Jag har varit hotellchef och kan intyga att man får ut fullständiga kortuppgifter på den som gör bokningen. Detta för att man som hotellägare/operatör själv skall kunna välja att debitera första natten direkt, validera kortet genom att prova att exempelvis reservera en krona och därigenom förvissa sig om att kortet fungerar om gästen sedan blir en "no-show" där de flesta hotell då debiterar första natten i sin helhet. Alla uppgifter finns med, såsom kortnummer, cvv-kod, utgångsdatum och kortinnehavarens namn. Det är fullständigt vidöppet!
Kortuppgifterna visas bara "en gång" på Booking.coms och Hotel.coms webbsida, därför löser många hotell det genom att helt enkelt skriva ut sidan när det kommer en ny bokning. Sedan sätts alla dessa utskrifter i en pärm efter gästens ankomstdatum. Beroende på hur pärmen förvaras kan en, två eller flera personer (i värsta fall hela receptionens personalstyrka) ha tillgång till pärmen och alla kortuppgifterna som finns där.
Ett enkelt sätt att skydda sig är att helt enkelt skriva en siffra fel i kortnumret, då jag jobbade gjorde nämligen varken Booking eller Hotels någon som helst verifiering av kortnumret, utan man kunde fylla i 16 siffror helt random. Ett annat alternativ är att ha ett litet skräpkort ifrån exempelvis Paygo, som återförsäljs hos exempelvis Pressbyrån och 7-Eleven. Detta är ett Mastercard med ganska kort giltighetstid och som man kan ladda med 200kr, plus själva avgifter för kortet, som är 39-45kr. Då kan man använda det kortnumret när man gör en bokning, kortet "validerar" när hotellet försöker reservera en krona (en dollar eller liknande) på det och skulle man sedan inte dyka upp, så kan de inte debitera kortet eftersom man ser till att ha väldigt lite pengar på det. Ett annat alternativ är ett virtuellt Visa-kort från exempelvis Entropay som ger ut "disposable" Visa-kort, som man laddar och sköter via deras webbsida. Fantastiskt att ha på alla diverse skumma ställen på internet där man absolut inte vill ha sitt kortnummer lagrat eller "fritt tillgängligt".
Kortuppgifterna visas bara "en gång" på Booking.coms och Hotel.coms webbsida, därför löser många hotell det genom att helt enkelt skriva ut sidan när det kommer en ny bokning. Sedan sätts alla dessa utskrifter i en pärm efter gästens ankomstdatum. Beroende på hur pärmen förvaras kan en, två eller flera personer (i värsta fall hela receptionens personalstyrka) ha tillgång till pärmen och alla kortuppgifterna som finns där.
Ett enkelt sätt att skydda sig är att helt enkelt skriva en siffra fel i kortnumret, då jag jobbade gjorde nämligen varken Booking eller Hotels någon som helst verifiering av kortnumret, utan man kunde fylla i 16 siffror helt random. Ett annat alternativ är att ha ett litet skräpkort ifrån exempelvis Paygo, som återförsäljs hos exempelvis Pressbyrån och 7-Eleven. Detta är ett Mastercard med ganska kort giltighetstid och som man kan ladda med 200kr, plus själva avgifter för kortet, som är 39-45kr. Då kan man använda det kortnumret när man gör en bokning, kortet "validerar" när hotellet försöker reservera en krona (en dollar eller liknande) på det och skulle man sedan inte dyka upp, så kan de inte debitera kortet eftersom man ser till att ha väldigt lite pengar på det. Ett annat alternativ är ett virtuellt Visa-kort från exempelvis Entropay som ger ut "disposable" Visa-kort, som man laddar och sköter via deras webbsida. Fantastiskt att ha på alla diverse skumma ställen på internet där man absolut inte vill ha sitt kortnummer lagrat eller "fritt tillgängligt".