Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

M.K

Medlem
Härligt att Norge och Danmark öppnar upp mellan sig. De har genom kraftfulla åtgärder och utmärkt kommunikation från regeringar och myndigheter bekämpat viruset i nuläget. :)

Jag gläds med alla mina skandinaviska vänner och hoppas att Sveriges smitta också ger sig snart. Då kan hela Norden äntligen öppnas upp igen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tyskland visar att man kan ha låga smittotal utan att hänga upp sig på Sverige, känns bra att bo här just nu :)

Man går efter denna karta, inget land i EU ligger över 50 nya infektioner per 100 000 invånare och vecka, även om man kan se att Sverige ligger närmast. Men inte heller Sverige har legat över 50 per 100k någon vecka vad jag vet.
RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Quarantäne bei Einreisen nach Deutschland
 
Last edited:

robban-

Medlem
Hej,
Mina svärföräldrar sitter fast i Brasilien i över en månad nu, bokade med British Airways. BA ställer in flyget och bokar om dem 1-2 veckor fram i tiden om och om igen. Vilka rättigheter har de, kan de bli ombokade till annat bolag? De har varit i kontakt med BA otaliga gånger, men får inget tillbaka mer än att vänta. Det börjar snart bli problem då mediciner är på väg att ta slut.
 
Hej,
Mina svärföräldrar sitter fast i Brasilien i över en månad nu, bokade med British Airways. BA ställer in flyget och bokar om dem 1-2 veckor fram i tiden om och om igen. Vilka rättigheter har de, kan de bli ombokade till annat bolag? De har varit i kontakt med BA otaliga gånger, men får inget tillbaka mer än att vänta. Det börjar snart bli problem då mediciner är på väg att ta slut.
Solklart fall av "lös problemet själv och hoppas på ersättning i efterhand". KLM flyger: Google Flights
 

raffe

Medlem
Hej,
Mina svärföräldrar sitter fast i Brasilien i över en månad nu, bokade med British Airways. BA ställer in flyget och bokar om dem 1-2 veckor fram i tiden om och om igen. Vilka rättigheter har de, kan de bli ombokade till annat bolag? De har varit i kontakt med BA otaliga gånger, men får inget tillbaka mer än att vänta. Det börjar snart bli problem då mediciner är på väg att ta slut.
Se även informationen här Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad Bland annat skriver de:

"Om du vill åka hem till Sverige är det bra att försöka ta sig till Rio de Janeiro eller Sao Paulo, där de flesta internationella flyg avgår ifrån. Se lista över aktuella flyg här: Airflights_Brazil_17h_28May2020.pdf

Läs mer om flygtrafik här."

Inga flyg direkt till Stockholm i den PDFen, men man kan flyga till flera andra länder i Europa (och sedan flyga vidare till Sverige)
 

jumbooze

Medlem
Sydsvenskan skriver idag att Danska gränspolisen har börjat släppa igenom svenska transit passagerare, dvs de som ska till Kastrup och flyga vidare. Har det redan avhandlats här och jag missat det så ber jag om ursäkt.
Nu blev det lite lättare att se att en flygresa kan bli av...
 

robban-

Medlem
Se även informationen här Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad Bland annat skriver de:

"Om du vill åka hem till Sverige är det bra att försöka ta sig till Rio de Janeiro eller Sao Paulo, där de flesta internationella flyg avgår ifrån. Se lista över aktuella flyg här: Airflights_Brazil_17h_28May2020.pdf

Läs mer om flygtrafik här."

Inga flyg direkt till Stockholm i den PDFen, men man kan flyga till flera andra länder i Europa (och sedan flyga vidare till Sverige)
Tack för tipsen och länken! Jag har vidarebefordrat och de ska kolla vilket alternativ som blir bäst.
 

AABack2ARN

Medlem
BA verkar flyga varannan dag från Sao Paulo till London (BA246). Och jag har sett något enstaka Iberia-plan på väg till Madrid så det verkar ju finnas flyg med IAG. (Vet dock inte om de inte tar passagerare?)

Vad uppger BA för skäl?
 

RickardG

Medlem
Förra förlängning av avrådan från UD kom en dryg månad innan föregående ”gick ut”, så det kanske är dags igen om ett par veckor. Hur ser killgissningarna ut? Får vi en månad till med liknande avrådan? Öppnar man för EU? Eller till alla länder som inte kräver karantän vid ankomst kanske? Eller vågar man nu öppna för alla länder förutom några enskilda där det finns en uppenbart ansträngd situation?
Självklart ingen som vet men vore intressant med lite tankar och resonemang, kanske baserat på hur andra länder agerat.
 

Senator

Moderator
Förra förlängning av avrådan från UD kom en dryg månad innan föregående ”gick ut”, så det kanske är dags igen om ett par veckor. Hur ser killgissningarna ut? Får vi en månad till med liknande avrådan? Öppnar man för EU? Eller till alla länder som inte kräver karantän vid ankomst kanske? Eller vågar man nu öppna för alla länder förutom några enskilda där det finns en uppenbart ansträngd situation?
Självklart ingen som vet men vore intressant med lite tankar och resonemang, kanske baserat på hur andra länder agerat.

Jag tror att steg 1 är ett beslut vad som gäller inrikes. Det är fortfarande en öppen fråga. Steg två gissar jag blir en nordisk. gemensam policy. Sen kommer resten av Europa/EU/Schengen. Jag hörde ryktesvägen att USA kommer vara stängt till oktober, men det är bara rykten.
 
Toppen