Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

maswan

Medlem
Att flyga med ATR från MMX till BMA är rätt kört och med wet-lease jet 3ggr/morgon och kväll tror jag inte helt fungerar i längden.

Ja, valet att inte köpa nya jetplan borde bli döden för Malmö/Göteborg/Umeå-trafiken. Kanske de kan klara sig med ATR för små nära destinationer som Jönköping, Sundsvall, etc, där det inte är så mycket konkurrens. Vi får väl se...
 
  • Gilla
Reactions: doc

Plus

Medlem
Jag tror Wet lease är bra för BRA. Se bara på SK, de har fått mycket större flexibilitet och ekonomi i linjer som förr inte gick.

Air Baltic kanske? De kör ju åt Lufthansa (tror jag, stationerade i muc iaf) nu.
 

Agö

Medlem
Har läst igenom tråden, hittar inget om eventuellt Wet bolag eller är det BC spekulation?
Denna länk är postad i tråden.

Nu med mindre flygplan blir det både lägre kostnader och bättre beläggning. Syftet med att lägga ner jet-flygplanen är inte att driva upp biljettpriserna säger Ulrika Matsgård. Under högtryck kommer man fortsätta att flyga med jetplan, exakt vilken lösning det blir är inte klart. Men troligen blir det wet lease, alltså ett flygplan med personal som hyrs in vid peak time.

Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel News
 

011430121

Medlem
Denna länk är postad i tråden.

Nu med mindre flygplan blir det både lägre kostnader och bättre beläggning. Syftet med att lägga ner jet-flygplanen är inte att driva upp biljettpriserna säger Ulrika Matsgård. Under högtryck kommer man fortsätta att flyga med jetplan, exakt vilken lösning det blir är inte klart. Men troligen blir det wet lease, alltså ett flygplan med personal som hyrs in vid peak time.

Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel News
Jag försökte hitta vilket bolag det ev. kunde vara.
 

LPC123

Medlem
Någon som har uppgift om när utfasningen av deras Bae kärror startar? Förstår inte hur dom ska klara sig utan sido inkomsten från charterflyg som dom kör?
 

palmen

Moderator
Läste på Facebook från en pilot att BRA slutar med jet-trafik på Bromma, piloter redan uppsagda och kabinanställda blir det på måndag. Någon som har mer info om detta?
 

Janne V

Medlem
Utifrån vad jag överhörde så har förhandlingar pågått kring personal och hur man ska hantera behörigheter/certifieringar för personal från jetplanen till ATR-planen. Arbetsgivarsidan vill väl lättast möjligt slippa få huvudvärk kring omplaceringar pga kompetens etc och då är väl certifieringarna det man försöker gå på.
 
Toppen