Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

MTheC

Medlem
Någon här har hunnit få återbetalning från Lufthansa på grund av inställda flyg under pandemin? Eller är det väntetider på SAS-nivå som gäller?
Austrian sa till mig (men är ju kundtjänst så man ska ta det med en nypa salt) att de tidigast kommer börja processa utbetalningar efter sommaren. Skulle tro att kortreklamation är det snabbaste sättet att få pengarna.
 

taxvalp

Medlem
Austrian sa till mig (men är ju kundtjänst så man ska ta det med en nypa salt) att de tidigast kommer börja processa utbetalningar efter sommaren. Skulle tro att kortreklamation är det snabbaste sättet att få pengarna.

Vi har väntat sen 16 mars, 79 dagar nu. Kanske dags att ta det via Amex

Tack för snabba svar. Har som många andra här en hel rad återbetalningar som jag väntar på men den ekonomiskt svettigaste är med LH och jag inleder chargeback via Amex just nu. Går att göra via chatten i appen, för övrigt.
 

MTheC

Medlem
Tack för snabba svar. Har som många andra här en hel rad återbetalningar som jag väntar på men den ekonomiskt svettigaste är med LH och jag inleder chargeback via Amex just nu. Går att göra via chatten i appen, för övrigt.
Tackar för tipset med chatten, tycker alltid det är skönt att ha det dokumenterat skriftligt så man kan se när man reklamerat.
 

taxvalp

Medlem
Tackar för tipset med chatten, tycker alltid det är skönt att ha det dokumenterat skriftligt så man kan se när man reklamerat.

Man kan inleda ärendet i chatten, sedan kommer mejl med ärendenummer och man behöver skicka in diverse dokumentation så helt chattbaserat är det inte riktigt än.
 

MTheC

Medlem
Man kan inleda ärendet i chatten, sedan kommer mejl med ärendenummer och man behöver skicka in diverse dokumentation så helt chattbaserat är det inte riktigt än.
I alla fall ett steg framåt då jag vid ett tillfälle varit med om att jag aldrig fick något ärendenummer efter att ha anmält på telefon så var då tvungen att göra om det från början.

Chattar just nu med dem för att göra en kortreklamation och fick intressant nog svaret att det ej är möjligt att reklamera mer än 60 dagar efter köpet. Har bett dem bekräfta det och hur det förhåller sig till svenska konsumentkreditlagen. Får se vad de svarar...
 

Senator

Moderator
Gällande Miles & More hyllar jag Lufthansagruppen för deras agerande. När det gäller återbetalningar, nja där är det helt uselt. Men om rapporterna stämmer så är Lufthansagruppen tekniskt i obestånd innan det nu godkända räddningspaket. Om ni vill se på verbala kängor, så följ Lufthansa på Facebook.

Jag väntar ut mina pengar, sen riktar jag ett krav till kundtjänst. Jag bokar ingenting med Lufthansagruppen innan jag får pengar. Allt är nu avbokat.
 

BCSkier

Medlem
Chattar just nu med dem för att göra en kortreklamation och fick intressant nog svaret att det ej är möjligt att reklamera mer än 60 dagar efter köpet. Har bett dem bekräfta det och hur det förhåller sig till svenska konsumentkreditlagen. Får se vad de svarar...

Jag hittar inget om tidsgräns för invändningar i konsumentkreditlagens 29 paragraf. Återrapportera gärna hur det går.
 

MTheC

Medlem
Jag hittar inget om tidsgräns för invändningar i konsumentkreditlagens 29 paragraf. Återrapportera gärna hur det går.
Precis vad jag menade också - om det skulle finnas en 60 dagars gräns skulle det ofta vara problematiskt med resor som bokats i förväg. Man chattar dock med någon på engelska så misstänker att de servar flera olika länder - personen ifråga hänvisade till några allmänna villkor men svarade bara att han inte var bekant med några andra regler. Gick med på att ta emot reklamationen men varnade för att den kan nekas pga att det är mer än 60 dagar sen. Tror och hoppas att det inte ska bli problem.
 
Toppen