Senaste nytt

Aluminium, polykarbonat eller tyg?

Jag är ju fortsatt förtjust i mina ALU Rimowa trost deras brister som rapporterats om ovan.
Reser alltid med en incheckad Rimowa och en Pelican case väska och trots att Pelican casen är okrossbar så har flybolagen lycjkats med att förstöra ett par.
Detta är sammalika med mina Rimowa väskor så jag fortsätter nog med dem för jag gillar hur aluminiumet slits och skapar patina på ett helt annat sätt än en polykarbonat väska.

Som handbagage har jag antingen en Rimowa eller enbart en dator väska då jag hatar att släpa på grejer i onödan.
 
Har 2st Rimowa Salsa Air 81L varianten som låg på ca 450 EUR när jag köpte dem precis före LVMH tog över Rimowa. De är faktiskt helt magiska. Lastar både lätt och tungt och rullar väldigt bra. De har hållt i 3 år av galet flygande med tunga vikter.

Utöver det har jag en Tumi 19 degree 56cm carry-on tillsammans med en breifcase, osäker på modellen men den efterliknar modellen nedan (utöver själva handbagaget). Dock inte använt dessa på länge så de samlar damm, om någon är intresserad kan vi nog göra en deal.
Sadler Brief Arrivé
International Carry-On 19 Degree Aluminum

Just nu som handbagage har jag en simpel ryggsäck istället för jag värdesätter att ha mina båda händer fria när jag går på flygplatsen :D
 

Attachments

  • 231251147.jpg
    231251147.jpg
    32,2 KB · Visningar: 371
  • Tumi väska 19 degree.jpg
    Tumi väska 19 degree.jpg
    42,1 KB · Visningar: 367

Palazzi

Medlem
Upptäkt fördelar och nackdelar med alla typerna nämnda, men jag har överlag haft ganska tur med mina väskor.

Statiskt, baserat enkom på eget användande, så har det varit en liten fördel till de mjuka väskorna. Slits, men går sällan helt sönder är min erfarenhet (fått laga några andra väskor med silvertejp som såklart alltid finns i bagaget). Har också gillat att det ”alltid” finns ytterfack på de mjuka kabinväskorna.

Dyra märken har jag slutat med för fick precis lika mycket skador som all andra. Livslängden verkar vara ungefär densamma vad jag än köper... Garantin ger ju iofs en ny ibland, men det är ju själva böket med byte jag ogillar.

Nu köper jag billiga väskor som håller ett par år och sedan byter jag (vid minsta irriterande skada). Det brukar finnas utseendemässigt neutrala väskor för inte allt för mycket pengar.

För aluminium instämmer jag, det väger för mycket. Jag uppskattar dock att dessa väskor skyddar innehållet lite bättre....
Nu har jag dock en Pelican för de få gånger jag bär med mig något värdefullt.
 
Jag har kört med nästan bara Titan och sedan Samsonite(pga SAS ersättning) i hårdplast. Rimligt pris och alltid ersättning från flygbolag direkt utan krav på inlämning för kostnadsförslag för lagning. Det går sönder någon väska om året men jag får ihop ekonomin.
 
Toppen