Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Joanna

Medlem
Jag och min kollega åker till Moskva med SWISS via Zurich. Jag flyger ARN-ZRH-DME och han flyger AMS-ZRH-DME.
Vet ni om det krävs Corona (negativt) test på AMS (Amsterdam), ARN (Stockholm) och ZRH (Zurich) flygplatser?
Om ja - hur gamla får de vara?

Besök ”SWISS Travel Regulations”. Där kan du ange avreseort och destination för att få information vad som gäller, och om du behöver intyg.

För till exempel inresa till Moskva verkar det krävas ett negativt PCR-prov som inte får vara äldre än 72 timmar, och måste vara skrivet på engelska eller ryska.

https://swiss.travel-regulations.com/
 

Ricci

Medlem
Idag på förmiddagen åkte min fru tåg från Malmö till Kastrup och blev inte stoppad och behövde inte visa upp negativt covid-test.
Hennes vännina åkte nästan samtidigt bil över och blev stoppad på Pepparholm och behövde visa upp negativt covid-test.
Det verkar som danska polisen inte hela tiden stoppar personer för att titta på deras papper/intyg.
 

ekf

Medlem
Idag på förmiddagen åkte min fru tåg från Malmö till Kastrup och blev inte stoppad och behövde inte visa upp negativt covid-test.
Hennes vännina åkte nästan samtidigt bil över och blev stoppad på Pepparholm och behövde visa upp negativt covid-test.
Det verkar som danska polisen inte hela tiden stoppar personer för att titta på deras papper/intyg.
De har väl uttryckligen sagt att de ska göra stickprov?
 

Agö

Medlem
Idag på förmiddagen åkte min fru tåg från Malmö till Kastrup och blev inte stoppad och behövde inte visa upp negativt covid-test.
Hennes vännina åkte nästan samtidigt bil över och blev stoppad på Pepparholm och behövde visa upp negativt covid-test.
Det verkar som danska polisen inte hela tiden stoppar personer för att titta på deras papper/intyg.

De har väl uttryckligen sagt att de ska göra stickprov?

I höstas var det så, men efter danskarna krävde ett negativt covid-test för ikke danskar att komma in i Danmark så trodde jag att det var ett "hårdstopp".
Jag åker varje vardag. Sedan det "hårda stoppet" infördes för några veckor sedan har det inte varit någon kontroll. Sedan de tog bort det hårda stoppet (i verkligheten) har jag bara råkat ut för kontroll vid ett par tillfällen och då åker jag som sagt fem gånger per vecka. Däremot vet jag att det varje dag utförs stickprov.
 

Agö

Medlem
Jag åker varje vardag. Sedan det "hårda stoppet" infördes för några veckor sedan har det inte varit någon kontroll. Sedan de tog bort det hårda stoppet (i verkligheten) har jag bara råkat ut för kontroll vid ett par tillfällen och då åker jag som sagt fem gånger per vecka. Däremot vet jag att det varje dag utförs stickprov.
Haha, men så hände det förstås nu precis på väg hem, en mindre armé av gränspoliser på stationen. Så ja, stickprov görs ombord på tåget.
 

Ubbe

Medlem
Hur ligger vi till idag som Svenskar? Rött, Gult, Grönt land för mottagarlandet? Full vaccinerad eller inte? Karantän?
 

toer00

Medlem
Någon som vet vad som gäller för flygtransfer på OSL nuförtiden med tanke på Omikron?
Vi har en resa i feb, Oslo - Maldiverna med Qatar Airways (QR), vi ankommer med Norwegian fr. Arlanda på morgonen och vidare med QR under em.
Norwegian lär inte skicka bagaget vidare till QR, så vi kommer att hämta upp bagaget, gå ut i avgångshallen och checka-in det igen.

Jag har försökt sök information om vad som gäller men blir inte riktigt klok på detta?
Någon med liknande erfarenheter fr. Norge i närtid? Dvs transfer där man måste gå utland-side och sedan in igen… ?
 

Senator

Moderator
Någon som vet vad som gäller för flygtransfer på OSL nuförtiden med tanke på Omikron?
Vi har en resa i feb, Oslo - Maldiverna med Qatar Airways (QR), vi ankommer med Norwegian fr. Arlanda på morgonen och vidare med QR under em.
Norwegian lär inte skicka bagaget vidare till QR, så vi kommer att hämta upp bagaget, gå ut i avgångshallen och checka-in det igen.

Jag har försökt sök information om vad som gäller men blir inte riktigt klok på detta?
Någon med liknande erfarenheter fr. Norge i närtid? Dvs transfer där man måste gå utland-side och sedan in igen… ?

I det här fallet skulle jag hävda att ni klarerar Norges gräns då bagage plockas ut på OSL, ni går genom tullfiltret med bagaget för att checka in hos Qatar. Då gäller följande:
Registrering
Test on arrival
PCR-test

Du kan läsa mer om detta här:
Innreise til Norge - regjeringen.no

Jag tror SAS skulle acceptera interline med Qatar på separat biljett och därmed skulle ni kunna stanna på den internationella transitsidan. Men med Norwegian kliver ni in i Norge med det upplägg du beskriver. Då är ni inte per definition i transit, men inresa om än kort tid.
 
Last edited:
Toppen