Senaste nytt

Airbus presenterar A321XLR

American Airlines agrees to order 50 Airbus A321XLRs

...och där beställde American 50st, otroligt kul att se Airbus gå från klarhet till klarhet,

Blir bara förvånad över Boeings beslut de senaste åren, t.ex. hur kan man fortsätta piska 737:an (Max8) när man gör den instabil per design och i behov av datorer för att stabilisera den. Det är inte ett stridsflygplan ala Jas man bygger utan man borde bygga stabila / pålitliga transportkärror som fungerar i ur och skur. Dags att introducera ’If it’s Boeing I’m not going’. ;)

Flygplan med datorstabilisering har funnits under hela FBW-tiden så det är inget unikt för Maxen. Jag ser verkligen inget problem i en maskin som använder ett aktivt styrsystem för stabilisering eller användning av sådana metoder som att pumpa över bränsle till en fentank för att ändra tyngdpunktsläget i syfte att optimera förbrukningen o.s.v.

Boeing "tänkande" när det gäller Maxen är inte speciellt konstigt: Deras kunder ville ha en 737 med effektivare motorer och bolaget lyssnade på detta och gav dem detta.

När det gäller NMA vågar jag påstå att det på sikt snarare blir ett nytt segment. Narrowbodies har vuxit till sig och för kapaciteten 200-250 passagerare är egentligen en smal widebody med 2-3-2-kabin lämpligare. Sådana projekt har cirkulerat under lång tid i lite olika former, även med 2-2-2-kabin (Antonov An-180, Boeing 7J7, McDonnell Douglas MD-XX, Tupolev Tu-184). Numera håller man i dagarna på och experimenterar med nya vingar borta hos TsAGI för en 200-250-sätesmaskin för den ryska marknaden vilket jag misstänker blir en MC-21D eller MC-21-500 med tiden.

Airbus lär knappast kunna "ödelägga" NMA-marknaden ens med A321XLR eftersom dessa distanser passar bäst med en "smal widebody" - eventuellt med ett narrowbody-lastrum parat med en något bredare kabin (2-3-2).

Däremot är det först med dagens kapabla narrowbodies som behovet börjar bli uppenbart för en maskin som tar 200-250 passagerare i en 2-3-2-kabin parat med högeffektiva motorer (UHB) som även kan fungera som "narrowbody-ersättare" i de fall man är uppe och nosar på 200-säten eller mer.

Vad jag skulle misstänka är att Boeing på sikt släpper fyra modeller - 797-7, -8, -9 och -10 där de två förstnämnda får en s.k hybridkropp med smalbukigt lastrum och 2-3-2-kabin medan de två sistnämnda får bredare buk och iövrigt samma kabin. Man kan säga att den ena modellen ersätter 757 och större 737or (Max 9 och 10) och den andra även ersätter 767 för rutter som inte bär en 787.

Långa smala flygkroppar med många sätesrader tenderar att vara ineffektiva p.g.a långsam boarding/deplaning och det öppnar upp 2-3-2-lösningen. Narrowbodies är som effektivast upp till 180-200 stolar men tappar effektivitet när man kommer över den kapaciteten.

Man bör alltså inte räkna ut Boeings NMA ens med A321XLR. Däremot misstänker jag att det blir en ganska annorlunda maskin mot hur den presenterats hittills. D.v.s den kommer inte enbart att ersätta 757/767 utan även ersätta den övre delen av 737-segmentet och eventuellt få ett mindre, smalbukigt syskon. Dock kommer bolaget vara ytterst försiktigt med att officiellt släppa 797 som en "737-ersättare" rakt av utan snarare smyga in det där bakvägen (detta för att inte orsaka strömhopp till 797 innan maskinen är redo - det gäller att undvika glapp i produktionen). Genom att släppa 797an som en 757/767-ersättare först hålls 737-linan i Renton rullandes innan det kommer ett "derivat" (797-6 s.a.s.) med 3-3-kropp och 180 stolar som då baseras på 797-teknologin.

