Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

MTheC

Medlem
Kan delge lite erfarenhet av att resa in i Finland som svensk. Det finns ju restriktioner men vid mina 2 ankomster så har inga frågor alls ställts (hade dock papper som styrkte skälet till besöken). Man behövde dock gå via passkontrollen så man bör var beredd på att kunna förklara varför man har rätt att resa in.

Värt att notera är att det står personaö vid ingången till tågstationen och kontrollerar alla som vill ta tåget och frågar var man kommer från och har man anlänt från Sverige (och antar alla andra länder med restriktioner) så vill de inte släppa in en (åkte inte själv tåg men såg personal försöka stoppa svenskar och hänvisa till taxi - en person stod dock på sig och släpptes motvilligt ned till tåget)
 

FF#1

Medlem
Nu verkar det bli hårda bud för ankommande från de flesta länder till Finland.
Tidigare var karantänen frivillig men nu "hotas" det med obligatorisk lagstadgad karantän och tvångstestning av ankommande.
Omsorgsminister Kiuru: Obligatorisk karantän för alla som kommer från riskländer, även obligatorisk testning möjlig | Inrikes | svenska.yle.fi

Får se vad det innebär i praktien.

Har varit två vändor till stugan i Finland i sommar, har gått rätt smidigt att ta sig in över gränsen, hjälper väl att frugan och ungarna är finska medborgare samt vi ha fastigheter där.
 

Valley

Medlem
Verkar bli kört igen för Värmlänningar till Norge :(
Med stor säkerhet skiter det sig med det som skulle tokhinnas med inför att något sådant här kunde hända.
 

Sebbeh

Medlem
Jag har också varit en vända till Finland. Men är också finländsk medborgare med stuga i Finland. Dock så visade jag bara svenskt körkort och pratade finska.

Jag har familj som ska hem på lördag från Sverige till Finland. Dom ska passera helsingfors-vanda på vägen hem. Så kan ge en uppdatering om läget då.
 

jtq

Medlem
Jag har ocså varit i Finland nyligen, svensk medborgare med stuga i Finland. Kom med färja till Åbo och visade mitt svennska körkort och sa att jag skulle till stugan. Välkommen, inga frågor om dokumentation på stugan eller liknande. Bilen var dock packad med "stuggrejor" så det kanske räckte som bevis för dem.

Ryktet säger att Bali ska öppna upp för utlänningar den 11 september.
 

henrik l

Medlem
Jag har ocså varit i Finland nyligen, svensk medborgare med stuga i Finland. Kom med färja till Åbo och visade mitt svennska körkort och sa att jag skulle till stugan. Välkommen, inga frågor om dokumentation på stugan eller liknande. Bilen var dock packad med "stuggrejor" så det kanske räckte som bevis för dem.

Ryktet säger att Bali ska öppna upp för utlänningar den 11 september.

Vet inte om det redan har nämnts här, men Dubai släpper in turister.
 

Birch

Medlem
Vet inte om det redan har nämnts här, men Dubai släpper in turister.

Det är goda nyheter! Men det är förutsatt att du har gjort ett PCR-Covid-19 test som visar negativt, vilket ska vara giltigt i 96h. Enligt vissa källor måste du visa upp ett sånt dokument för att ens kunna checka in på flygplatsen.

Men enligt Visit Dubai -"Tourists may either show their PCR test result (which is valid for 96 hours) upon their arrival to Dubai or carry out a test at the relevant Dubai airport"
 
Toppen