Senaste nytt

Arlanda - Male via Frankfurt med Qatar - ideer

Matore

Medlem
Vi ska boka Qatar Business Arlanda - Male i februari. På utresan vill vi routa via Frankfurt för att få Q-suites på långa benet från Europa. Men det blir en orimligt dyr connection ARN-FRA (dubbelt som mycket som hela biljetten, ca 33.0000/p när man bokar så på QRs hemsida. Så här ser priserna ut nu ett givet datum på QRs sajt så ni förstår bilden:
ARN-DOH-MLE tor 32.000 kr/p på
ARN-FRA-DOH-MLE tor 65.000 kr/p (SAS kommer upp som matarflyg)

Om vi istället väljer att boka tor FRA-MLE, ja då blir priset ungefär samma som från ARN
Då tänker vi att man ju själv kan lägga matarbenet ARN-FRA för ett par tusenlappar, långt billigare än om QRs kundtjänst eller Ticket gör det (det är de jag provringt till). Kruxet är att då är det ingen genomgående biljett och lite risky om det blir försening och stök med bagage så klart som ska ut och in.

Mina frågor:
- hur får vi till genomgående biljetter via FRA som vi önskar utan att bli ruinerade?
- kan man göra två bokningar, en bokning till från FRA-MLE med QR och sen en annan privat med typ Lufthansa ARN-FRA och be QR merga bokningarna?
 

Senator

Moderator
Vi ska boka Qatar Business Arlanda - Male i februari. På utresan vill vi routa via Frankfurt för att få Q-suites på långa benet från Europa. Men det blir en orimligt dyr connection ARN-FRA (dubbelt som mycket som hela biljetten, ca 33.0000/p när man bokar så på QRs hemsida. Så här ser priserna ut nu ett givet datum på QRs sajt så ni förstår bilden:
ARN-DOH-MLE tor 32.000 kr/p på
ARN-FRA-DOH-MLE tor 65.000 kr/p (SAS kommer upp som matarflyg)

Om vi istället väljer att boka tor FRA-MLE, ja då blir priset ungefär samma som från ARN
Då tänker vi att man ju själv kan lägga matarbenet ARN-FRA för ett par tusenlappar, långt billigare än om QRs kundtjänst eller Ticket gör det (det är de jag provringt till). Kruxet är att då är det ingen genomgående biljett och lite risky om det blir försening och stök med bagage så klart som ska ut och in.

Mina frågor:
- hur får vi till genomgående biljetter via FRA som vi önskar utan att bli ruinerade?
- kan man göra två bokningar, en bokning till från FRA-MLE med QR och sen en annan privat med typ Lufthansa ARN-FRA och be QR merga bokningarna?

Det finns några olika alternativ:
1. Boka denna som open-jaw FRA-DOH-MLA-DOH-ARN och
a) flyga ner till FRA kvällen innan (om det tillåts) eller
b) lägga detta hos en bra resebyrå i samma bokning. Det kommer dock ALLTID vara två olika biljetter i så fall. Men min erfarenhet är att det räcker för bagage och dyl att allt är på samma bokning. Jag har gjort det via resebyråbokningar ett antal gånger. Om det är så pass viktigt att flyga Q-suites är det säkert ok att lägga 500-750kr extra per biljett. Kolla med AMEX Travel om de kan lösa detta.

Om jag uppfattar rätt så vill ni bara "säkra" upp Q-Suites åt ett håll så det minimerar riskerna och blir väl ett bra svenskt "lagom" sätt att göra det på. Vill också påpeka att just nu är läget i Tyskland ok för transfer, men vi vet inte hur detta ser ut i februari så fundera om det är värt mödan att ens göra detta nu med all osäkerhet. Skulle vara surt om det kom en Equipment Change
 

Matore

Medlem
Det finns några olika alternativ:
1. Boka denna som open-jaw FRA-DOH-MLA-DOH-ARN och
a) flyga ner till FRA kvällen innan (om det tillåts) eller
b) lägga detta hos en bra resebyrå i samma bokning. Det kommer dock ALLTID vara två olika biljetter i så fall. Men min erfarenhet är att det räcker för bagage och dyl att allt är på samma bokning. Jag har gjort det via resebyråbokningar ett antal gånger. Om det är så pass viktigt att flyga Q-suites är det säkert ok att lägga 500-750kr extra per biljett. Kolla med AMEX Travel om de kan lösa detta.

