Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Berglund

Medlem
A220 + B787 skulle spara med än 2,2 miljarder/år i bränslekostnader. Antar att man har andra reformer i åtanke också...
Man snittade ungefär -4 miljarder/år innan, så kan man hålla volymerna uppe så närmar man sig möjligen break even i den bästa av världar.
Alltid initierat och kunnigt! Tack för intressanta analyser som bidrar till högre förståelse hos mig själv och säkert andra också.
 

Palazzi

Medlem
Alltid initierat och kunnigt! Tack för intressanta analyser som bidrar till högre förståelse hos mig själv och säkert andra också.

Tack för de fina orden! Glad att kunna bidra, men ska väl kanske inte överdriva mitt eget analysbidrag

Jag har ju den lilla fördelen att kunna läsa ett antal språk (och jag läser rätt mycket ), så mina analyser är oftast en sammanfattning av andras färdiga insikter.

Det är ju ett personligt intresse som gör att jag väljer att sammanfatta dessa texter Är såklart glad att flera verkar finna bidragen intressanta, även om det kanske blir väl smalspårigt och enkelriktat ibland (ekonomi och Italien).
 

Palazzi

Medlem
Nu slutar de flyga från Milano Malpensa från och med 1 oktober.

Alitalia May Be Ending Services At Milan Malpensa Entirely - Simple Flying

Inte oväntat då Malpensa blir mindre och mindre av en Skyteam-bas och mer inriktat på lågkostnadsflyg, Star Alliance och fristående bolag.

Tror att en konsolidering av medel-/långlinje-trafik till Rom är positivt.

Linate är ett bättre val för Europa-trafiken och nya metro-linjen M4 (klar 2024 men första etappen färdigställdes i förrgår) knyter samman flygplatsen med statskärnan och tre av stadens tågstationer.
 

Palazzi

Medlem
Idag kommer EU med sin slutgiltiga utsago gällande huruvida Alitalias besparingsplan är fullgod för att stadsstödet ska godkännas. 70% reducering av personalstyrka är väl det övergripande, men misstänker att det finns rätt många fler detaljer.

Vad jag förstår finns det inte fler vägar att gå, och inte heller instans för överklagande. Inga köpare fanns ens innan Covid, och är det inte Italienarna själva som finansierar nya Alitalia, så blir det oundvikligen nedläggning. Jag tror inte heller Italienarna själva kan skala ner projektet än mer, för att runda några stadsstödsregler, för ett än mindre Alitalia kommer troligen inte kunna bevisas infrastrukturmässigt nödvändigt.

Så inom 24 timmar ska vi med alla sannolikhet veta om det innebär slutet för Alitalia (möjligen kan inkråm och varumärke säljas av konkursbo) eller om Alitalia lever kvar i en rejält krympt förpackning.

Har ingen engelskspråkig källa ännu, utan får hänvisa till google translate på denna: Alitalia, ecco cosa vuole la Ue: assunzioni sul mercato e MilleMiglia messi a gara - la Repubblica

Observerar att både Wizzair, Easyjet och Ryanair lanserar linje efter linje nu, troligen för att fylla de tomrum som skapas oavsett nedläggning eller kraftig reducering av Alitalia.

Skulle uppskatta att varken vi nordbor (där Alitalia varit sällsynta sedan länge) och Italienarna själva (det kommer någon som fyller tomrummet) blir värst drabbade vid nedläggning. Skyteam drabbas kanske hårdast, i ett Europeiskt perspektiv, då man riskerar att reduceras till enkom Air France/KLM... Air Europa verkar löpa rätt stor risk för nedläggning de med, om jag tolkar de senaste artiklarna korrekt (trots 4,5 miljarder i stöd).
 

Homer

Medlem

De där pengarna var för 1 March 2020 to 15 June 2020

Därefter har de fått ytterligare pengar för June 16 and October 31
EC approves more aid to Alitalia, continues other probes - ch-aviation
The European Commission has approved a further EUR73.02 million euros (USD90.5 million) in Italian state support for Alitalia (AZ, Rome Fiumicino), declaring it to be in line with EU state aid rules.
 

apknug

Medlem
Härligt, ser fram att sitta i en MD80 från Arlanda till Milano igen, flygvärdinnorna har satt sig bakom skynket längst bak i kabinen och röker, kundservice? Vad är det....
 
Toppen