Senaste nytt

Air France premium economy (fråga om stolen) longhaul

Hej!

Planerar en resa till Punta cana i air france premium economy och undrar hur pass bra komforten är när man ligger ner i stolen. Står tyvärr inte speciellt mycket vare sig här på BC, AF:s hemsida eller seatmap. Hoppas ni som åkt den kan berätta eller länka till en video där jag kan se hur pass bra komfort man får.

Sedan får ni som vet även delge om de flygen som går till karibien är helt i en gemensam klass för business och premium economy.

All info ni har är guld värd när man ska försöka övertala sin far som är 186 cm lång och kinkig på långresor ;)

Med vänlig hälsning Rickard
 
  • Gilla
Reactions: Gus

thsred

Medlem
Lyckades sova helt ok under en nattflygning... Men det går inte att "ligga ner" i stolen... Det är fortfarande bara en något bättre lutning än economy (eller ja, mycket bättre). Många tycker att den ska vara hård - märkte inte det. Och nu ska den tydligen bytas ut.

Utrymmet är dock betydligt bättre jämfört med economy.
 

LarsCph

Medlem
Vi fløj på Premium Economy fra Paris til Mauritius (10,5 time) og jeg syntes ikke stolen var særlig god. Korrekt ja man bliver ikke "mast" af personen foran når de recliner fordi det er en skalstol. Men recline er mere begrænset og da Premium Economy kabinen var 100% fyldt var der ret meget støj og aktivitet natten igennem. Jeg syntes ikke den var god - men hvis det er på tilbud kan det godt være en OK deal alt i alt. Du har lidt bedre plads og fasttrack mv i lufthavnen. Maden og service er helt som Economy.

Vi valgte at upgrade på hjemturen til business class i lufthavnen. De havde 3 ledige pladser i business som de solgte en upgrade til for 3 personer for samlet cirka 10.000 dkk.
 
Jag har flugit i AF premium economy på fyra långflyg (CDG-Réunion-CDG och CDG-Bangkok-CDG) och skrev en recension som finns här.

Båda resor var på "caribbean"-varianten av 777-300ER, med bara två rad business och fyra premium economy, och den är uppenbarligen samma varianten som de använder till Punta Cana. AF verkar ha inga planer att byta ut stolar på denna variant.

Jag gillar premium economy, även om full-flat business stolar skulle vara mycket bekvämare när man vill sova. Man får mer plats än i economy, och stolen framför lutar inte tillbaka i ens utrymme. Maten och service är bättre än economy och själva kabinen var mycket lugnare.

Jag är 182cm lång och och hade ingen problem med stolen.
 

LarsCph

Medlem
Det var i øvrigt også 777ER Caribbean vi fløj med til Mauritius. Jeg syntes hverken mad eller service var bedre end economy. Vi var seatet i midtersektionen 3 pax som rejste sammen bagerst i kabinen. Der var helt fyldt og én til at servere mad. Min hustru og datter fik deres mad først da stewardessen nåede til dem, så gik hun over i "min side" og tog så turen forfra ned så jeg fik min mad meget senere. Maden var som jeg husker det helt OK economy class mad. Til gengæld havde de ikke mere Champagne da hun nåede til min plads, det var lidt surt.Og bestemt intet premium over at servere 3 som rejser sammen 15-20 minutter forskudt.

Produktet er vel som sådan OK og jeg havde nok bare højere forventninger end hvad der blev leveret. Jeg ville som minimum altid gøre mig selv den tjeneste at checke prisforskellen til business. Vi købte vores Economy Premium billetter på noget kampagne og så var prisen bestemt OK, specielt da vi så ved hjemrejsen kunne opgradere til business class for 3300 per person. Businesclass kabinen med bare 2 rækker sæder er noget af det hyggeligste jeg har prøvet at flyve.

Jeg er kun 176 lav så jeg kan sådan set sagtens finde plads i både economy og economy premium. Derimod sover jeg elendigt siddende så det er lie-flat for mit vedkommende hvis jeg skal have en chance for en nogenlunde nattesøvn.
 
Du hittar lite bilder på stolen i denna artikel:
En första titt på Air France nya långdistansstolar - BusinessClass.se

Det är samma stol som t.ex. Aeroflot har, som finns test på i denna artikel.
Test: Aeroflot Comfort Class (Premium Economy) New York-Moskva - BusinessClass.se

Tyckte den fungerade OK, en fördel är att den sjunker framåt snarare än fälls bakåt, vilket gör att man inte besväras av hur personer framför reglerat sin stol.

Okej!

Hur pass full flat blir det om du skulle uppskatta? = )
 
Jag har flugit i AF premium economy på fyra långflyg (CDG-Réunion-CDG och CDG-Bangkok-CDG) och skrev en recension som finns här.

Båda resor var på "caribbean"-varianten av 777-300ER, med bara två rad business och fyra premium economy, och den är uppenbarligen samma varianten som de använder till Punta Cana. AF verkar ha inga planer att byta ut stolar på denna variant.

Jag gillar premium economy, även om full-flat business stolar skulle vara mycket bekvämare när man vill sova. Man får mer plats än i economy, och stolen framför lutar inte tillbaka i ens utrymme. Maten och service är bättre än economy och själva kabinen var mycket lugnare.

Jag är 182cm lång och och hade ingen problem med stolen.

Men är det inte nya stolar där? Trodde det var nya stolar i alla fall :D när ägde din senaste resa rum?
 
Toppen