Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Andreaszan

Medlem
A340 är et plan "ingen" vil äga. Lufthansa ska pensionera sina så snart de får inn 350.

Även 380 börjar bli et problem i andrahandsmarknaden. Singapore Airlines har lämnat tillbaks den första maskinen til lessoren och flera är på gång. Priset på en 10 årig 380 kommer bli nära noll, så om någon er sugen att ropa inn en privat så er det bara att slå till...lite smådyrt med parkering bara. Roman Abramovich betalar tydeligen 1,5 mDKK i månaden för plats på Kastrup för sin 340...
 

mjulven

Medlem
A340 är et plan "ingen" vil äga. Lufthansa ska pensionera sina så snart de får inn 350.

Även 380 börjar bli et problem i andrahandsmarknaden. Singapore Airlines har lämnat tillbaks den första maskinen til lessoren och flera är på gång. Priset på en 10 årig 380 kommer bli nära noll, så om någon er sugen att ropa inn en privat så er det bara att slå till...lite smådyrt med parkering bara. Roman Abramovich betalar tydeligen 1,5 mDKK i månaden för plats på Kastrup för sin 340...

Norrköpings flygplats kan ju ta emot 747or, man borde kunna parkera billigare där? Visst, man kanske får kosta på sig sin egna hangar dock.
 

jsn

Medlem
Om LN-RKP skall in på C-check så snart efter övertagandet så skulle jag inte bli förvånad om priset blev max 0 SEK för SAS för att ta över kärran.
 

Agö

Medlem
Njaa, lite halvt. Gamla plusstolarna med det nya tyget.
Korrekt.

Men nu får LN-RKP alligevel et lille “facelift“. I løbet af første kvartal 2016 får flyet nemlig installeret den SAS Plus-kabine, som den, modsat alle de andre langdistancefly, ikke har i dag. LN-RKP er i dag kun udstyret med Business og SAS GO og ikke premium economy-produktet SAS Plus, der ellers tiltaler blandt andet virksomheder med strikse rejsepolitikker.

SAS tager nogle af de Plus-sæder, som er blevet taget ud af de andre fly, og installerer i LN-RKP. Stolene får desuden nyt betræk magen til det Plus-sæderne har i de nye kabiner. Dermed får flyet også 2-3-2 sædeopstillingen på SAS Plus. Sædeafstanden bliver mellem 38 og 40 tommer.

Ikke tv-skærme i ryggen
På ét punkt kommer Plus-kabinen i LN-RKP dog til at adskille sig fra Plus-kabinerne i de andre langdistancefly. Plus-sæderne på flyet får nemlig ikke tv-skærme i stoleryggene. I stedet vil passagererne på SAS Plus få udleveret iPads med film og serier. En løsning som man også finder på det særlige Boeing 737-700 fly fra schweiziske PrivatAir, som i øjeblikket betjener SAS’ aftenrute fra København til New York.

SAS' vikarfly får Plus-sæder - CHECK-IN.dk
 

KalleSus

Medlem
Den är på C-check nu.

Nja, är den det? Den är bevisligen på Malta, men C-check?
LN-RKP befann sig två veckor på Malta i månadsskiftet januari - februari i år. Det borde väl ha varit den planerade C-checken.

Enligt rykten på Flygtorget (bör tas med en nypa salt - kan ju vara en alternativ sanning;)) så befinner sig LN-RKP just nu på Malta för ett planerat byte av "landing gear".
Sen kan man ju också spekulera i att maskinen behöver ses över efter incidenten över Kanada...
Men vad vet jag...
 

SK1989

Medlem
Nja, är den det? Den är bevisligen på Malta, men C-check?
LN-RKP befann sig två veckor på Malta i månadsskiftet januari - februari i år. Det borde väl ha varit den planerade C-checken.

Enligt rykten på Flygtorget (bör tas med en nypa salt - kan ju vara en alternativ sanning;)) så befinner sig LN-RKP just nu på Malta för ett planerat byte av "landing gear".
Sen kan man ju också spekulera i att maskinen behöver ses över efter incidenten över Kanada...
Men vad vet jag...
Det finns uppdaterad info angående incidenten över Kanada på avherald: Incident: SAS A343 near Goose Bay on Apr 16th 2017, loss of cabin pressure
 

Agö

Medlem
Nja, är den det? Den är bevisligen på Malta, men C-check?
LN-RKP befann sig två veckor på Malta i månadsskiftet januari - februari i år. Det borde väl ha varit den planerade C-checken.

Enligt rykten på Flygtorget (bör tas med en nypa salt - kan ju vara en alternativ sanning;)) så befinner sig LN-RKP just nu på Malta för ett planerat byte av "landing gear".
Sen kan man ju också spekulera i att maskinen behöver ses över efter incidenten över Kanada...
Men vad vet jag...
Du har sannolikt helt rätt. Check-in.dk skriver följande:

"Hos SAS afviste man, at flyet er en del af den daglige produktion. Det på trods af, at flyet har gennemført 78 langdistanceflyvninger på 95 dage fra den 10. januar til den 15. april samtidig med, at det har været til et stort C-check på Malta i 25 dage fra 28. januar til 24. februar."

Tungt att ha planet tillbaka på Malta så kort efter detta.
 

KalleSus

Medlem
Gjordes några komfortförbättringar på LN-RKP under servicesejouren på Malta?
Efter att den kom tillbaka i trafik, har den varit ganska flitigt använd på lite längre rutter - något som inte hänt i större utsträckning tidigare.

Mitt intryck har varit att LN-RKP sätts in där den "avvikande komforten" märks minst - dvs på de tidsmässigt kortare rutterna till USA. (Chicago, Washington, New York huvudsakligen 901/902) och det har varit ytterst ovanligt att se den på andra linjer.
Men senaste veckan har LN-RKP setts på:
San Francisco 2/5, 6/5 och idag 8/5
Chicago 3/5
Shanghai 4/5

Någon som har åkt den efter senaste Maltabesöket?
 
Toppen