Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

Ricci

Medlem
Detta är naturligtvis roliga anekdoter men samtidigt en förklaring till att SAS inte kommer att starta upp Bangkok linjen igen.

Att ha tre crews som bor på flerstjärnigt hotel, med full lön plus traktamente istället för att jobba är inte hållbart ekonomiskt idag.

Norwegians crew hoppade inte på nån fancy shuttle buss till riverside eller sukhumwit hotel när de landade i Thailand, de tog lokalbussen hem.
Än värre var det...då de körde på 3-2-2 avtalet som kostade SAS flera hundratals miljoner varje år bara för långlinjerna.
 

HMJ

Medlem
Är ganska ny skribent på detta forum, men måste säga, att här inne finns det minst 10-15 personer som imorgon skulle kunna starta och driva ett flygbolag med miljarder i vinster! SAS och övriga flygbolag som dras med förluster - se hit, här kan folk och är experter!

(läste en notering från en moderator i stora COVID-19 tråden där man hänvisar till att enbart experter fick yttra sig i den spåkulan...)
 

igelkotten

Medlem
Är ganska ny skribent på detta forum, men måste säga, att här inne finns det minst 10-15 personer som imorgon skulle kunna starta och driva ett flygbolag med miljarder i vinster! SAS och övriga flygbolag som dras med förluster - se hit, här kan folk och är experter!

(läste en notering från en moderator i stora COVID-19 tråden där man hänvisar till att enbart experter fick yttra sig i den spåkulan...)

Valdigt stor skillnad, da noteringen i covid-19-traden handlar om amnen som ar offtopic i detta forum. Att diskutera en ny flyglinje ar pa alla satt och vis ontopic, och det far val darfor sta alla fritt att diskutera oavsett om det bara ar rena gissningar eller onsketankande.
 

HMJ

Medlem
Valdigt stor skillnad, da noteringen i covid-19-traden handlar om amnen som ar offtopic i detta forum. Att diskutera en ny flyglinje ar pa alla satt och vis ontopic, och det far val darfor sta alla fritt att diskutera oavsett om det bara ar rena gissningar eller onsketankande.
Det har du rätt i :)
 

ante_77

Medlem
Är ganska ny skribent på detta forum, men måste säga, att här inne finns det minst 10-15 personer som imorgon skulle kunna starta och driva ett flygbolag med miljarder i vinster! SAS och övriga flygbolag som dras med förluster - se hit, här kan folk och är experter!

(läste en notering från en moderator i stora COVID-19 tråden där man hänvisar till att enbart experter fick yttra sig i den spåkulan...)

Ja, flygbolagen har ju således bevisat att dom inte kan tjäna pengar. Det har inte vi gjort ännu ;)
 

Joanna

Medlem
Att ha tre crews som bor på flerstjärnigt hotel, med full lön plus traktamente istället för att jobba är inte hållbart ekonomiskt idag.

Norwegians crew hoppade inte på nån fancy shuttle buss till riverside eller sukhumwit hotel när de landade i Thailand, de tog lokalbussen hem.

Nu är det visserligen länge sedan SAS flög till
BKK och SIN. En hel del har ändrats sedan dess.

Att få lön känns rimligt, och traktamentena har minskat i storlek. Att det krävs vila efter en flygning är inget säreget för SAS utan styrs av reglementen och kollektivavtal. SAS har också generellt stopp på 24 timmar på sina långlinjer så jag skulle inte vilja påstå att flygbolaget schemalägger stoppen längre för att vara snäll, eller för att det skall vara en betald semester. Att behöva ha någonstans att bo är inte heller ett orimligt krav. Där kan man absolut diskutera val av hotell men där har också fack- föreningarna en del att säga till om och vilka krav som måste uppfyllas. Givetvis går det att inackordera besättningen på flygplatshotell men de är i regel också dyrare. Du nämner att Norwegians kabinpersonal tog kollektivtrafik hem. Jag antar att du syftar på den lokalt baserade personalen. Det fick även vi i Stockholm, Köpenhamn och Oslo göra.
 

apknug

Medlem
Nu är det visserligen länge sedan SAS flög till
BKK och SIN. En hel del har ändrats sedan dess.

Att få lön känns rimligt, och traktamentena har minskat i storlek. Att det krävs vila efter en flygning är inget säreget för SAS utan styrs av reglementen och kollektivavtal. SAS har också generellt stopp på 24 timmar på sina långlinjer så jag skulle inte vilja påstå att flygbolaget schemalägger stoppen längre för att vara snäll, eller för att det skall vara en betald semester. Att behöva ha någonstans att bo är inte heller ett orimligt krav. Där kan man absolut diskutera val av hotell men där har också fack- föreningarna en del att säga till om och vilka krav som måste uppfyllas. Givetvis går det att inackordera besättningen på flygplatshotell men de är i regel också dyrare. Du nämner att Norwegians kabinpersonal tog kollektivtrafik hem. Jag antar att du syftar på den lokalt baserade personalen. Det fick även vi i Stockholm, Köpenhamn och Oslo göra.

Javisst syftade jag på lokalt anställd personal i Bangkok, jag skrev "hem".

Annars tycker jag du slår huvudet på spiken vad gäller SAS höga kostnadsbas med ditt inlägg. Visst är det helt klart kollektivavtal och fackföreningar som skapat den höga kostnadsnivån, något som Richard också påpekar tämligen ofta.
 

Joanna

Medlem
Javisst syftade jag på lokalt anställd personal i Bangkok, jag skrev "hem".

Annars tycker jag du slår huvudet på spiken vad gäller SAS höga kostnadsbas med ditt inlägg. Visst är det helt klart kollektivavtal och fackföreningar som skapat den höga kostnadsnivån, något som Richard också påpekar tämligen ofta.

Det känns inte rimligt att dra en jämförelse mellan crew som återvänder till sin hembas kontra de som befinner sig på en utestation och behöver övernatta. Det är två olika scenarion. Jag känner inte till Norwergians praxis men jag är övertygad om att de också får en shuttle till och från hotellet då de övernattar någonstans.

Att SAS har en hög cost base är inget jag förnekar - men inte heller något jag behärskar. Och, visst är det så att fackföreningar och kollektivavtal spelat en stor roll roll. Att behöva ge upp saker och ting och få något sämre är sällan roligt - men behövligt - och jag vill påstå att många inom SAS har gjort det.
 
Last edited:
Toppen