Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Taggen

Medlem
Ja, min första kommentar var, varför ska jag betala 1.200 mer om året för ett betalkort, och behöva betala fakturan på 14 dagar jämfört med upp till 55 dagar räntefritt. Har rätt bra kreditlimit på mitt Elite.

Ingår inte 30 SAS EB per 100k om man handlar på sas.se? - Det gör det på Elite.
Att jag får använda Amex Expense har väl inga större fördelar?

Man markandsför det som kortet utan "förutbestämd kredit" - men det vet ju alla som har amex att det är bara bogus.
Betalkortet syns inte på UC. Kan inte kommentera om det inte finns en förutbestämd kreditgräns men jag vet till 100% att jag har högre gräns på mitt betalkort än på mitt kreditkort och då har jag 300k som gräns på kreditkortet. Du får 30 poäng per 100 SEK spend på SAS med betalkortet.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Betalkortet syns inte på UC. Kan inte kommentera om det inte finns en förutbestämd kreditgräns men jag vet till 100% att jag har högre gräns på mitt betalkort än på mitt kreditkort och då har jag 300k som gräns på kreditkortet. Du får 30 poäng per 100 SEK spend på SAS med betalkortet.

Precis, de syns inte på en UC. Min egen erfarenhet är att det inte finns en förutbestämd fast gräns.
Amex har tagit en kreditupplysning när jag skaffade Corporate för 20 år sen, och sedan vid varje tillfälle, förutom Centurion, men jag "ärvde" det jag hade på Platinum. Jag har alltså haft olika kreditgränser och "max debitering" på alla kort.

I mitt fall har jag högst gräns på mitt elite, då det går på senaste UCn. Det går också bra att ringa Amex och lite lätt skicka över ett kontoutrag om man råkar ha några andra tillgångar. Hade hotell och resekostnader som kom lite snabbt inpå vid ett tillfälle och då nekade amex en betalning, men efter ett telefonsamtal och lite skärmdumpar så höjde man gränsen med 100k på mitt Platinum, det är ett par år sedan dock.

Ok, det stod inte, vad jag kunde se. Väldigt lite som verkar skilja då.
 
Last edited by a moderator:

Ricci

Medlem
Jag har aldrig haft problem med kreditgränser på mitt SAS-Amex betalkort.
Om jag har haft en transaktion över 50K så brukar jag ringa dem i förväg eller pytsa i pengar i förskott.
 

bnr

Medlem
Förstår inte riktigt varför det är en så stor deal att kreditkorten syns på en UC?
Min bankman tyckte snarare att det var ett bra tecken att jag kunde hantera sådana krediter utan att någonsin ha betalat ränta.

Tror jag har 380k på mitt Elite, har aldrig behövt maxa ut det. Någon gång skulle jag ev shoppa en klocka i Hong Kong och då öppnade de upp kontot för debiteringar upp till 1,5 MSEK den veckan. Mycket flexibelt och bra.

Oavsett typ av kort så har AmEx själva en kreditgräns (kreditkort) eller "kreditgräns" (betalkort) som är satt på kortet/på dig... så det finns ingenting som säger att betalkorten automatiskt skulle vara bättre.
 

palmen

Moderator
Förstår inte riktigt varför det är en så stor deal att kreditkorten syns på en UC?
Min bankman tyckte snarare att det var ett bra tecken att jag kunde hantera sådana krediter utan att någonsin ha betalat ränta.

Tror jag har 380k på mitt Elite, har aldrig behövt maxa ut det. Någon gång skulle jag ev shoppa en klocka i Hong Kong och då öppnade de upp kontot för debiteringar upp till 1,5 MSEK den veckan. Mycket flexibelt och bra.

Oavsett typ av kort så har AmEx själva en kreditgräns (kreditkort) eller "kreditgräns" (betalkort) som är satt på kortet/på dig... så det finns ingenting som säger att betalkorten automatiskt skulle vara bättre.
Det kan spela roll för möjlighet att skaffa andra kort. När jag skulle skaffa ett annat mastercard kreditkort så blev det nekat för att min totala kredit på alla mina kort var för hög jämfört med årsinkomst.

Det löste sig dock enkelt genom att halvera krediten på mina båda amex som var på tok för hög mot vad jag någonsin spenderat. Efter att ha sänkt dessa krediter med några hundra tusen så fick jag skaffa ett till mastercard kreditkort.
 
En bank jag ville flytta mitt bolån till ville inte ge mig rabatt på räntan pga enligt dem höga krediter (outnyttjade) hos andra bolag och krävde att jag skulle avsluta ett av två kreditkort. Det blev no deal där för mig
 

bnr

Medlem
Det kan spela roll för möjlighet att skaffa andra kort. När jag skulle skaffa ett annat mastercard kreditkort så blev det nekat för att min totala kredit på alla mina kort var för hög jämfört med årsinkomst.

Det löste sig dock enkelt genom att halvera krediten på mina båda amex som var på tok för hög mot vad jag någonsin spenderat. Efter att ha sänkt dessa krediter med några hundra tusen så fick jag skaffa ett till mastercard kreditkort.
Låter som att det
1. Finns en vettig skyddsmekanism för kreditgivare och kredittagare
2. Finns en väg runt om man vill ha flera kort

Ser inte det du skriver som ett hinder, såvida man inte har för avsikt att "overspenda" på kredit (subjektivt) ifht sin inkomst.
Men förstår att vissa kan stöta på situationen du beskriver.
 
Toppen