I princip lär Boeing göra en omvänd variant av det som börjat ske borta i Ryssland (TsAGIs experimenterande lär mynna ut i att MC-21-komponenterna tar plats i en bredare kropp och Boeings sannolika framtida strategi blir att 797-diton hoppar in i en smalare kropp). Man slår två flugor i en smäll. När 797/NMA är klar är steget till att ta fram en smal version som ersätter 737-8 tämligen kort samtidigt som det medger en smooth transition i Renton.

Slutligen måste jag påpeka att Boeing ofta sköter sig bäst när de svarar på konkurrensen (707 som t.ex togs fram när marknaden var totaldominerad av Douglas, 787 som kom till som ett svar på A330 etc). Även sådana modeller som 727 (kraftigt inspirerad av original-DH.121 Trident), 737 (motdrag mot DC-9) och 767 (reaktion på A300) visar detta.

Även om jag inte har blind lojalitet mot någon tillverkare får jag säga att jag definitivt respekterar Boeing. D.v.s jag kan inte avfärda deras produkter då de trots allt fungerar bra.
 
Bra räckvidd. Narrowbody-marknaden verkligen växer och växer.
Airbus verkar försöka göra allt för att döda Boeing NMA innan programmet ens lanserats...

I valet mellan en narrowbody i 8 timmar och en 2-3-2-maskin med nästa generations motorer (UHB) är mitt val definitivt enkelt (jag tar den sistnämnda alla veckans dagar över t.ex Atlanten). A321XLR är en utmärkt modell men den dödar knappast någonting utan verifierar snarare behovet av en ny typ av maskin som sitter ovanför en konventionell narrowbody och nedanför konventionella widebodies.

Två mittgångar är effektivare för bolagen och trivsammare för passagerarna när det gäller flygningar av denna längd. Det är även bra när det gäller C-produkterna.

Med det sagt är A321XLR en smart lösning som man får "gratis" tack vare effektivare motorer men inget som ersätter NMA.

Man skall aldrig räkna ut Boeing.
 

FilipJ

Medlem
I valet mellan en narrowbody i 8 timmar och en 2-3-2-maskin med nästa generations motorer (UHB) är mitt val definitivt enkelt (jag tar den sistnämnda alla veckans dagar över t.ex Atlanten). A321XLR är en utmärkt modell men den dödar knappast någonting utan verifierar snarare behovet av en ny typ av maskin som sitter ovanför en konventionell narrowbody och nedanför konventionella widebodies.

Två mittgångar är effektivare för bolagen och trivsammare för passagerarna när det gäller flygningar av denna längd. Det är även bra när det gäller C-produkterna.

Med det sagt är A321XLR en smart lösning som man får "gratis" tack vare effektivare motorer men inget som ersätter NMA.

Man skall aldrig räkna ut Boeing.
Ja visst, wide body ger en komfort som narrow body inte ger. Saken är den att det inte handlar om vad vi nördar vill flyga, utan vad marknaden är villig att betala för. Se redan 737 och A320 på många rutter med LCC och med ganska god passagerarkapacitet när flygplanskropparna blivit längre. Med trenden att trafikera mindre flygplatser med mindre flygplan kommer NMA verkligen behöva ha nästa generationens geared turbo fan plus andra ekonomiska fördelar.
 
Marknaden? Ja, med tanke på Boeing 767-300ER och även 757-200 kan vi konstatera att "marknaden" för maskiner i den storleksklassen existerar.

Narrowbodies har vuxit till sig och A321XLR är definitivt en möjlig ersättare till 757-200 och dessutom helt logisk för en operatör som använder A320-familjen och vill expandera sin marknad utan att introducera en helt ny (inkompatibel) maskin.

