Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

palmen

Moderator
Det är väl svårt att få ekonomi med A340?
Nu kanske inte bränsle per säte är någon större kostnad, men en A350 lär väl fungera bättre rent ekonomiskt på de flesta linjer.

Nåja, lite önsketänkande från mig. Samtidigt så kan man ju undra om Seoul är en så pass mycket större reseattraktion i jämförelse med BKK.
Seoul var väl på tapeten en stund.
Nu har jag inte stenkoll på SAS A340, men tror de var avskrivna, dvs ingen kostnad för själva planet i sig utan enbart driften som kostar.
Jämför detta med en ny A350 som kostar några hundra miljoner som ska skrivas av och betalas tillbaka med ränta och amorteringar, alternativt en leasing kostnad varje månad/år.

Även om en A340 är dyrare vad det gäller förbrukning av bränsle så har den andra fördelar. Den kan ta väldigt mycket frakt till exempel och det är ett måste för att få en linje att gå runt. Med frakt så kan resenärerna åka betydligt billigare då frakten står för mycket av intäkterna på varje flygning.
 

palmen

Moderator
För mig personligen hade det varit fantastiskt med ett SAS flyg till BKK. Känns lite märkligt att SAS flyger till 3 destinationer i Kina men inte till BKK. Vår familj har alltid valt Thai direkt. Priset har spelat mindre roll men samtidigt väljer min systers familj charter flyg med mellanlandning i nåt obskyrt land bara för att få det så billigt som möjligt.
3 destinationer i Kina? Vilken är det jag missar utöver Shanghai och Peking?
Vi behöver inte gå in på om Hong Kong är Kina eller inte, SAS har slutat att flyga dit i vilket fall.
 

ante_77

Medlem
Nu har jag inte stenkoll på SAS A340, men tror de var avskrivna, dvs ingen kostnad för själva planet i sig utan enbart driften som kostar.
Jämför detta med en ny A350 som kostar några hundra miljoner som ska skrivas av och betalas tillbaka med ränta och amorteringar, alternativt en leasing kostnad varje månad/år.

Även om en A340 är dyrare vad det gäller förbrukning av bränsle så har den andra fördelar. Den kan ta väldigt mycket frakt till exempel och det är ett måste för att få en linje att gå runt. Med frakt så kan resenärerna åka betydligt billigare då frakten står för mycket av intäkterna på varje flygning.
Nu har jag inga cargo-siffror (eller andra siffror för den delen) men hus mycket mer frakt kan man ta med A340?

Samtidigt så tycker jag att det är dumt att SAS gör sig av med A340, då lönsam frakt går till spillo.
 

Plus

Medlem
ARN-BKK flögs väl 3 dagar i veckan under en vinterperiod med en B767 när SAS fasade in A330/340 vill jag minnas.
BKK-SIN, var där ingen direkt lönsamhet men SAS försökte göra pengar på den då flygplanet från CPH stod många timmar i BKK.

Jag minns att just det året som SAS också flög från ARN och då fick den besättningen ett långtstopp i BKK + de vanliga besättningarna från CPH.
Tror att det var minst 3 besättningar samtidigt på hotell Rembrandt då och våning 12 var alltid bokat för SAS.

Under åren c:a 2008-2010 flögs till Bangkok och Beijing, med en A340 som fanns på ARN.
De flögs varannan dag, alltså ARN-BKK-ARN-PEK-ARN och så vidare.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

NyfikenGrau

Medlem
Intressant fråga, om man inte låser det till BKK i alla fall.
Jag tror inte ens flygbolagen riktigt har grepp om hur flygvärlden post-corona ser ut. Kanske blir turistdestinationer viktigare än affärsdestinationer även för traditionella affärsflygbolag? Eller blir det även betydligt färre turister totalt pga kommande troliga vaccinationskrav och därmed en större andel affärsresenärer?
Är tveksam till BKK närmaste tiden, men kanske om några år. Kommer också ihåg när SAS flög till BKK/SIN, men de slutade väl med det långt innan Norwegian (eller ens mellanösternbolagen) på allvar kom in i leken?
Tror det absolut mesta man kan hoppas på i nuläget är att SAS inte stryker ännu fler av sina longhaul-linjer permanent, såvida man inte utnyttjar sina kommande A321LR som jag tror kan öppna upp helt nya idéer! I nuläget Kanarieöarna, framgent Västafrika som jag tror har mycket stor potential som region för solhungriga européer i framtiden.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

SK989

Medlem
Jag hittade denna annons i Svenska Dagbladet (december 1985). I vart fall i början flög man en gång i veckan direkt Stockholm - Bangkok - Singapore. Såvitt jag kunnat utröna användes flygnumren SK977 och SK978. Fortfarande i mitten av 1990-talet fanns linjen från Arlanda till Singapore via Bangkok kvar som SK977 men gick då på fredagar istället för lördagar som i början.
 

Attachments

  • SAS annons Stockholm-Singapore via Bangkok.jpg
    SAS annons Stockholm-Singapore via Bangkok.jpg
    79,8 KB · Visningar: 248

chazzie

Medlem
Hur hett är det att åka till Thailand numera?

Alla har väl sina favoriter, men betänk att även Solkusten i Spanien är ännu populär, om än med de som var där när chartern dit var het. Det är väl till viss del bekantskapen som lockar för många, man vet hur det mesta fungerar och vad man kan förvänta sig mm.

Personligen har jag väldigt goda bekanta i just Bangkok, men ser väl inte Thailand som semesterland på det sättet längre, dock en bra bas att utgå ifrån vidare i SE Asia efter ett stopp i BKK och hälsat på kompisarna :)
 

apknug

Medlem
ARN-BKK flögs väl 3 dagar i veckan under en vinterperiod med en B767 när SAS fasade in A330/340 vill jag minnas.
BKK-SIN, var där ingen direkt lönsamhet men SAS försökte göra pengar på den då flygplanet från CPH stod många timmar i BKK.

Jag minns att just det året som SAS också flög från ARN och då fick den besättningen ett långtstopp i BKK + de vanliga besättningarna från CPH.
Tror att det var minst 3 besättningar samtidigt på hotell Rembrandt då och våning 12 var alltid bokat för SAS.



Vad i övrigt som hände på Rembrandt lämnar vi där hän :)

Detta är naturligtvis roliga anekdoter men samtidigt en förklaring till att SAS inte kommer att starta upp Bangkok linjen igen.

Att ha tre crews som bor på flerstjärnigt hotel, med full lön plus traktamente istället för att jobba är inte hållbart ekonomiskt idag.

Norwegians crew hoppade inte på nån fancy shuttle buss till riverside eller sukhumwit hotel när de landade i Thailand, de tog lokalbussen hem.
 
Toppen