Senaste nytt

Behöver tips: San Francisco och road trip

Gjorde en liknande resa för två år sedan. Vi började i San Fransisco och bilade i en stor cirkel runt San Fransisco bay. Rekommenderar varmt ett besök till Yosemite National park. Otroligt vacker plats. Vi bodde på en Lodge och det var riktigt trevligt.

Vi började i SF några dagar, sen bilade highway 1 söderut till Monterey/Carmel/Pebble Beach, vidare till Yosemite för att sen avsluta i Sonoma. Skönt att inte ha så många timmar i bil för att komma till flygplatsen när man väl skulle flyga hem.

Blir säkert supertrevligt oavsett hur ni gör, men några generella tips är:
- i Sonoma/Napa, undvik de största och mest kommersiella vingårdarna. Vår upplevelse var att de mindre och ofta familjeägda vingårdarna var trevligare. Little och Jacuzzi var två favoriter.
- Vet inte hur det funkar men barn men walking tour i SF var superintressant
 
Det går att boka bord i förväg på Alvarado, annars fungerar drop in bra också men då ska man komma "tidigt" och inte vid 18-19 och tro att de trollar fram ett bord direkt. De öppnar vid 11:30 om ni vill ta lunch där, annars borde det vara lugnt att få bord för middag om man kommer runt 16-17.
Jag brukar bo på Holiday Inn Express Monterey Bay (seaside) finns ett Hilton precis där också, lagom trevlig promenad längs med stranden in till staden när vädret tillåter. Dessutom ligger det ett In-N-Out vägg i vägg med hotellet om man blir hungrig :)
Då får vi nog boka bord, jag gillar inte att äta så tidigt som 16-17. Jag har just nu en bokning på Holiday Inn Express, men på Cannery Row istället.

I Big Sur ska ni självklart stanna vid Big Sur River Inn, här finns ett Burrito-ställe som mina vänner i området alltid åker till (ibland åker de dit bara för Burrito och tillbaka igen till Monterey). Sägs vara sjukt bra och stora, man tar dom take away och går ner och sätter sig vid floden bakom huset, finns stolar så man kan sitta ute i floden om så önskas. Finns även en glass-vagn här om man inter är så hungrig och bara behöver muta barnen lite. Jag stannar alltid vid detta ställe och nu har jag lärt mig att det ska finnsa Burritos också som jag inte hade koll på senast jag passerade.
Det där låter ju helt underbart! Vet du vad det heter, eller räcker det med att åka till Big Sur River Inn och så hittar man det?

Gjorde en liknande resa för två år sedan. Vi började i San Fransisco och bilade i en stor cirkel runt San Fransisco bay. Rekommenderar varmt ett besök till Yosemite National park. Otroligt vacker plats. Vi bodde på en Lodge och det var riktigt trevligt.

Vi började i SF några dagar, sen bilade highway 1 söderut till Monterey/Carmel/Pebble Beach, vidare till Yosemite för att sen avsluta i Sonoma. Skönt att inte ha så många timmar i bil för att komma till flygplatsen när man väl skulle flyga hem.

Blir säkert supertrevligt oavsett hur ni gör, men några generella tips är:
- i Sonoma/Napa, undvik de största och mest kommersiella vingårdarna. Vår upplevelse var att de mindre och ofta familjeägda vingårdarna var trevligare. Little och Jacuzzi var två favoriter.
- Vet inte hur det funkar men barn men walking tour i SF var superintressant
Tack för tipsen! Vi kommer till och med bo nära flygplatsen sista natten, för att slippa stressa är tanken. Planet går ju i och för sig inte förrän 16, men tanken är en Polaris-hamburgare till lunch vid 12 ;).

Var inte körningen från Highway 1 till Yosemite lång? Jag har tänkt på att åka dit, men det känns långt.

Hearst Castle är väl värt ett besök och inom räckhåll när ni bor i Pismo Beach. Jag rekommenderar också Yosemity, och lägg gärna nån extra dag så ni kan göra en toppbestigning/dagsvandring, det fixar barnen.

Här är vår reserapport från när sonen var 6 år:

https://www.businessclass.se/forum/...-6-åring-lång-rapport-med-många-bilder.33267/
Tackar! Funderade på Hearst, men det kändes inte som att barnen (eller kanske till och med jag) inte hade uppskattat det så mycket. Men det är värt att åka inom?
 
Kan tillägga, nu har jag funderat lite till, och vi skulle kanske ta och stryka en av nätterna vid Pismo Beach och ta 4 nätter i Sonoma istället. Vi har just nu bokat Best Western Sonoma Valley Inn & Krug Event Center, mest för att de har pool. Några tips på bra barnvänliga hotell i Sonoma-trakten?
 

hallgren

Medlem
En grej som man bör veta om man ska prova vin på vingårdar är att det kan hända att barn inte är välkomna i bar/provningslokalen överhuvudtaget. Jag har varit med om att de har fått sitta utanför och vänta.
 

John Milner

Medlem
Råkar du va filmnörd ligger Petaluma där American Graffiti spelades in ett stenkast från Sonoma. I samma håla kan man även besöka Lagunitas Brewing Company.
 
Funderade på Hearst, men det kändes inte som att barnen (eller kanske till och med jag) inte hade uppskattat det så mycket. Men det är värt att åka inom?
Tycker definitivt ni skall ta en tur till Hearst Castle det är oerhört vackert, helt sjukt och mina ungar tyckte det var läckert (yngsta var iofs 12 år då). Klart värt ett par timmar (parkera och ta turen upp). Och missa inte sjölejonen på vägen dit (ni känner på lukten när ni närmar er ;))
 

palmen

Moderator
Det där låter ju helt underbart! Vet du vad det heter, eller räcker det med att åka till Big Sur River Inn och så hittar man det?
Ja det är ett litet hotell, en general store, en glassbil och lite grejer där, markera Big Sur River Inn på google maps så kommer du hamna på rätt ställe. Bara att parkera utanför, fanns rätt gott om parkeringar. Har själv aldrig sett var just detta Burrito ställe är men googlingar säger att den ska finnas inne i general store längst in typ, går säkert att fråga annars.
Jag stannade helt random där när jag passerade första gången med min bror, var grymt att kunna sätta sig nere i floden och käka lite glass innan vi åkte vidare.
 

Peterb

Ny medlem
Om man är i Pismo beach kan jag rekommendera att köra Dune buggy på stranden. Sjukt kul och udda aktivitet.
Finns buggys som är tvåsitsiga så man kan åka tillsammans.

Welcome to Sun Buggy & ATV Fun Rentals - Pismo

Och håller med om hearst Castle, var skeptisk men det var ett rätt häftigt ställe.
 

Attachments

  • 1678D777-C173-4B2B-9682-F16D897C7734.jpeg
    1678D777-C173-4B2B-9682-F16D897C7734.jpeg
    105,5 KB · Visningar: 148
Toppen