Lite märkligt att det hamnar i just Bryssel. Det är ju inget stort nav för Europeiska bolag som flyger till USA, de enda som flyger är väl Brussels med en daglig avgång till New York (och Norwegian hade säkert något tidigare). Så, detta kommer primärt att utnyttjas av de amerikanska bolagen som flyger in till Bryssel. Vid närmare eftertanke är det då kanske inte alls konstigt att det hamnar just i Bryssel...
Kan ju vara så att Belgien redan hade större vana om att ingå överenskommelser om amerikansk och annan utländsk personals befogenheter (även utanför ambassader) p.g.a. att Natos (politiska) högkvarter ligger i Bryssel och Natos operativa högkvarter ligger i Mons? Dessutom finns ju redan brittisk gränspolis på Bryssel Gare du Midi för Eurostar-tågen.
Hur stor flygplatsen är som nav är nog inte den enda faktorn som spelar roll för hur fort det går med överenskommelser.
I forna tider har ju Sverige varit mycket tveksamma till att ge utländsk (särskilt icke-nordisk) personal något slags polisbefogenheter, men det har förmodligen minskat i takt med terrorismhotet.