Senaste nytt

Bagageförsening på SAS, vad gäller?

Betyder det att du fick ersättning från både LF, AMEX och SAS?

Jag blir såklart nyfiken på vart bagaget hade varit och vart/hur du fick tag på det.
 

Tonton

Medlem
Betyder det att du fick ersättning från både LF, AMEX och SAS?

Nej. Jag har däremot begärt ersättning från alla i följande ordning:
1. Länsförsäkringar - Snabbt samtal och 2000kr i Schablonbelopp in på kontot (se inlägg #11)

Sedan, I princip samtidigt:
2. SAS - skickade in via formuläret på hemsidan samt bifogade mina kvitton.
3. Amex - skickade in via formuläret på Amex hemsida. Uppgav här att jag också har ansökt om ersättning från LF samt SAS. Inväntar fortfarande svar från Amex.

Förväntar mig ingen ersättning från Amex, men ska bli intressant att se vad de svarar. Har ju skrivit i min ansökan att jag har sökt ersättning från annat håll.

Jag blir såklart nyfiken på vart bagaget hade varit och vart/hur du fick tag på det.


Det fastnade initialt i London när jag skulle flyga LHR-ARN. Sedan åkte jag ju tillbaka till London dagen efter, och bagaget var då kvar någonstans på LHR. Bagaget fick dock flyga LHR-ARN-LHR innan det kördes ut till mitt hotell i London.

Se nedan mail om hanteringen av bagaget :)
Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers skrev:
Dear Sir

I used our contact person and it seems like they located your bag in LHR.
They confirmed the entire Terminal 2 baggage system went down 27JUL with several thousand bags left behind at LHR.

They are being processed as quickly as we can however due to full flights we have to give a quota as to how many rush bags we can fit on each flight.
They will send your bag now to ARN with flight SK532/30JUL.
I know you are in London now, but in this chaos at LHR I would be afraid to try to stop this process, we can make more confusion to them.
 

travelmode

Medlem
Väcker liv i denna tråd med en fråga om bagageförsening på hemresa som normalt sätt inte ersätts men i detta fall gäller det en barnvagn och det är inte vad man vanligtvis väljer att ha ett par extra i förrådet. Nu har det snart gått 3 dygn och barnvagnsväskan är fortfarande inte hittad. Bör man kunna få ersättning för inköp av billigaste möjliga barnvagn (behövs bland annat för hämta/lämna på dagis)?

Förhoppningsvis så dyker väskan upp inom kort men det är första gången det har passerat så lång tid utan att den överhuvudtaget lokaliserats. Övrigt incheckat bagage kom dock fram.
 

Berglund

Medlem
Utan att veta specifikt angående special bagage som detta tror jag i grunden inte att huvudprincipen förändras - dvs ingen ersättning under hemresan.

Rent spontant uppfattar jag en barnvagn ha ett ganska bestående värde, därför känns det tveksamt om man skulle få hela betald om man nu trots allt skulle få någon ersättning.
 
Last edited:

danielhog

Medlem
Väcker liv i denna tråd med en fråga om bagageförsening på hemresa som normalt sätt inte ersätts men i detta fall gäller det en barnvagn och det är inte vad man vanligtvis väljer att ha ett par extra i förrådet. Nu har det snart gått 3 dygn och barnvagnsväskan är fortfarande inte hittad. Bör man kunna få ersättning för inköp av billigaste möjliga barnvagn (behövs bland annat för hämta/lämna på dagis)?

Förhoppningsvis så dyker väskan upp inom kort men det är första gången det har passerat så lång tid utan att den överhuvudtaget lokaliserats. Övrigt incheckat bagage kom dock fram.
Jag resonerar likadant med typ hårfön, rakapparat etc, inget som finns fler av i mitt hem. Tyvärr brukar svaret vara.
 

