Senaste nytt

American och KLM Phoenix-Dallas-Amsterdam-Göteborg

nissefalk

Medlem
Så efter minst 5 ombokningar med American Airlines från Phoenix hem mot Göteborg så blev det till sist en flygning. Skulle flugit hem den 27e April med SAS från San Francisco men det blev ju inställt pga av något virus.

Hade på känn att SAS skulle bli inställt så bokade en award med mina AA miles från Phoenix via Dallas och London hem till Göteborg men British Airways ställde hela tiden in flygen från London till Göteborg, Arlanda och Köpenhamn, när man dessutom började prata om karantän i UK så fick jag till en ombokning med American till Amsterdam.

Hade en del Delta miles efter en bonus signup på ett American Express Delta kort så fick bli en separat biljett av dom poängen med KLM från Amsterdam till Landvetter.

Så hur var det då att flyga i dessa tider ?

Första flyget från Phoenix till Dallas gick 08:00 med an Airbus A320 , det strulade vid incheckning då man inte hade koll på om vi skulle komma in i Nederländerna eller inte, damen vid incheckningen var på telefon i minst 15 minuter för att kolla något, jag påpekade att EU medborgare inte hade några inrese restriktioner till Nederländerna men hon ville inte lyssna, vi har våra egna procedurer och ni skall fylla i något medical form....till sist verkade hon få OK på att checka in oss men sa att i Dallas kanske de inte skulle borda oss.

Jaja flyget ner till Dallas var händelselöst, ingen mat servering men man kunde få sig en öl, mask skulle man ha på sig under hela resan men man påpekade via PA att man inte var poliser och hoppades att alla skulle ha på sig mask men att man inte skulle tvinga någon.

I Dallas precis som i Phoenix så var inga lounger öppna varken AA lounger eller Priority Pass lounger ca en tredjedel av restaurangerna i Dallas var öppna så fick mig en öl och en macka, var nog första gången på väl över 10 år som jag betalat för mat och dryck på en flygplats...

Vid gaten i Dallas frågade jag vad det var för form vi skulle fylla i, först var de hel oförstående men sa sedan att det var nog något vi skulle få ombord, det fick vi också, fyllde i några frågor om man hade haft feber eller andra symptom samt vilken plats i planet man satt på. Vid ankomst vad det ingen som var intresserad av att ta emot denna blankett, så mycket väsen för ingenting från damen vid incheckningen i Phoenix....

Från Dallas till Amsterdam var det en Boeing 787 men en annorlunda config i business där vartannat säte var bakåtvänt, hade provat denna config tidigare och att sitta baklänges där var ingen höjdare så jag hade fixat plats 1A som var en framåtvänd stol

Så här ser stolen ut

99744-4b9a3ea91c48ab37fe3cca31a217c81b.jpg


99745-e776ac0b3c8ca4fd59a15a3d28d1aedc.jpg


Det var en ganska ok flygning även om serverings utbudet var reducerat, man fick maten direkt på en bricka, det vara bara plastglas och dessutom saknades bröd sallad etc, inte alls samma service som normalt erbjuds med AA i business.

Maten

99747-c2329b582777a737c6d7824a4f5de046.jpg

Menyn

99746-67952b704fd80730882255ad60b5c3e5.jpg


Fika var man i alla fall ganska frikostig med

99748-4472182c0a59fa41ce48ca82ee0c0eaa.jpg


Man serverade också frukost innan landning men den sov jag över.

Så i allt en ganska trist flygning i dessa virus tider, inte alls som det var och jag hoppas nu att man inte fortsätter med denna reducerade service när (om) vi kommer tillbaka till det vanliga igen.

Vi landade i Amsterdam 50 min innan tidtabell men det tog ca en timme från touchdown tills vi hade vårat bagage , jag hade bokat KLM biljetten vidare nästa dag för att vara på den säkra sidan men nu visade det sig att vi kunde ha hunnit med flyget till Göteborg, men, hade flyget landat enligt tidtabell så hade vi inte hunnit med.

Så det fick bli en natt på Hilton på flygplatsen, en bekväm inomhus promenad på ca 10 minuter från inchecknings diskarna.

Sista benet med KLM upp till Landvetter var inte mycket att säga om, igen var det mask på som gällde ombord, man hade ställt ut en liten liten låda men en mini macka och en liten vatten på stolen innan boarding och det var ingen annan servering på denna korta en timmes flygning.

Så allt i allt var denna resa lite trist men vi kom i alla fall hem efter 6 veckors försening så kanske inte så mycket att klaga på egentligen, men, som sagt, hoppas man nu inte över lag fortsätter att ha denna typ av nedgraderad service efter vi tar oss ur dessa osäkra tider för resande.
 

Attachments

  • AA Stol1.jpeg
    AA Stol1.jpeg
    49,1 KB · Visningar: 296
  • AA stol2.jpeg
    AA stol2.jpeg
    45,4 KB · Visningar: 287
  • Meny.jpeg
    Meny.jpeg
    31,4 KB · Visningar: 297
  • Crab cakes.jpeg
    Crab cakes.jpeg
    48,6 KB · Visningar: 324
  • Fika.jpeg
    Fika.jpeg
    52 KB · Visningar: 318
Toppen