Om jag uppfattar rätt så vill ni bara "säkra" upp Q-Suites åt ett håll så det minimerar riskerna och blir väl ett bra svenskt "lagom" sätt att göra det på. Vill också påpeka att just nu är läget i Tyskland ok för transfer, men vi vet inte hur detta ser ut i februari så fundera om det är värt mödan att ens göra detta nu med all osäkerhet. Skulle vara surt om det kom en Equipment Change
Hmm låter spännande men hänger inte riktigt med.
1a som du skriver - är det en och samma bokning och vem skulle göra den åt oss menar du - QR? Då blir det fortfarande svindyrt eftersom det är när QR lägger på ARN-FRA som det skenar prismässigt. En open jaw har ju olika start och slut så jag missuppfattar kanske.
1b: Då menar du att jag ska föreslå det jag själv hittat för resebyrån till de priserna (separata bolag och bokningar och att resebyrån kopplar ihop dem?) Är det så då att om vi blir försenade, så löser bolagen det? Är ju lite halva tanken med att göra en genomgående biljett.
 

Senator

Moderator
Hmm låter spännande men hänger inte riktigt med.
1a som du skriver - är det en och samma bokning och vem skulle göra den åt oss menar du - QR? Då blir det fortfarande svindyrt eftersom det är när QR lägger på ARN-FRA som det skenar prismässigt. En open jaw har ju olika start och slut så jag missuppfattar kanske.
1b: Då menar du att jag ska föreslå det jag själv hittat för resebyrån till de priserna (separata bolag och bokningar och att resebyrån kopplar ihop dem?) Är det så då att om vi blir försenade, så löser bolagen det? Är ju lite halva tanken med att göra en genomgående biljett.
Det finns två sätt att få allt på samma BILJETT:
1. Antingen får du bita i det sura äpple och köpa det pris som Qatar har som tillåter routing via Frankfurt, eller
2. Hitta det pris som Qatar har som tillåter en s.k. End-on-End biljett inom Europa.

Alternativ 2 kommer troligtvis kräva en resebyrå då det finns inget incitament för Qatar att boka det åt dig.

Det andra alternativ är att ha allt på samma BOKNING so var mitt förslag. Erfarenhet jag har är att respektive bolag då ser de andra men det finns inga garantier för hantering vid IRROPS.

Du försöker trycka en kub genom ett runt håll.
 

flatwhite

Medlem
Equipment change är (var?) vanligt förekommande hos Qatar Airways så även om flighten märks "Qsuite on-board" är det långt ifrån säkert att det blir så i slutändan. Det är så vitt jag vet inte säkrare att boka Qsuite från Frankfurt än Arlanda. Så boka Qsuite från Arlanda och hoppas på det bästa är mitt råd. Ni kan boka om (eller avboka) kostnadsfritt om de byter till non-Qsuite.

Qatar Airways Support på Twitter skrev:
If the change to non-Qsuite is verified, you are entitled to 1) one-time free change (+/- 21 days of the original date; new origin or destination within the same country or 500-mile radius from the original origin or destination); and 2) refund without the cancellation fee.
 

mha321

Medlem
Med tanke på att det garanterat fortfarande är mycket stora corona-relaterade störningar i februari skulle jag inte lägga jobb och framförallt inte pengar på en sådan sak. Men ännu mindre ge mig in på något med separata biljetter och chansa - det finns alltför många saker som kan ställa till det. Förseningar, inställda anslutningar, Tyskland kanske inte tillåter transit, osv.

Även om qsuite är väldigt trevligt, så skulle jag definitivt inte tycka det var värt den osäkerheten.
 

Matore

Medlem
Ja det låter helt klart som flera inte tycker det är värt att ta sig via FRA för att få Q-suites, tack för er input.
Fyi så finns det denna vinter i princip aldrig Q-suites från ARN, och nästan alltid från FRA.
 

Senator

Moderator
Ja det låter helt klart som flera inte tycker det är värt att ta sig via FRA för att få Q-suites, tack för er input.
Fyi så finns det denna vinter i princip aldrig Q-suites från ARN, och nästan alltid från FRA.

Jag förstår ditt önskemål mycket väl. Om jag minns rätt från de andra trådarna om samma resa så är det en särskilt anledning ni skall iväg samt att du normalt sätt använder poäng för denna typ av resor. När man skall första gången bränna skattade pengar på en affärsklass: ja då vill nog de flesta ha extra allt...

Men... världen är inte normal just nu. Jag tror de flesta av oss vill se er komma iväg och fira. Det jag uppfattar är att våra medlemmar säger samma sak: "Keep It Simple" (jag fokuserar på KIS och inte KISS så det inte uppfattas fel ;)). Lägg pengarna på århundrades middag, den där lyxigaste skumpan, eller några extra efterrätter. Fokusera på att öka sannolikheten att ni kommer i väg, det borde vara värt så mycket mer än sömnlösa nätter medan ni väntar på senaste besked från Robert Koch Instituten med senaste restriktioner från Tyskland.

#mytwocents
 

Matore

Medlem
I hear you :)
Jo det svider i plånboken men så är det.
Vad är förresten ett vettigt pris i C på Qr till Male? Ser allt från 55-130k just nu och våra datum pendlar mellan det varje dag. Antagligen Googles eller qr ful-algoritm som stressar priset... :)
 
Toppen