Bagageförsening på SAS, vad gäller?

En tråd i 'SAS Group & EuroBonus' startet av Tonton, 29 Juli 2018.

  1. Tonton

    Tonton Medlem

    Bosted:
    Stockholm/London
    Country:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Har lite frågor om bagageförsening.

    Har följande flighter:
    1. 23 Juli - ARN-OSL-LHR (Bokning A)
    2. 27 Juli - LHR-ARN (Bokning A)

    3. 29 Juli - ARN-CPH-LHR (Bokning B)
    4. 3 Augusti - LHR-ARN (Bokning B)

    Bagaget försvann i fredagskväll/lördagsmorgonen (27 Juli) med SK534 från London till Stockholm när vi landade några timmar försenade.

    Idag (29 Juli), om några timmar, flyger jag tillbaka till London - fortfarande utan bagage.
    Jag har varit i kontakt med bagagehanteringen som skrev följande uppdatering på mail till mig 04:40 imorse:

    Anledningen till att jag flög till Stockholm för en dag var att jag skulle på lägenhetsvisning här i stan.
    Linköping är fortfarande stället jag är skriven på - och fram tills dess att jag hittar en ordentlig lägenhet så har jag det mesta kvar där.

    I väskan har jag det mesta av mina arbetskläder etc som jag behöver på kontoret i London. Såldes kommer jag att behöva shoppa idag.

    Vad gäller med ersättning från flygbolag, Amex, hemförsäkring?

    Resan var ju rent tekniskt sett en hemresa, utifrån att jag landade på ARN, vilket var där jag påbörjade bokningens utresa. Men jag har aldrig åkt hem, utan är kvar i Stockholm denna natten innan flyget går tillbaka till London - med andra ord så är jag fortfarande ute på vift.
    Hade jag inte haft lägenhetsvisning i helgen så hade jag varit kvar i London fram tills nästa vecka, då jag åker hem till Linköping.

    Nu flyger jag tillbaka till London idag utan väskan.

    Har följande försäkringar/saker att förhålla mig till:
    • American Express Platinum:
    1. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till:
      1. a) Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,

      2. b) Ytterligare bagageförsening: Ytterligare maximalt 4 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
    UNDANTAG

    Allmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 17. Särskilda undantag för förseningsskydd är följande.

    1. 1) Ytterligare kostnader i de fall då flygbolaget, järnvägsbolaget eller rederiet har erbjudit alternativa researrangemang som den Försäkrade har tackat nej till.

    2. 2) Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den Försäkrades hemresa.

    3. 3) Vid bagageförsening enligt ovan, varor som inte är direkt nödvändiga för den

      Försäkrades Resa.

    4. 4) När Försäkrad inte har erhållit en PIR-rapport (Property Irregularity Report) från

      aktuellt flygbolag på destinationen för saknat bagage.

    5. 5) Där Försäkrad frivilligt accepterar ersättning från flygbolaget i utbyte mot att inteResa med en överbokad flygning.

    • Länsförsäkringar Utökat Resekydd
    K.7.4 Bagageförsening

    Försäkringen gäller
    Försäkringen gäller om ditt bagage blir försenat. Kommer baga get till resmålet mer än åtta timmar senare än du, får du ersätt ning med 1 000 kronor per kolli. Efter 36 timmars försening får du ersättning med ytterligare 1 000 kronor.

    Försäkringen gäller inte
    Försäkringen gäller inte om bagaget blir försenat på hemresan.

    Högsta ersättningsbelopp
    Högsta ersättningsbelopp är 2 000 kronor per kolli och högst 10 000 kronor sammanlagt.

    Självrisk
    Försäkringen gäller utan självrisk.

    • SAS
    Säger i telefon (inspelat) att en de ersätter mig för allting nödvändigt och att de som riktlinje ersätter €100 per dag bagaget är borta.

    Samtidigt skriver hemsidan följande:
    • Om du har reseförsäkring är det en god idé att kontrollera detta alternativ först. Vårt ansvar för försenat bagage är precis som för alla andra internationella flygbolag begränsat genom internationella förordningar och riktlinjer och det beskrivs i våra allmänna resevillkor.

    • Om din väska försenas och du behöver skaffa väsentliga artiklar som toalettartiklar eller hårvårdsprodukter kan du lämna in ett ersättningsanspråk för sådana kostnader.

    • Kostnaderna för att skaffa dessa väsentliga artiklar måste vara rimliga med hänsyn till resans syfte och hur länge bagaget är försenat. Kom ihåg att behålla alla originalkvitton så att du kan bifoga dem med din rapport om försenat bagage.

