Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Alf

Medlem

Det är ju en bedrövlig läsning där ett av världens mest ansedda flygplanstillverkare enligt rapporten säger att dom har lärt sig en läxa av dessa två haveri. Behöver en av världens ledande tillverkare av flygplan lära sig en läxa på detta sätt kan man verkligen ifrågasätta deras kompetens. Jag tror inte det är något fel på kompetensen hos medarbetarna hos Boeing utan det är ledningsnivån som helt saknar kompetens. Att bara bestycka flygplanet med två AOA (Angle Of Attack) givare är ju otillräckligt med tanke på automatik som var inbyggd i MCAS systemet. Det är ju i stort sett vedertaget inom luftfarten att man tripplar alla säkerhetskritiska system såväl i flygplan som på marken.

Vad som är lika illa är att FAA inte gjort tillräckliga granskningar av Boeings säkerhetsarbete så att man upptäckt dessa brister är ju lika illa. Detta är jag mest förvånad över. Jag har haft en del samarbete med FAA om markbaserad utrustning och har uppfattningen att man är väldigt noggrann i sina kontroller och verifieringar.

En ytterligare fråga som man kan ställa sig är om uppgiven flygtid för kaptenen som anges i haverirapporten är överensstämmande med verkligheten . För mej låter det inte helt troligt att en 29 åring både hinner bli kapten på en B737 och har uppnått en total flygtid på 8122 timmar.
Etiopien är ju trots allt ett korrumperat land med allt det innebär.
 

apknug

Medlem
Det är ju en bedrövlig läsning där ett av världens mest ansedda flygplanstillverkare enligt rapporten säger att dom har lärt sig en läxa av dessa två haveri. Behöver en av världens ledande tillverkare av flygplan lära sig en läxa på detta sätt kan man verkligen ifrågasätta deras kompetens. Jag tror inte det är något fel på kompetensen hos medarbetarna hos Boeing utan det är ledningsnivån som helt saknar kompetens. Att bara bestycka flygplanet med två AOA (Angle Of Attack) givare är ju otillräckligt med tanke på automatik som var inbyggd i MCAS systemet. Det är ju i stort sett vedertaget inom luftfarten att man tripplar alla säkerhetskritiska system såväl i flygplan som på marken.

Vad som är lika illa är att FAA inte gjort tillräckliga granskningar av Boeings säkerhetsarbete så att man upptäckt dessa brister är ju lika illa. Detta är jag mest förvånad över. Jag har haft en del samarbete med FAA om markbaserad utrustning och har uppfattningen att man är väldigt noggrann i sina kontroller och verifieringar.

En ytterligare fråga som man kan ställa sig är om uppgiven flygtid för kaptenen som anges i haverirapporten är överensstämmande med verkligheten . För mej låter det inte helt troligt att en 29 åring både hinner bli kapten på en B737 och har uppnått en total flygtid på 8122 timmar.
Etiopien är ju trots allt ett korrumperat land med allt det innebär.
Det ännu mer bedrövliga är att inga ansvariga kommer att ställas till svars, det har betalats lite "skadestånd" till de drabbade men annars inget, något som för övrigt mest drabbar aktieägarna.

Boeing kommer att kunna fortsätta som vanligt.

Likheten mot Gottröra haveriet är skrämmande.
 

011430121

Medlem
De har väl kvar ett drygt 20tal som hade hunnit levereras dock? Så de vill de nog gärna få i trafik igen. Eller om alternativet är att sälja dem, så är det säkert enklare att sälja ett flygplan utan flygförbud.
De är 18 stycken, vill minnas att Norwegian var ett av de bolag som hade flest 737 MAX i trafik
Några står/stod parkerade på ARN
Vill minnas att även TUI Nordic har 2 stycken leverade där skall man kalla dem 737-8
Källa Flyg24 Nyheter
TUI dumpar Boeing 737 MAX-namnet – flyg24nyheter
 

011430121

Medlem
Ser ut som 737 MAX får från de amerikanska myndigheter tillstånd att börja flyga igen
I Boeings pressmeddelanden nämns inte MAX utan de kallas 737-8 och 737-9
Ryanair har väl kallat sina MAX för 737-8200
 
Toppen