Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Om nu nyårsresan blir av så har British Airways ställt in vårt LHR-MIA pga. Boeing 747-400 pensionering, istället för eftermiddagsflyget med BA är vi nu ombokade till förmiddagsflyget med American Airlines. BA har reducerad tre avgångar till en avgång, med Boeing 777, på vårt datum. För vår del gör det inte så mycket mer än att vi åker från GOT 07:55 istället för 11:55, BA's och AA's premium economy bör vara likvärdig.
 

Trox

Medlem
En tråkig effekt är att jag inte riktigt vågar boka ngn vinterresa. Jag brukar göra en långresa över jul, men nu känns det lite för osäkert. Viruset verkar komma påverka livet kraftigt under hösten, och därmed fortsatt pressa hela reseindustrin. Att köpa flygbiljetter nu känns som ett stort risktagande när t o m stabila flygbolag riskerar att gå omkull.
 

pswe

Medlem
En tråkig effekt är att jag inte riktigt vågar boka ngn vinterresa. Jag brukar göra en långresa över jul, men nu känns det lite för osäkert. Viruset verkar komma påverka livet kraftigt under hösten, och därmed fortsatt pressa hela reseindustrin. Att köpa flygbiljetter nu känns som ett stort risktagande när t o m stabila flygbolag riskerar att gå omkull.
Köper du med ett kreditkort som omfattas av svensk lagstiftning så bör väl i alla fall den ekonomiska risken vara begränsad?
Jag ser ett större problem för egen del med att köpa biljetter som ej är flexibla och riskera att inte kunna nyttja dem pga restriktioner (UD eller andra) samtidigt som flygen ändå går.
Flexibla biljetter för pengar eller poäng har varit lösningen hittills i mitt fall.
 

Sullon

Medlem
Flygbolagsproblem är hanterbara med kreditkort och det faktum att om/avbokning är mer flexibelt för vissa bolag. Det jag är orolig för är att bli lockdown i ett hotellrum med familjen plötsligt i två veckor. Och det kan inte flygbolagen göra något åt.
 
Toppen