Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Carl

Medlem
ATR-72 (?) är väl lite långsammare dessutom och det talar väl isf ännu mer emot att välja BRA flyg?!
SJ och MTR har goda möjligheter att ta marknadsandelar iaf på sträckan Stockholm-Göteborg
 

Agö

Medlem
Intressant att se om vi får se någon ökning för SK, DY och Arlanda nu.
Två viktiga linjer som tappar jet, trots allt 505 000 (mmx) respektive 406.000 (GOT) passagerare på dessa linjer förra året.
Tror inte att affärsresenärerna är villiga att kuska ATR.
Kommer de välja tåget istället?
Flyget är dött på dessa sträckor inrikes. Därtill alltför hård konkurrens om de kvarvarande passagerarna på flyget. Jag tror att alla lider inrikes men särskilt BRA eftersom de är ett renodlat inrikesbolag med p2p som niche.
 

LPC123

Medlem
Flyget är dött på dessa sträckor inrikes. Därtill alltför hård konkurrens om de kvarvarande passagerarna på flyget. Jag tror att alla lider inrikes men särskilt BRA eftersom de är ett renodlat inrikesbolag med p2p som niche.

Varför är dessa linjer döda tror du? Jag flyger regelbundet Got - Arn och anser det som ett mycket bättre alternativ än tåget. Nyfiken på din motivation bara?
 

Fredrik

Medlem
1. Går GOT-ARN/BMA fortare eller långsammare än tåget för en typisk resenär mellan städerna? Centrum till centrum är helt annat än när man börjar prata förorter och/eller industriparker.
2. Klimatfrågan. Hur korkat man än tycker det är så påverkar det många människors val vilket att tröskeln för att ta flyget har blivit avsevärt högre det senaste året.
 

Plus

Medlem
Flyget är dött på dessa sträckor inrikes. Därtill alltför hård konkurrens om de kvarvarande passagerarna på flyget. Jag tror att alla lider inrikes men särskilt BRA eftersom de är ett renodlat inrikesbolag med p2p som niche.

Tuffa tider för inrikesflyget för all del. Vet inte om jag skulle klassa linjer med 1,3 respektive 1,1 miljoner resenärer som helt döda dock.
 

Agö

Medlem
Varför är dessa linjer döda tror du? Jag flyger regelbundet Got - Arn och anser det som ett mycket bättre alternativ än tåget. Nyfiken på din motivation bara?
Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:

- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.

- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.

- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.

- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.
 

Ricci

Medlem
Hehe…ett helt politiskt korrekt pressmeddelande.

Som någon sa att kostnaden för deras uråldriga AVRO nu sprungit i väg så mycket att det inte är lönt att flyga med dem.
Men kul att någon kan förvränga detta till en positiv sak eller not?

Verkar vara oklar status med deras C200/300 (A220), någon som vet något mer?
 

Plus

Medlem
Hehe…ett helt politiskt korrekt pressmeddelande.

Som någon sa att kostnaden för deras uråldriga AVRO nu sprungit i väg så mycket att det inte är lönt att flyga med dem.
Men kul att någon kan förvränga detta till en positiv sak eller not?

Verkar vara oklar status med deras C200/300 (A220), någon som vet något mer?

De valde att skjuta på infasningen. De skulle ta ett beslut under hösten 18 ang. C-series framtid. Något besked kom aldrig. När man väljer att sparka all operativ personal inom Avro, tror jag inte att vi får se någon mer jettrafik hos BRA.
 
Toppen