Senaste nytt

Business; Finnair jämfört med Air France

Sweden

Medlem
Jagar en poängresa med Qantas, Brisbane-Köpenhamn. Qantas har nyligen lierat sig med Air France. Jag får ett antal alternativ via Hongkong eller Singapore. Bland annat med Qatar i 777 via Doha. Har mycket erfarenhet av Qatar ofta till det bättre. Trippelsjuan är dock om jag kommer ihåg rätt 2+2+2? Även BA dyker upp från Singapore, men jag är inte så förtjust i BA business som är lite trång. Men sedan dyker även Air France upp i deras 777 till Paris och Finnair från Hongkong som jag tror är en A350. Jag har ingen erfarenhet av varken Finnair eller Air France i business. Någon som kan dela med sig av erfarenheter?
Personligen hade jag valt Air France, de kör 1+2+1. Jag tycker de har bra komfort, service och måltider... jämnare service än exempelvis BA och AY. Personligen har jag inget emot att flyga med Air France och passera CDG... känner mig dock ganska ensam om den uppfattningen... :D
 
Last edited:

joakgarp

Medlem
Här är en bra bild som visar problemet med deras säte. Om du är lång och vill sova på sidan så kommer dina fötter röra det här gallret och det störde mig mycket. Blev inte många timmars sömn senast.
Men jag ska ge Finnair en ny chans i november om Corona kan lugna ner sig lite. Egentligen hade Finnair behövt en tunnare madrass med till sätet för det var väldigt hårt när jag låg på sidan.

Hade jag fått välja så hade jag rekommenderat Air France. Men Finnair har ju bekväma flygtider för oss nordbor så det går snabbt till Asien.
Här är lite bilder och recension och det ser ut som att Air France har en helt annan seat config som är betydligt bättre Review: Air France A350 Business Class | One Mile at a Time

Finnairs trånga benutrymme med gallret:
Finnair-Business-Class-A350-9.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Air France nya kabin ombord deras B777 är rätt trevlig, undrar om den gamla ens finns kvar numera i deras flotta av B777. Den är konfigurerad i 1-2-1 och man kan synas bli inklämd, men utrymmet är gott och sätet är 'fully flat'. Flugit med dem ett antal gånger och gillar dem skarpt.
Är det en A380 så är det med stor sannolikhet den gamla kabinen. Så var det när jag flög från SFO för snart ett år sedan. Inte helt fel, men sätet fäller inte helt ut till 180 grader. Dock mjukare än det nya och utrymmet är väl tilltaget. Det är knappt man når fram till sätet framför ..!.. konfigurationen är då 2-2-2. A340 och A380 lär ska fasas ut under 2020 och 21. Troligen där de inte bytt kabinen ombord dessa maskiner av den anledningen ...

Utöver det så är det som serveras ombord riktigt bra! Vinlistan är kort men urvalet bra och passar utmärkt med maten. Om du flyger flera legs med AF så kan du nog räkna med att bli serverad olika champagne per sträcka (under en resa fick vi Billecart Salmon på två legs efter varandra, pursern såg chockad ut när han fick veta detta faktum :) ). Det finns en liten bar för självbetjäning efter att serveringen dukats av ... dessutom kan du beställa en espresso av den som har vakten. De har en liten espressomaskin ombord.

Loungerna på CDG vid interkontinentala flygningar i C är rätt bra med bra utbud, etc. Reser du en vardag kan du även få en massage (kanske finns det tillgängligt på veckoslut numer, har inte kollat).
 

rvarttinen

Medlem
...

Hade jag fått välja så hade jag rekommenderat Air France. Men Finnair har ju bekväma flygtider för oss nordbor så det går snabbt till Asien.
Här är lite bilder och recension och det ser ut som att Air France har en helt annan seat config som är betydligt bättre Review: Air France A350 Business Class | One Mile at a Time

...
Sätet i recensionen ser ut vara lite mer utvecklat än de jag upplevt ombord deras B777 maskiner, även om det är väldigt likt. Skribenten beskriver rätt väl vad som kan förväntas ombord .. och de, AF, är väldigt jämna i sin service.
 

joakgarp

Medlem
Sätet i recensionen ser ut vara lite mer utvecklat än de jag upplevt ombord deras B777 maskiner, även om det är väldigt likt. Skribenten beskriver rätt väl vad som kan förväntas ombord .. och de, AF, är väldigt jämna i sin service.
Jag gillar Finnairs egna crew när man åker med dem. Men till Hk och Sin så är det tyvärr ojämnt där de har hyrt in från bemanningsföretag från HK och Sin. Jämn service är viktigt.
 

Berglund

Medlem
Personligen har jag inget emot att flyga med Air France och passera CDG... känner mig dock ganska ensam om den uppfattningen... :D
Nej då! Här är en till. :)
Sedan ska det väl sägas att det är stor skillnad på CDG terminal 1 (som väl är ”Star Alliance-terminalen) och CDG terminal 2 där Air France, KLM, Delta och ett antal andra bolag håller till. Det är som två helt olika flygplatser!
 
Toppen