Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

NyfikenGrau

Medlem
Känslomässig i stil med "Tack gud vad glad jag är att slippa detta ställe!"

Ja det talas ju alltid fint om "döda" men jag håller med - vissa känslosamma yttranden här, bl.a. av arkitekten von Gerkan (skaparen av både TXL och BER) och diverse kolumnister, att "jag har aldrig hört nån säga att de inte gillar Tegel, tvärtom" tyder på viss realitetsförlust och/eller förnekande.
Ja, terminal A på Tegel var en finfin grej med 30 meter från taxi till gate security givet konstant passagerantal, men knappast modulär på något sätt, som BER faktiskt är. Det finns realistiska planer på att sätta upp både en terminal 3 och 4 om behov skulle finnas, utan att det ser ut som ett kaotiskt hopplock som på Tegel.

I övrigt såg jag "take off", eller stigningen, av LH A350 till MUC från sovrumsfönstret, det var lite känslosamt eftersom det var sista gången någonsin jag kunde se nåt sånt hemifrån.

Tegel är på standby ett halvår till men mtp Corona kan jag inte tänka mig det blir aktuellt att den aktiveras igen. Högskolan Beuth-Hochschule börjar flytta in i hexagonen (terminal A) ganska snart nu. Nuförtiden finns ett skriande behov av lokaler/mark/bostäder i Berlin, till skillnad från när Tempelhof stängdes 2008 och blev omgjord till jättelekplats (och senare delvis till bl.a. flyktingförläggning).
 

Kris

Medlem
... till skillnad från när Tempelhof stängdes 2008 och blev omgjord till jättelekplats.
:):)Bra beskrivning! En riktigt nice lekplats blev det om du frågar mig. :D Är det inte så att byggnation vid södra delen debatterats friskt. Är sista ordet sagt om det? En del real estate på spel ju. Har inte följt snacket så noga. (well, iofs är väl inget beslut för evigt ändå)
 

NyfikenGrau

Medlem
:):)Bra beskrivning! En riktigt nice lekplats blev det om du frågar mig. :D Är det inte så att byggnation vid södra delen debatterats friskt. Är sista ordet sagt om det? En del real estate på spel ju. Har inte följt snacket så noga. (well, iofs är väl inget beslut för evigt ändå)

Tempelhof? Inget jag hört men man kan ju hoppas :) Vansinnigt bra läge för allt möjligt på det fältet och jag förmodar att det bara är byggnaden som är "minnesskyddad".
 

Kris

Medlem
Tempelhof? Inget jag hört men man kan ju hoppas :) Vansinnigt bra läge för allt möjligt på det fältet och jag förmodar att det bara är byggnaden som är "minnesskyddad".
Japp Tempelhof. Om jag inte missminner mig diskuterades det rejält (åtminstone innan flyltinförläggningen smälldes upp så måste varit <2015), huruvida hela området skulle vara park eller om det skulle tillåtas att byggas på delar av den. Norra sidan är ju terminalen, men även badet å lite sånt. Så har för mig att det då primärt diskuterades kring södra delen. Anyway, passa på och lufta kiten, lek A380 eller slit på rullskidorna, you never know... :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Vänta nu här? Tog man samma gubbe som ritade Tegel för att rita BER, eftersom "det gick så bra förra gången"? Det låter lite som den svenske piloten som kraschade två JAS-plan i rad.

Haha, ja kanske det - jag tror dock inte modultänk var så vanligt när det begav sig och sedd för sig är ju Tegel terminal A (som VAR Tegel under flera årtionden) genialisk - förutsatt bibehållen trafikström. Sen är det väl bara typ han och Foster att välja mellan(?) när det gäller flygplatsprojekt i Europa om man inte bara ska smälla upp en låda, att han var tysk kan ha hjälpt... Och Foster ritade Hauptbahnhof här, inte heller nån höjdare tycker jag, där man fick totalrenovera taket efter 5 år pga kråkor och regn...
 

Kris

Medlem
Och Foster ritade Hauptbahnhof här, inte heller nån höjdare tycker jag, där man fick totalrenovera taket efter 5 år pga kråkor och regn...
Krähenbahnhof! För att inte glömma de estetiskt trevliga, men otyskt ineffektiva runda hissarna på Hauptbahnhof.... Sorry OT igen. Berlin cravings I dessa Coronatider...
 
Toppen