Vad de olika 2-3-2/NMA-koncepten handlar om är ju dock snarare att ta fram en ny produkt som täcker segmentet MELLAN en narrowbody och en widebody samtidigt som den potentiellt kan ersätta större narrowbodies (200-säten plus). Problemet som man kan se ibland är "marknadskonservatism" och då uppstår gärna en övertro som t.ex innebär att NMA avfärdas (exempelvis med argumentet att A321XLR får XX beställningar samtidigt som NMA inte fått några - p.g.a att Boeing inte lanserat den och således inte tar emot beställningar).

NMA-konceptet är inte en traditionell widebody utan snarare en variant av narrowbody (s.k hybridkropp med buken hos en narrowbody ihop med en kabin med två mittgångar). Det finns mätbara fördelar med två mittgångar när det gäller turn-around förutom rena komfortfaktorer så man bör inte konservativt låsa sig till att det enda rätta är 3-3-kabin med en mittgång (det är konservativt tänkande). Man kan säga att narrowbody fungerar OK upp till ungefär 200 passagerare men kommer man över detta antal och ligger på 200-250 börjar det bli intressant med en bredare kabin, inte minst för att hålla ner antalet stolsrader.

Marknaden är ingen mystisk kraft utan agerar på rätt input. NMA med nästa generations UHB-motorer och hybridkropp för 200-250 (kanske 270) passagerare har en given marknad hos operatörer som är ute efter att operera "tunna" linjer som inte bär en klassisk widebody och där en ren narrowbody inte är optimal. Eftersom storlekarna på flygplan ökat gradvis är det logiskt att se detta kommande steg.

Narrowbodies är effektivast upp till 180-200 stolar/A321-storlek, ovanför detta finns fördelar med en extra mittgång och säte/rad. NMA-konceptet är en "narrow-widebody" med generella egenskaper som motsvarar en narrowbody vilket gör att krav på infrastruktur etc anpassas därefter. D.v.s - om en A321 passar in gör även en 797 det.

Den framtida marknaden kommer att bestå av narrowbodies upp till 180-200 stolar följt av smala widebodies med "narrowbody-egenskaper" i segmentet 200-270 säten innan traditionella widebodies tar vid. Det är tämligen sannolikt att den dagen Airbus ersätter A320-familjen blir det med en narrowbody upp till 180-200 stolar samt en NMA-liknande maskin ovanför. Det kan även bli så att A321 helt enkelt ersätts av en "NMA" och så blir det en narrowbody för 150-180 stolar.

Detta beror på att framtida motorer medger en bredare kabin ihop med "narrowbody-prestanda" ifråga om infrastrukturkrav och förbrukning. D.v.s samma krav på banlängd och annat.

Edit: Det är viktigt att tänka i nya banor. A320 togs fram som en 150-sätesmaskin ihop med kortare och längre syskon. Med SpaceFlex kan den ta 180 passagerare. Ökningen av storlekar på narrowbodies sedan 80-talet ihop med ny teknologi gör att det börjat uppstå behov av optimerade maskiner i mellanklassen och då "narrow-widebody" - d.v.s det koncept som det filats på sedan 70-talet (Tu-184, DC-11 t.ex) och senare (MD-XX etc) kan realiseras. Detta gör det också möjligt att optimera en narrowbody för 180 passagerare och kortare räckvidd (vilket innebär lägre strukturell vikt, lägre förbrukning och bättre ekonomi) och lyfta över längre räckvidd och högre passagerarantal till en ny typ av maskin skräddarsydd för segmentet (8000 km med 200-250/270 passagerare).

NMA är en naturlig evolution på samma vis som vi gick från Boeing 737-200 till -800 och -8 eller från 150-sätes A320 till SpaceFlex-versionen med 180 samt ökad kapacitet i A321. Man kan ju även titta på t.ex DC-9-10 och se hur den gradvis växte.

Man kan även se Frigate EcoJet som en annan evolution även om den snarare handlar om att erbjuda en "flygbuss" i den traditionella meningen, d.v.s hög kapacitet för kort/medeldistans.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem

Intressant och informativ läsning. Jag är inte i flygbranschen så det det bli en armchair analytics från mig...