FilipJ

Medlem
Hej. Lånar den här tråden då rubriken är allmängiltig:
Flög AA från LHR-DFW, och sedan DFW-MTY. Bytet var inte jättetight men väskan kom inte med. Min kollegas väska hann dock..
AA skriver inte uttryckligen någonstans vilka summor de ersätter så vitt jag kan hitta. Nu börjar snart arbetsdagen och jag behöver verkligen fräscha kläder.
Någon som vet vad som gäller med AA?
Edit: såg nu att den låg under "SAS group" delen i forumet.
 

lucasd

Medlem
Hej. Lånar den här tråden då rubriken är allmängiltig:
Flög AA från LHR-DFW, och sedan DFW-MTY. Bytet var inte jättetight men väskan kom inte med. Min kollegas väska hann dock..
AA skriver inte uttryckligen någonstans vilka summor de ersätter så vitt jag kan hitta. Nu börjar snart arbetsdagen och jag behöver verkligen fräscha kläder.
Någon som vet vad som gäller med AA?
Edit: såg nu att den låg under "SAS group" delen i forumet.

Ingen skriver väl specifika summor, men det nödvändigaste kan du väl alltid köpa. Du borde ju ha någon typ av reseförsäkring också, antingen via arbetet eller privat beroende på typ av resa.
 

Tonton

Medlem
Hej. Lånar den här tråden då rubriken är allmängiltig:
Flög AA från LHR-DFW, och sedan DFW-MTY. Bytet var inte jättetight men väskan kom inte med. Min kollegas väska hann dock..
AA skriver inte uttryckligen någonstans vilka summor de ersätter så vitt jag kan hitta. Nu börjar snart arbetsdagen och jag behöver verkligen fräscha kläder.
Någon som vet vad som gäller med AA?
Edit: såg nu att den låg under "SAS group" delen i forumet.

Här har du diretklänk till vad som gäller: Liability for international flights − Support − American Airlines

"The Carrier is liable for damages sustained in the case of destruction or loss of, damage to, or delay of Checked Baggage and Unchecked Baggage, as provided in the following paragraphs. Except as provided below, the liability of the Carrier is limited in most cases to 1,131 Special Drawing Rights for each Passenger in the case of destruction, loss, damage, or delay of Baggage, whether checked or unchecked, under the Warsaw Convention or the Montreal Convention, whichever may apply. Unless the Passenger proves otherwise."

1 SDR = 1.38 USD
 

taxvalp

Medlem
Här har du diretklänk till vad som gäller: Liability for international flights − Support − American Airlines

"The Carrier is liable for damages sustained in the case of destruction or loss of, damage to, or delay of Checked Baggage and Unchecked Baggage, as provided in the following paragraphs. Except as provided below, the liability of the Carrier is limited in most cases to 1,131 Special Drawing Rights for each Passenger in the case of destruction, loss, damage, or delay of Baggage, whether checked or unchecked, under the Warsaw Convention or the Montreal Convention, whichever may apply. Unless the Passenger proves otherwise."

1 SDR = 1.38 USD

...vilket förstås inte ska tolkas som att det är fritt fram att shoppa för 1560$ när väskan är sen! Smidigast är alltid att använda en försäkring (exempelvis kortförsäkringen) i dessa ärenden. Där finns dessutom en summa specad så att man slipper oklarheter.
 

Tonton

Medlem
...vilket förstås inte ska tolkas som att det är fritt fram att shoppa för 1560$ när väskan är sen! Smidigast är alltid att använda en försäkring (exempelvis kortförsäkringen) i dessa ärenden. Där finns dessutom en summa specad så att man slipper oklarheter.

Såklart! Det är ju rimliga utgifter som gäller. Exempelvis så kan du ju inte shoppa en ny garderob om väskan som är borta i princip enbart innehåller två kalsonger och lite träningskläder. Sunt förnuft helt enkelt! :)

Nja, amex specar ju inte heller direkt. De har ju "upp till X kr för rimliga kostnader". Samma sak gäller där - Här kan inte en person spendera 8k (Amex Platinum) när väskan är i princip tom. Ännu en gång - sunt förnuft och att man ska kunna se sig själv i spegeln efteråt :)

Lättare är hemförsäkringar som LF, de ger ju schablonbelopp på 2k SEK. Det är smidigt! Men kortförsäkringar har också varit smidiga - som jag har rapportera om tidigare i denna tråden.
 
Last edited:
Toppen