    • Om ditt bagage försenas på hemresan kommer kostnader för väsentliga artiklar normalt sett inte att ersättas.

    All hjälp uppskattas. Lägger det i SAS-forumet då det är SAS-bokingar som är involverade.
     
    Sist redigert: 29 Juli 2018
    Brandforce liker dette.
  2. Tonton

    Tonton Medlem

    Bosted:
    Stockholm/London
    Country:
    Sverige Sverige
    Uppdatering - väl på Arlanda så säger bagageservice att det är helt okej att shoppa det jag behöver i London för min arbetsvecka.

    Är detta goodwill, eller sträcker sig SAS ansvar alltid hit?
     
  3. Agö

    Agö Medlem

    Bosted:
    CPH
    Country:
    Sverige Sverige
    Det där skulle jag ta skriftligt på.
     
    agehall, Tonton, palmen og 1 annen person liker dette.
  4. Tonton

    Tonton Medlem

    Bosted:
    Stockholm/London
    Country:
    Sverige Sverige
    Har skriftligt att 1500 SEK kan jag handla för utan kvitton. På allting över det beloppet så behövs kvitton och dessa ska då skickas till vanliga Customer Care för ordinarie hantering (mail från "Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers")

    Sedan har jag även inspelningen med SAS Customer Care där de säger att ersätter mig med minst €100 per dag som bagaget är borta. Allting över det behöver dock motiveras. Personen i telefonen använde exemplet att jag måste ha kläder för mitt arbete.
     
  5. lucasd

    lucasd Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Det verkar ju minst sagt vara ett ganska svårtolkad situation egentligen. Men om du har skriftligt på att du kan handla för 1500 SEK, samt inspelat på att du kan köpa arbetskläder borde det inte vara några problem att få tillbaka dessa pengar egentligen. Om SAS inte skulle gå med på det, kan du ju alltid ta det vidare och då har du ju inspelningen.

    Spontant känns det dock inte som att de kommer krångla när det gäller detta - så länge du köper saker som är rimliga.
     
    Tonton liker dette.
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Bosted:
    Uppsala
    Country:
    Sverige Sverige
  7. Tonton

    Tonton Medlem

    Bosted:
    Stockholm/London
    Country:
    Sverige Sverige
    Har läst igenom hela tråden - men tycker fortfarande att det är oklart, i och med att Stockholm inte är hem för mig.

    Det är ”hemresan” på biljetten, i och med att jag bokade en t/r från Arlanda, men jag är aldrig hemma, utan Stockholmsvisiten är en del av min drygt 2 veckor lång resa jag är ute på (därav incheckat bagage).
     
  8. palmen

    palmen Moderator

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    Eventuellt kommer amex säga att du åkt hem och det därmed inte blir möjligt med 4k i förnödenheter. Jag hade ju liknande där jag hade 3h på Arlanda (bara mellanlandning på väg till London) efter min väska försvann men det är inte tid nog att åka hem och fixa kläder och ny väska. Kom ju hem 4 dagar senare sen så det var inga problem för mig att få ersättning efter att alla papper scannats och skickats in.
    Kan säkert ha hjälpt att jag aldrig behövt nyttja försäkring hos dom förut.
     
  9. Nemo

    Nemo Medlem

    Bosted:
    Uppsala
    Country:
    Sverige Sverige
    Lagstiftningen gör ingen skillnad på ”utresa” eller ”hemresa”; detta har jag fetmarkerat i länken. Alltså: har du drabbats av ekonomisk skada pga bagageförseningen, och kan visa detta, så har du rätt till ersättning på upp till ~11kSEK. I ditt fall har du ju inte ens varit hemma (vilket inte alltid är samma sak som hemorten, om nu Linköping skulle klassas som en förort till Sthlm)
    Försenat bagage - Konsument Europa
    Gällande transportörens ansvar vid försenat bagage så görs det ingen skillnad i lagstiftningen om det är för utresa eller hemresa. Dock är du som resenär skyldig att begränsa dina kostnader, och då kan vissa kostnader anses nödvändiga enbart i samband med utresa, men inte vid hemresa.
    Då detta är en bedömningsfråga i det individuella fallet är det bra att alltid handla sparsamt och spara dina kvitton.”
     
    ilon, jsn, AndersSt og 5 andre liker dette.
  10. Tonton

    Tonton Medlem

    Bosted:
    Stockholm/London
    Country:
    Sverige Sverige
    Hjälte - Klarspråk så att det skriker om det. Verkligen uppskattat, @Nemo!
     
    Jane Insane og Nemo liker dette.

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×