- Widebodies, artikeln nämner att det körs på rutter [Europa till USAs östkust] där de egentligen är överspecade map. räckvidd. Samtidigt nämns att cargo har en hög efterfrågan [om en ev. tillfällig] som även bör fortsätta post Covid-19 om den flygtrafiken minskar och narrow ersätter widebodies i större utsträckning även på huvudlinjerna.
Ett scenario DHL, FedEX, UPS, Cargolux etc. köpa surplus widebodies och konvertera till cargo config och på så sätt mätta marknaden.
Ett annat som jag tänker [helt ovetenskapligt] är möjligheten till combi widebodies [B777, A330] med cargo och passagerarar combi-config, typ som KLM B747 combi planen. På detta sätt kan flygbolagen fortsätta widebodies på huvudlinjerna och kompensera passagerarbortfallet med att flyga mer cargo.​

- Risk, kommer vi ex. se BA införa CE standard på korta Long-Haul Narrowbodies rutter, typ flyttbar gardin och blockat mittsäte på ex. London - New York. BA kommer börja flyga short haul flygplan med denna config på deras medium haul routes [DME, AMM, TLV, CAI etc. källa FlyerTalk] och då är det inte deras A321-200 med business säten utan short haul Europa config. Teoretiskt är då inte steget London - New York långt bort, dock helt avsaknad av adekvat premium produkt. Hemska tanke .:(
 

igelkotten

Medlem
Intressant och informativ läsning. Jag är inte i flygbranschen så det det bli en armchair analytics från mig...

- Widebodies, artikeln nämner att det körs på rutter [Europa till USAs östkust] där de egentligen är överspecade map. räckvidd. Samtidigt nämns att cargo har en hög efterfrågan [om en ev. tillfällig] som även bör fortsätta post Covid-19 om den flygtrafiken minskar och narrow ersätter widebodies i större utsträckning även på huvudlinjerna.
Ett scenario DHL, FedEX, UPS, Cargolux etc. köpa surplus widebodies och konvertera till cargo config och på så sätt mätta marknaden.
Ett annat som jag tänker [helt ovetenskapligt] är möjligheten till combi widebodies [B777, A330] med cargo och passagerarar combi-config, typ som KLM B747 combi planen. På detta sätt kan flygbolagen fortsätta widebodies på huvudlinjerna och kompensera passagerarbortfallet med att flyga mer cargo.​

- Risk, kommer vi ex. se BA införa CE standard på korta Long-Haul Narrowbodies rutter, typ flyttbar gardin och blockat mittsäte på ex. London - New York. BA kommer börja flyga short haul flygplan med denna config på deras medium haul routes [DME, AMM, TLV, CAI etc. källa FlyerTalk] och då är det inte deras A321-200 med business säten utan short haul Europa config. Teoretiskt är då inte steget London - New York långt bort, dock helt avsaknad av adekvat premium produkt. Hemska tanke .:(

Just London - New York lär det finnas efterfrågan på riktig business, BA001 fanns ju i många år (vet dock inte hur den gick rent ekonomiskt). Men annars tror jag som du.
 

Alf

Medlem
Just London - New York lär det finnas efterfrågan på riktig business, BA001 fanns ju i många år (vet dock inte hur den gick rent ekonomiskt). Men annars tror jag som du.

Varför skulle det inte finnas behov av riktig business klass. Bara den här pandemin är över om något år så återgår det sakta till det gamla. De flesta stora företag är ju lika lönsamma nu under pandemin som tidigare så det blir nog samma behov av riktig business när det kommer igång igen. Däremot tror jag att många företag drar ner på resandet eftersom man sett att det fungerar tillräckligt bra med videokonferenser i många fall.

Jag tror inte att Concorden gick ihop rent ekonomiskt utan det var en ren prestigelinje.
 
Toppen