Senaste nytt

Bli värvad trots jag är tidigare Amex medlem?? Regler?

Berglund

Medlem
Såsom jag fick boxen förklarad för mig, var boxen till för att om man ville stänga/ersätta det andra kortet och då få sin nya limit baserad på tidigare historik. Ring och förhör dig om vad du kan göra och hur det blir allra bäst för dig. De bits inte men ibland är de lite okunniga om sina egna produkter.
 

Myllys35

Medlem
Såsom jag fick boxen förklarad för mig, var boxen till för att om man ville stänga/ersätta det andra kortet och då få sin nya limit baserad på tidigare historik. Ring och förhör dig om vad du kan göra och hur det blir allra bäst för dig. De bits inte men ibland är de lite okunniga om sina egna produkter.

Ja de har alltid varit trevliga när jag hört av mig tidigare. Är nog bäst att slå en signal trots allt, en ganska liten insats för att få det rätt från början :rolleyes:
 

MrRob

Medlem
Jag har just nu ett Elite-kort som jag inte har behov utav just nu och planen är att säga upp det. Planen är också att låta min hustru (Platinum-innehavare) värva mig till ett nytt Elite när behovet uppstår igen om ett år eller två.

Finns det någon vinning i att behålla min nuvarande kredit och byta mitt Elite mot ett (gratis) Classic som kommer att ligga oanvänt fram tills dess?

Vinningen jag kan tänka mig hade primärt varit om man kan behålla sin kredit utan att behöva ansöka om en ny när hon värvar mig i framtiden. Skulle hon sen kunna värva mig till ett Classic nu (18.000 poäng + hennes del) kopplad till min befintliga kredit och även till ett Elite om 24 månader hade det varit ännu mer fördelaktigt.

.. men givetvis säger mitt förnuft att det inte bör kunna gå till så här. Kan man ens bli värvad och samtidigt koppla det nya kortet till min befintliga kredit utan en kreditupplysning tas vid ansökningstillfället på hemsidan?
 

MrRob

Medlem
Dom tar alltid en ny kreditupplysning när man byter kort. Så jag säger som Tonton, nej.

Tar de verkligen en ny kreditupplysning om jag ringer dem och ber att bli nedgraderad (alltså byta ut t.ex. Elite till ett Premium -- inte lägga till ytterligare en kortprodukt i portföljen)? Jag har bytt kort hos andra kortutgivare tidigare utan att råka ut för det; senast för ett drygt år sedan vid byte från ett SAS MC World -> World Premium hos SEB som gick väldigt smärtfritt.
 
Tar de verkligen en ny kreditupplysning om jag ringer dem och ber att bli nedgraderad (alltså byta ut t.ex. Elite till ett Premium -- inte lägga till ytterligare en kortprodukt i portföljen)? Jag har bytt kort hos andra kortutgivare tidigare utan att råka ut för det; senast för ett drygt år sedan vid byte från ett SAS MC World -> World Premium hos SEB som gick väldigt smärtfritt.
Jag bytte ner mig i somras när världen förändrades från Elit till Premium och då togs det det en ny kreditupplysning.
 

MrRob

Medlem
Jag bytte ner mig i somras när världen förändrades från Elit till Premium och då togs det det en ny kreditupplysning.

Så pass, det trodde jag inte skulle behövas. Rent tekniskt borde det inte behövas eftersom de med lätthet hade kunnat använda utfärdat kreditutrymme till det nya kortet.

Sen är väl diskutionen om ”några” extra kreditupplysningar gör något till eller från. Där tror jag vi har olika upplevelser beroende på inkomster etc.

Jag har inga personliga upplevelser ännu men familjen har börjat prata om att köpa större och då kommer det att behövas en liten belåning av fastigheten för att få det att gå ihop ekonomiskt. Sen tror jag inte att ett normalt antal förfrågningar gör så stor skillnad men kan jag slippa sitta och förklara småkrediter på banken så slipper jag gärna det.

Tack för dina svar för övrigt!
 

Tonton

Medlem
Tar de verkligen en ny kreditupplysning om jag ringer dem och ber att bli nedgraderad (alltså byta ut t.ex. Elite till ett Premium -- inte lägga till ytterligare en kortprodukt i portföljen)? Jag har bytt kort hos andra kortutgivare tidigare utan att råka ut för det; senast för ett drygt år sedan vid byte från ett SAS MC World -> World Premium hos SEB som gick väldigt smärtfritt.

Nej det gör de inte. Men du kan inte bli värvad utan att det händer.

Vill du nedgraderar/uppgradera ditt kort behöver du inte ringa in - du röster det på 2 minuter genom att använda denna länken: Uppgradera ditt Amex kort idag – American Express
 
Toppen