Senaste nytt

Avboka resa och poäng går ut - vad göra?

fopes

Medlem
Hej
Vi har en Amex 2-1 resa bokad nu på höstlovet till Spanien. Resan går på 100.000 poäng och de poängen ( + ytterligare ca 40.000 poäng) går ut 31 okt.

Givet Corona-läget har vi nu beslutat oss för att inte åka. Lite surt men jag tänkte att jag avbokar väl då och så köper jag något i shopen för 140k poäng istället. Nu när jag gick in i shopen står det dock att man max får använda 30.000 poäng/månad.

Inte bra. Hur ska jag då kunna använda poängen som går ut? Finns det något annat alternativ än att boka en resa typ nästa sommar (som då inte kommer gå att avboka)?

Behöver tips/råd.
 

ante_77

Medlem
Hej
Vi har en Amex 2-1 resa bokad nu på höstlovet till Spanien. Resan går på 100.000 poäng och de poängen ( + ytterligare ca 40.000 poäng) går ut 31 okt.

Givet Corona-läget har vi nu beslutat oss för att inte åka. Lite surt men jag tänkte att jag avbokar väl då och så köper jag något i shopen för 140k poäng istället. Nu när jag gick in i shopen står det dock att man max får använda 30.000 poäng/månad.

Inte bra. Hur ska jag då kunna använda poängen som går ut? Finns det något annat alternativ än att boka en resa typ nästa sommar (som då inte kommer gå att avboka)?

Behöver tips/råd.

Omboka?
 

fopes

Medlem
Tänkte om det finns nåt annat sätt att använda poängen? Går det att komma runt eurobonusshopens begränsning på något vis?
 

Doctor-X

Medlem
Går att boka hotellnätter med poäng, om ni nu inte ska åka iväg över höstlovet kanske det är trevligt med några dagar på annan ort?

Använd lite poäng för att köpa biobiljetter med snacksmeny (finns presentkort i shoppen 3320/1520p), trevligt med lite bio under höstlovet med familjen.
 

ekf

Medlem
Jag vet inte om det är spärrat fortfarande, men en sista utväg kan vara att konvertera de utgående poängen till Coop-poäng. Sedan kan ni välja på att utnyttja dem hos Coop eller deras samarbetspartners, t.ex. Eurobonus. En sådan rundtripp devalverar poängen en hel del, men ni har ändå en del kvar istället för att de skulle gå ut...
 

Thornado

Medlem
Om ni vill rädda poängen så går det ju alltid (i vanliga fall iaf, vet inte säkert om den funktionen är igång nu) att föra över poängen till någon annan i familjen så att de får fem nya år. Det kostar ju dock ganska mycket, så lite tveksamt till om det är värt det.

Om ni absolut vill använda poängen i shoppen så kanske ett sätt runt uttagsbegränsningen kan vara att använda sig av point sharing, dvs skapa ett pointsharingkonto och koppla alla i familjen till det. Gissar att gränsen på 30k poäng per månad är kopplad till vilket konto som handlar i shoppen, inte varifrån poängen egentligen kommer, så med tillräckligt många familjemedlemmar/pålitliga vänner så borde det gå.

Att ingen givit dig det bästa alternativet ännu!

Köp 1 000 000 sas aktier och bli Diamond, inga poäng går ut och problemet är löst!

Nu tror jag väl inte att det här tipset var helt allvarligt menat, men tyvärr så är det ju inte förrän 30 november man får sitt aktieägardiamond (baserat på ägande det datumet iaf, lär väl dröja ytterligare ett tag innan man faktiskt fått det), så det är för sent för @fopes
 
Last edited:

Xpressen

Medlem
Nu tror jag väl inte att det här tipset var helt allvarligt menat, men tyvärr så är det ju inte förrän 30 november man får sitt aktieägardiamond (baserat på ägande det datumet iaf, lär väl dröja ytterligare ett tag innan man faktiskt fått det), så det är för sent för @fopes

Rent teoretiskt, om ts bokar om resan till ett datum efter den 30 november, skaffar sig aktieägar Diamond när det är möjligt och sen avbokar. Förfaller då ts poäng för att dom egentligen gick ut innan han blev Diamond eller får ts behålla poängen?
 

Tomas E

Medlem
Nu tror jag väl inte att det här tipset var helt allvarligt menat, men tyvärr så är det ju inte förrän 30 november man får sitt aktieägardiamond (baserat på ägande det datumet iaf, lär väl dröja ytterligare ett tag innan man faktiskt fått det), så det är för sent för @fopes
Tror det står 1 april i villkoren för aktieägarförmånerna?
 
Toppen