Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Senator

Moderator

Tack! Det står en del annat tråkigt som är mer intressant kan jag tycka:
The capacity outlook for the passenger airlines will be significantly revised; the previous assumption that an average production level of 50 percent of the previous year's value would be reached in the fourth quarter of the year no longer seems realistic. If the current trend continues, the available seat kilometres will probably only be in a range between 20 and 30 percent, compared to the previous year

Undrar på hur tusan gör man en forecast som det är nu?

The previously announced personnel surplus amounting to 22,000 full-time positions will increase as a result of the decisions taken in regards to the third package within the restructuring program. The change in permanent staffing levels within flight operations will be further adjusted in regards to market development. The compensation and reduction of personnel surplus will be discussed with the responsible employee representatives.

Frågan är hur många flera som får gå?

Despite the worsened outlook, the revised financial planning intends to further reduce cash outflows through strict cost management. The outflow of liquidity is to be reduced from currently around EUR 500 million per month to an average of EUR 400 million per month in winter 2020/21. The previously communicated Group target of returning to positive operating cash flows during 2021 is being reinforced.

Så man brinner av 4mrd SEK i månaden istället för 5mrd från W20/21? :oops: Det här kommer bli värre tror jag innan det blir bättre. Kanske kan S21 räddas, men usch vilket läge..
 

varva77

Medlem
Brutalt är bara förnamnet... tycker dock det är i linje med vad man hör och upplever. Enstaka privatresor (majoritet inrikes) görs men obefintligt affärsresande på obestämd framtid. Efter att en själv och kollegor legat ute mer eller mindre för jämnan så är det fortsatt helt stopp fram till årsskiftet. Lär dock vara samma hela första halvåret 2021, minst.
 
Ja, man undrar ju var detta ska sluta. Bland annat första klass känns som kommer bli extremt svårt att få till när det gäller LH. Det blir väl på de få 747-8 som kör från FRA. Är väl dessa 747-8 destinationer som är "kvar" just nu:
  • Chicago (ORD) – Frankfurt (FRA)
  • Shanghai (PVG) – Frankfurt (FRA)
  • Sao Paulo (GRU) – Frankfurt (FRA)
  • Newark (EWR) – Frankfurt (FRA)
Chansen att 747-8 blir kvar är väl ändå relativt stora känns det som då både 340-600 och 380 verkar tveksamma framöver.
Just nu flygs ju 330 och 340 mest överallt på gamla 747/380 rutter.
 

Resenären

Medlem
Från schweiziska nyheter på SRF:

Och det ser inte bra ut för Swiss heller. ”Swiss kommer att bli mindre, det är mycket tydligt. De har också meddelat det i Lufthansa-gruppen, säger Stefan Eiselin, chefredaktör för Aerotelegraph-specialportalen. Bokningarna kollapsade igen efter sommarlovet.

För närvarande är vi i det värsta scenariot: passageraren vet inte längre vad som fortfarande är tillåtet, vart man kan åka - det är därför som inga fler bokningar görs. Det betyder att det inte finns några fler inkomster. "
 

MTheC

Medlem
Måste igen tacka @RollingStone för tipset om chatten på FB.

Bara för en resa jag har (planerad i slutet av oktober och bokad i början av sept) så har jag hittills varit tvungen att vara i kontakt med LH 14 (!) gånger för att de gjort ändringar som krävt ombokning. Det har faktiskt varit 16 förändringar men vid 14 av tillfällen har det krävts kontakt med dem då de antingen bokat om till jobbiga alternativ (långa stopp, övernattningar på vägen) eller sådana som inte alls funkar (anslutningsflyg går innan man landat). Är verkligen mycket jobb att komma iväg på resor men utan tipset om chatten så hade det varit mycket jobbigare.
 

GOTBound

Medlem
Lufthansa har sin flexibla ombokningspolicy där de tillåter ombokning av datum och/eller ny destination.
Avgifter som tillkommer är ev fare difference;
https://www.lufthansa.com/se/en/extended-rebooking-options

Är det någon dom har erfarenhet av denna?
Det jag funderar på är om jag kan boka mer än en gång.

British Airways voucher system känns bättre men LH har [vad jag tycker är] bra priser i Business inför sommarens resa [typ 1/3 av BA].
 

ZZZebra

Medlem
TravelNews har en stor intervju med Lufthansas Sveriges chef Håkan Bäverstrand som säger att läget är kritiskt.

Käller TravelNews
Lufthansa i stor intervju: Läget är kritiskt! - Travel News

Lufthansas VD säger till Reuters att de behöver fylla stolarna till 50% för att gå runt, men räknar med att nå 20% i vinter.

Fram till att de når 50% beläggning kommer de gå med förlust, just nu med ca 500 MEUR/månad, så Lufthansa har en rejäl burn rate just nu.

Reuters:
Lufthansa CEO says no end in sight to burning through cash | Reuters
DI:
Lufthansa bränner 5 miljarder i månaden – vd ser ingen ljusning

DI är ett referat på Reuters-artikeln
 

MTheC

Medlem
Kan ge en uppdatering om en intressant kontakt jag hade med LH idag (efter att på kort tid fått ombokning 17, 18 och 19 av resan som nämns ovan). Jag hade koll på några bra alternativ så bad att bli ombokad, fick det bekräftat och sen när jag fick bokningsbekräftelsen så hade de bokat om vissa segment till economy. Kontaktade dem igen och de påstod då att det inte fanns business class, jag skickade screen shots från deras hemsida. Fick då svaret att om man bokas om utanför LH-gruppen så är policyn nu att man bokas i en klass lägre - vet inte om man får åka som frakt om man då råkar ha en economybiljett :) Påtalade att det inte var ok men de sa bara att de blivit tillsagda att göra så.

De vägrade att boka om till business om inte alla segement är med LH, ledde till usla tider. Ska se om jag orkar ringa in, har ju inte varit superlätt att komma fram.
 

enlunda

Medlem
Kan ge en uppdatering om en intressant kontakt jag hade med LH idag (efter att på kort tid fått ombokning 17, 18 och 19 av resan som nämns ovan). Jag hade koll på några bra alternativ så bad att bli ombokad, fick det bekräftat och sen när jag fick bokningsbekräftelsen så hade de bokat om vissa segment till economy. Kontaktade dem igen och de påstod då att det inte fanns business class, jag skickade screen shots från deras hemsida. Fick då svaret att om man bokas om utanför LH-gruppen så är policyn nu att man bokas i en klass lägre - vet inte om man får åka som frakt om man då råkar ha en economybiljett :) Påtalade att det inte var ok men de sa bara att de blivit tillsagda att göra så.

De vägrade att boka om till business om inte alla segement är med LH, ledde till usla tider. Ska se om jag orkar ringa in, har ju inte varit superlätt att komma fram.

Ring deras USA nummer
Contact Details+1 800 - 645 38 80 nu på förmiddagen, då de i USA sover förhoppningsvis.
 
Toppen