norsk Kabinforening og SAS Norge Kabinforening), én dansk (Cabin Attendants Union) og én svensk forening (en del av fagforbundet Unionen).
 

Homer

Medlem
Gäller väl också förhandlingarna med SAS antar jag

Avtalsrörelsen pausar
Idag har Unionen, tillsammans med övriga förbund i Facken inom industrin och arbetsgivarna inom industriavtalet, beslutat att acceptera förslaget från OpO om att ajournera förhandlingarna i avtalsrörelsen till i höst. Förhandlingarna återupptas den 1 oktober och därför prolongerar, förlänger, vi nuvarande kollektivavtal till den 31 oktober 2020.
Avtalsrörelsen pausar | Unionen
 

palmen

Moderator
  • Yrkesgrupp och flygbolag eller flygplats: SAS piloter.
  • Startdatum för villkorsförhandlingarna: 1 april 2022.
  • Risk för strejk: Ja, min uppfattning är att det är hög risk för strejk, SAS-piloterna har inte fattat att det inte är 1995 längre (SAS vd på semester –mitt under resekaoset)
Samma som @Tonton postade tidigare, men jag håller med om att det är stor risk för strejk och de lär vara uppbackade av kabinfacket också som inte heller gillar de nya bolagen.
Någon lösning på problemen verkar inte vara nära heller om man ska tro senaste månaders utspel från diverse ansvariga på facken.
 

JNH

Medlem
SAS kabinpersonal börjar löneförhandlingen

”– 
Vårt fokus kommer att vara lön och att höja lönen, inte minst grundlönen, så att det blir något att leva på. Den har stått still sedan 2012, säger Martinus Røkkum, vice ordförande i SAS Norge Kabinforening, till den norska nyhetssidan E24.

Vecka 36 och 37 är avsatta för förhandling, fortsätter Røkkum.”

Kabinansatte i SAS innkalt til lønnsforhandlinger – E24

Betalsida:
SAS kabinpersonal börjar löneförhandlingen – Norrbottens Affärer
 
Toppen