palmen
Moderator
Nu har jag inte stenkoll på SAS A340, men tror de var avskrivna, dvs ingen kostnad för själva planet i sig utan enbart driften som kostar.Det är väl svårt att få ekonomi med A340?
Nu kanske inte bränsle per säte är någon större kostnad, men en A350 lär väl fungera bättre rent ekonomiskt på de flesta linjer.
Nåja, lite önsketänkande från mig. Samtidigt så kan man ju undra om Seoul är en så pass mycket större reseattraktion i jämförelse med BKK.
Seoul var väl på tapeten en stund.
Jämför detta med en ny A350 som kostar några hundra miljoner som ska skrivas av och betalas tillbaka med ränta och amorteringar, alternativt en leasing kostnad varje månad/år.
Även om en A340 är dyrare vad det gäller förbrukning av bränsle så har den andra fördelar. Den kan ta väldigt mycket frakt till exempel och det är ett måste för att få en linje att gå runt. Med frakt så kan resenärerna åka betydligt billigare då frakten står för mycket av intäkterna på varje flygning.