Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Tack för förtydligandet. Det va inte glasklart för mig i alla fall.

Så Flypremium med MC gäller endast för SAS och inte andra Star Alliance flygningar?

Har fått intrycket att det är ganska svårt att öht få en USA/Asien flygning via SAS - även om man har poängen, då de ofta tar slut fort / inte släpper så många poängplatser?
Ja, Fly premium gäller endast SAS flyg.

Gällande kort så tycker jag du är rätt på det, är eventuellt det där med att gå på ett Elit istället för Premium som jag alltid är lite tveksam till. Dels beror det på om du behöver de 20k statuspoäng för att få status hos SAS samt ifall du kommer ha poäng för att kunna nyttja två vouchers. Har man inte det så tycker i alla fall jag att det är tveksamt att ha det. Ja man får mer poäng men samtidigt så har det ett hyffsat mycket högre pris. Så är väl där jag hade funderat lite extra.
 

M.K

Medlem
@Magnus Lindskog Enig med Dig här. Betalning av räkningar för 150k plus merkostnaden med Elite till en extra voucher kostar knappt 7500sek/år. Man får då också 15k extra EB av en spend på 300k. 50öre i kostnad per EB alltså. Samtidigt sämre mindre flexibel intjäning utomlands (där jag spendar mycket) än med mitt Plat som också har bättre försäkring.

Jag behåller oavsett mitt EBD nästa period med allt flygande så sa därför upp Elite i höstas inför prishöjningen för denna gång. Svensk vanlig spend för 150k med premium och endast en voucher är årets enkla plan.
 

SimonXYZ

Medlem
Hej! Är relativt ny här på forumet, men har bott i dessa trådar senaste två veckorna :) Detta blir dock mitt första inlägg.

Att använda kreditkort och samla poäng är en helt ny värld för mig - och önskar att jag insåg detta för 10 år sedan. Har en spend på cirka 300.000 per år på mina debit-kort. Ytterligare 300.000 i fakturor - bil, villa, el, vatten, förskola, CSN m.m. Fakturorna från banken (amortering på bil, hus m.m. brukar väl inte gå att betala på annat sätt än Autogiro hos banken (korrekt uppfattat?) - men mina övriga fakturor på ca 100.000 kronor funderar jag på om det är smart eller dumt att betala med kreditkort via en tjänst som Billhop eller liknande.

Har snubblat på trådar där folk värderar EuroBonus-poäng till 10 öre, är det ett bra riktmärke?

Blir det värt att betala sina fakturor med 2,5% påslag för att öka sin spend på kreditkorten? Tänkte ha MC Premium och AMEX Elite. Har letat igenom ett femtio-tal sidor i denna tråd - och sökt på forumet - men inte hittat någon som besvarar denna fråga.

Kan någon vänlig själ ge ett kort svar och kanske ett räkneexempel?

Låt säga: 100.000 i fakturor på ett år. Påslag 2,5% blir en kostnad på 2.500 kronor.
För dessa 2.500 kronor får jag 20.000 poäng med Amex Elite. Om det inte handlar om att jag är nära en 2-4-1 voucher och året snart är slut - utan jag bara vill samla poänh: är det smart / försvarbart att "köpa" 20.000 poäng för 2.500 kronor genom att betala fakturorna med kort? Blir väl 0,125 öre per poäng? Är det onödiga pengar i sjön?

Är helt ny i detta - så rätta mig mer än gärna om jag på något sätt tänker helt galet!!

Räkna på vad det skulle kosta totalt för en resa.

Jag betalar en del räkningar med kreditkort - inte för att komma upp i spend för amex-kuponger, vilket jag nog hade gjort ändå, men för att ha tillräckligt med poäng för att faktiskt kunna boka en resa.

Jag bokar drygt 1 ToR till Asien för 4 personer om året med Star Alliance och totalkostnaden blir ung. 20000kr + 330000 poäng. Då räknar jag in skatter och avgifter för biljetterna (~ 1250kr / pers har det blivit) månadsavgifter för kreditkorten (MC Premium och Amex Elite i mitt fall) och avgifter vid betalning med Billhop (jag har 2,25% i avgift för amex).

För mig är 20000kr för 4 personer till Asien i Business med ombokningsbara/avbokningsbara biljetter ett bra pris och upplägget passar mig, men det där ska man så klart avgöra själv. Givetvis kan din kalkyl se annorlunda ut.

Om jag inte hade betalat räkningar med kreditkort så hade jag sluppit Billhop-avgifter, men det hade blivit mer i månadsavgifter för kreditkorten då det hade tagit längre tid att komma upp i poängen som krävs för en resa. Det är möjligt att jag då hade kommit upp i en lägre totalkostnad, men det hade inte blivit en årlig resa i Business till Asien.

Man kan göra kalkylen lite mer komplicerad och värdera in att man även får annat värde ut av månadsavgifterna för kreditkorten (reseförsäkring, hyrbilsförsäkring, statusgrundande poäng, ...), men det skiljer mycket från person till person vad detta är värt.
 

Najk

Medlem
Jag gjorde kalkylen när jag byggde om mitt kök hemma. Betala räkningar för kök och hantverkare för 500 000kr.

Kostade mig 11250kr i avgifter, kör Billhop har avtalat 2,25% i avgift och Elite kort.

Detta gav mig 2st vouchers och 100 000 Eurobonuspoäng.

Dvs 2 personer till USA i Business för 11250kr.
Det är bra pris för mig, jag gör av med alla poäng jag tjänar in och älskar att flyga.

Kalkylen ovan håller för mig, Därför betalar jag alla räkningar med poäng.
 
Med risk att det blir ett idiotsvar... Ja, jag tycker det är ett bra riktmärke, men det är just det, ett riktmärke. Vad poängen är värda för dig beror helt på vad (du tror att) du kommer att köpa för resa för poängen, vad den resan kostar kontant och inte minst, hade du köpt resan kontant?
Instämmer helt i att det är en personlig värdering. Mitt mål är 0öre/p, men jag är beredd att köpa poäng för 5öre/p alla dagar i veckan.
 

kolis

Medlem
Jag har en faktura via klarna, går det att använda betalo eller bilhopp för att betala denna? Tänkte då man måste göra en banköverföring till Klarna. Tack
 
Toppen