Senaste nytt

Booking.com, hotels.com m fl lämnar ut kortnummer och CVC-koder i klartext till hotellen

Berglund

Medlem
@mha321 jag håller med dig men de vill verkligen inte ta i den frågan, av flera olika anledningar. De står hellre 100% på gästens sida mot "det dumma hotellet".
 

Berglund

Medlem
Nej, de två stora bokningssajterna har en mycket klar tendens att välja gästens sida. De är djupt beroende av att gästen fortsätter välja att boka genom dem. De väljer därför oftast/"alltid" gästens sida och perspektiv vid alla sådana här frågor och vid eventuella dispyter. Samtidigt säljer de fullständigt ut dig som gäst (eller i varje fall dina kortuppgifter!) gentemot hotellen. Det är verkligen inget som de låter dig som gäst veta hur dåligt det verkligen fungerar.
 

MrDollar

Medlem
Samt att de tar oftast hög provision från hotellen. Jag bokar aldrig via ota, har dom ett lägre pris än vad hotellet själva erbjuder är det oftast bara kontakta hotellet i fråga så får man minst samma pris, ibland lägre då det kostar hotellen att ta in bokningar från ex Booking, Hotels.com och Expedia ( dyrast av alla )
 

Berglund

Medlem
Samt att de tar oftast hög provision från hotellen. Jag bokar aldrig via ota, har dom ett lägre pris än vad hotellet själva erbjuder är det oftast bara kontakta hotellet i fråga så får man minst samma pris, ibland lägre då det kostar hotellen att ta in bokningar från ex Booking, Hotels.com och Expedia ( dyrast av alla )
Jag jobbar inte längre i hotellbranschen, men Booking.com har ett standardpris på 15% av hela bokningens värde (även inkluderat momsen som de alltså vill ha provision på också!) medan Hotels.com har ett standarpris på 22% på hela bokningens värde (även här inkluderat moms, som de alltså anser vara provisionsgrundande). Scandic försökte länge hålla emot och göra motstånd mot både Booking.com och Hotels.com men sommaren 2014-2015 (någonting) fick även de ge upp och började lägga ut sina rum där i större skala. Naturligtvis betalar inte de stora hotellkedjorna dessa standardpriser men väldigt många hotell har inget val, finns man inte på dessa sajter - då finns du i princip inte!

Hotels.com och Expedia är samma sak, eller rättare sagt, Expedia äger bland annat följande varumärken:
Travelocity, Orbitz, Hotels.com, Hotwire, Trivago, CheapTickets och eBookers, dessutom företagsresebyrån Egencia. De är otäckt stora, särskilt i förhållande till enskilda hotell.

Själv gör jag precis samma sak. Hittar ett hotell på någon av bokningssajterna, ringer sedan direkt till hotellet och föreslår rabatt eller rumsuppgradering för samma pris som standardrummet. Det är sällan något problem att få det och de tackar så mycket för att man bokar direkt genom hotellets egna kanaler.
 

MrDollar

Medlem
Det hade jag ingen aning om. Tack för info.

Ja, dom är ju tyvärr väldigt stora och slukar många gäster via deras kanaler. Är man dock lite medveten så gör man så som vi skrivit, man kontaktar hotellen direkt.

Det som kan hända är ju att, som du skriver, man kanske får ett bättre rum för samma pris. Har för mig att hotellen måste allokera / blocka x antal rum i olika kategorier som enbart OTA kan boka, kan ha fel , men har för mig att jag hört så. Du som arbetat lite mer hands on på detta kanske kan bekräfta/dementera @Berglund

Hotels.com och Expedia är samma sak, eller rättare sagt, Expedia äger bland annat följande varumärken:
Travelocity, Orbitz, Hotels.com, Hotwire, Trivago, CheapTickets och eBookers, dessutom företagsresebyrån Egencia. De är otäckt stora, särskilt i förhållande till enskilda hotell.
 

Berglund

Medlem
Det är mycket riktigt som @MrDollar skriver. När ett hotell ansluter sig till Booking eller Hotels kräver dessa att man allokerar en viss andel av rummen till just dem. Detta för att de skall ha möjlighet att sälja rum på alla populära datum, tänk exempelvis Stockholm Marathon. Det är en typisk helg där i princip hela hotellstockholm säljer ut. När jag jobbade bokades våra rum upp ett år i förväg den här helgen. De löpare som var på plats såg till att redan vid ankomst fråga om tillgänglighet och boka in sig för nästkommande år. Man får inget betalt för de här rummen som man tvingas hålla enbart till bokningskanalerna så länge de står tomma, utan man tvingas förlita sig på att Booking/Hotels säljer ut dem åt en.
 

Brandten

Medlem
Jag har under alla reseår (förutom 200kr på en bar i Oslo) blivit skimmad/blåst på något kort. Detta trots att man på ett hotell i Sydafrika fick betala genom att skriva sina kortuppgifter på ett block så ägaren, när han kom, kunde ta med sig blocket till banken och göra betalningen.

Edit: Därmed sagt så är man ju fundersam till såna här sajter. Men har nog 100 hotels.com nätter och inget knas ännu.
 

apknug

Medlem
Det är mycket riktigt som @MrDollar skriver. När ett hotell ansluter sig till Booking eller Hotels kräver dessa att man allokerar en viss andel av rummen till just dem. Detta för att de skall ha möjlighet att sälja rum på alla populära datum, tänk exempelvis Stockholm Marathon. Det är en typisk helg där i princip hela hotellstockholm säljer ut. När jag jobbade bokades våra rum upp ett år i förväg den här helgen. De löpare som var på plats såg till att redan vid ankomst fråga om tillgänglighet och boka in sig för nästkommande år. Man får inget betalt för de här rummen som man tvingas hålla enbart till bokningskanalerna så länge de står tomma, utan man tvingas förlita sig på att Booking/Hotels säljer ut dem åt en.
Kan hotellet aldrig rycka tillbaka och sälja dessa alotment rum själva som bokningssiterna sitter på?

Inte ens på ankomst dagen? Fem i tolv?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Kan hotellet aldrig rycka tillbaka och sälja dessa alotment rum själva som bokningssiterna sitter på?

Inte ens på ankomst dagen? Fem i tolv?
Du vill inte ha in folk vid den tiden, som regel så slutar folk sälja rum över disk/tele runt 20-21 på grund av säkerhet. Under alla år som jag jobbade inom hotell branschen så tog jag aldrig in folk under de sena timmarna, har varit med om allt från hustru misshandel, självmord m.m av folk som kommit in sent.
 
Toppen