Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

Coalcandy

Medlem
Jag har läst villkoren men har inte lyckats hitta information om en voucher har restvärde vid bokning av resa som kostar mindre än dess värde. Någon som vet? Behåller vouchern restvärdet eller brinner det inne? Någon som vet?
 

mha321

Medlem
Jag har läst villkoren men har inte lyckats hitta information om en voucher har restvärde vid bokning av resa som kostar mindre än dess värde. Någon som vet? Behåller vouchern restvärdet eller brinner det inne? Någon som vet?
Så länge det är samma typ av voucher man fått för EU ersättning tidigare, vilket jag tror det i slutänden är, så ja restvärdet kvar på vouchern och du kan använda det till nästa resa. Och när det väl tar slut kan du delbetala med det som är kvar på vouchern och fylla på resten från kortet. Så I princip är det en påse pengar så du kan använda fritt så länge fritt = sas biljetter.
 

KED

Medlem
Jag har läst villkoren men har inte lyckats hitta information om en voucher har restvärde vid bokning av resa som kostar mindre än dess värde. Någon som vet? Behåller vouchern restvärdet eller brinner det inne? Någon som vet?
43F6AC76-EBEA-439C-87DA-20402368DE76.png

Så här ser infon ut när du får vouchern, vilket kan ta tid( i mitt fall en dryg månad). Framgår att ev restvärde på vouchern gäller till 30/11
 

fredrik996

Medlem
Gjorde candelering på SAS hemsida 12e Mars då dom ställde in flygning och ej erbjöd ombokning. Inga mail eller kontakt. Gjorde samma sak igen på hemsidan. ingen respons. Tog kontakt med SAS call center och blev lovad återbetalning kontakt men inte hört något alls från SAS
 

Erik Ek

Medlem
SAS har ändrat informationen på hemsidan. Nu uppger de att vid bruk av avbokningsalternativet återbetalas pengar utifrån biljettypen, d.v.s. enbart skatt vid t.ex. SAS Go. Gissar att åtgärden är för att spara likviditet (och så får de kunder som orkar kräva återbetalning via ARN).
 

Erik Ek

Medlem
SAS har ändrat informationen på hemsidan. Nu uppger de att vid bruk av avbokningsalternativet återbetalas pengar utifrån biljettypen, d.v.s. enbart skatt vid t.ex. SAS Go. Gissar att åtgärden är för att spara likviditet (och så får de kunder som orkar kräva återbetalning via ARN).

UPPDATERING: SAS bekräftar att det var ett fel i uppdatering, som nu är åtgärdat.
 

Rickard_O

Medlem
UPPDATERING: SAS bekräftar att det var ett fel i uppdatering, som nu är åtgärdat.

Så man ska inte ta det bokstavligen vad som står under 'Mina bokningar' " Ansök om avbokning och återbetalning baserat på biljettreglerna"?
När man klickar på 'Apply for refund' så är det under 'Mina bokningar' man hamnar och man vågar ju inte gå den vägen om man bara får tillbaka skatterna..
 

Erik Ek

Medlem
Så man ska inte ta det bokstavligen vad som står under 'Mina bokningar' " Ansök om avbokning och återbetalning baserat på biljettreglerna"?
När man klickar på 'Apply for refund' så är det under 'Mina bokningar' man hamnar och man vågar ju inte gå den vägen om man bara får tillbaka skatterna..

Jag upplevde det som oklart, helst efter gårdagens felaktiga uppdatering, och det krävdes för min del två oberoende kontakter med SAS för att nu vara trygg i att de honorerar kundens rättighet att ansöka om kontantersättning. Jag bad kundservice via telefon utföra ansökan för att lägga över ansvaret på dem.
 

Attachments

  • 86043D5A-BC6B-449A-9854-7C3FD99827AF.png
    86043D5A-BC6B-449A-9854-7C3FD99827AF.png
    180,2 KB · Visningar: 456

Rickard_O

Medlem
Jag upplevde det som oklart, helst efter gårdagens felaktiga uppdatering, och det krävdes för min del två oberoende kontakter med SAS för att nu vara trygg i att de honorerar kundens rättighet att ansöka om kontantersättning. Jag bad kundservice via telefon utföra ansökan för att lägga över ansvaret på dem.
Problemet är ju när du trycker på 'Apply for refund' så hamnar du ju i 'Mina bokningar' där det sedan står "Ansök om avbokning och återbetalning baserat på biljettreglerna", tolkar man det bokstavligen så kommer jag bara få tillbaka skatterna på mina biljetter.

Nu kanske det inte är så, men man vågar ju inte ta chansen och godkänna något så dom har rätten på sin sida, har tyvärr inget intresse av en voucher i detta läge annars hade jag valt det.
 

Erik Ek

Medlem
Problemet är ju när du trycker på 'Apply for refund' så hamnar du ju i 'Mina bokningar' där det sedan står "Ansök om avbokning och återbetalning baserat på biljettreglerna", tolkar man det bokstavligen så kommer jag bara få tillbaka skatterna på mina biljetter.

Nu kanske det inte är så, men man vågar ju inte ta chansen och godkänna något så dom har rätten på sin sida, har tyvärr inget intresse av en voucher i detta läge annars hade jag valt det.

Helt enig, det du beskriver är vad som orsakade min osäkerhet. Jag löste det som sagt enligt ovan. Lycka till!
 
Toppen