Det är ju en bedrövlig läsning där ett av världens mest ansedda flygplanstillverkare enligt rapporten säger att dom har lärt sig en läxa av dessa två haveri. Behöver en av världens ledande tillverkare av flygplan lära sig en läxa på detta sätt kan man verkligen ifrågasätta deras kompetens. Jag tror inte det är något fel på kompetensen hos medarbetarna hos Boeing utan det är ledningsnivån som helt saknar kompetens. Att bara bestycka flygplanet med två AOA (Angle Of Attack) givare är ju otillräckligt med tanke på automatik som var inbyggd i MCAS systemet. Det är ju i stort sett vedertaget inom luftfarten att man tripplar alla säkerhetskritiska system såväl i flygplan som på marken.
Vad som är lika illa är att FAA inte gjort tillräckliga granskningar av Boeings säkerhetsarbete så att man upptäckt dessa brister är ju lika illa. Detta är jag mest förvånad över. Jag har haft en del samarbete med FAA om markbaserad utrustning och har uppfattningen att man är väldigt noggrann i sina kontroller och verifieringar.
En ytterligare fråga som man kan ställa sig är om uppgiven flygtid för kaptenen som anges i haverirapporten är överensstämmande med verkligheten . För mej låter det inte helt troligt att en 29 åring både hinner bli kapten på en B737 och har uppnått en total flygtid på 8122 timmar.
Etiopien är ju trots allt ett korrumperat land med allt det innebär.