Senaste nytt

"Business" på SAS. "Mixed cabin" på United. Samma?

Big Birger

Medlem
Hej,

Tänkte boka min första Star Alliance-bonusresa med en 2-4-1-check nästa höst till ett soligt ställe. På SAS sida där man kan boka Star Alliance-bonusresor nu för tiden finns det ett alternativ med Turkish som är "Business". Bokningsklass (I). Det är byte i Istanbul. Båda sträckorna är med Turkish.

På kul tänkte jag se om United kan presentera några andra alternativ. De hade de faktiskt inte, men de presenterar samma alternativ där det är "Mixed cabin". Dvs att sträckan ARN-IST är Economy (X), men den andra sträckan är Business (I). Det vore ju lite segt!

Finns det någon risk att det alternativ som SAS presenterar inte är Business i båda sträckorna?

Vore kul att höra vad ni som är mer erfarna har för tips och kommentarer.
 

Big Birger

Medlem

Det är via den länken som det ser ut att vara "Business". Om jag faktiskt klickar på Business-alternativet, står det faktiskt "2 platser kvar, I, I klass". Så det tolkar jag som att det faktiskt är Business och inte Economy. Om jag väljer ett alternativ med 2 stopp, blir det "2 platser kvar, I, I, I klass". Har inte hittat något alternativ med "2 platser kvar, X, I klass" dock. Så antingen har de inga sådana alternativ, eller så har jag inte hittat något sådant exempel.

Jag är nog överdrivet nojjig. Står det "I, I klass" borde båda flighterna vara i Business. Men förtroende är bra, kontroll är bättre. :)
 

danielhog

Medlem
Det är via den länken som det ser ut att vara "Business". Om jag faktiskt klickar på Business-alternativet, står det faktiskt "2 platser kvar, I, I klass". Så det tolkar jag som att det faktiskt är Business och inte Economy. Om jag väljer ett alternativ med 2 stopp, blir det "2 platser kvar, I, I, I klass". Har inte hittat något alternativ med "2 platser kvar, X, I klass" dock. Så antingen har de inga sådana alternativ, eller så har jag inte hittat något sådant exempel.

Jag är nog överdrivet nojjig. Står det "I, I klass" borde båda flighterna vara i Business. Men förtroende är bra, kontroll är bättre. :)
Du tänker helt rätt, I är business :)
 

palmen

Moderator
För award inom Star Alliance gäller följande (finns några undantag)
X=Ekonomi
I=Business
O=First

Så står det I I är det två flighter i Business.
Vad United, ANA, Lufthansa, Air Canada eller annat bolag säger om samma sträckor är inte relevant om du inte ska boka med poäng från deras program. Det är vad sas/eurobonus erbjuder som är relevant om du ska nyttja eurobonuspoäng.
 
Toppen