Senaste nytt

[2020-04-19] - Nya villkor SAS Eurobonus World Mastercard

Tonton

Medlem
Fick precis mail från SAS MC

Mail från SAS EB MC skrev:
Vi uppdaterar våra villkor
Den 19 april börjar ny EU-lagstiftning att gälla. Den ska göra det enklare för dig som använder kort att jämföra olika företags valutaväxlingsavgifter när du handlar eller tar ut pengar inom EU eller EES. Vi uppdaterar våra villkor bland annat på grund av detta.

De nya villkoren förändrar inget för dig som kund och påverkar inte priset på valutaväxling. Däremot kommer vi på våra webbplatser och i appar att redovisa valutaväxlingskostnaden i relation till Europeiska centralbankens valutakurser.

Mer information kommer att publiceras på saseurobonusmastercard.se innan de nya villkoren träder i kraft den 19 april 2020.

I korthet
  • Nya villkoren ska inte påverka priset på valutaväxling
  • Valutaväxlingskostnaderna kommer att bli mer transparenta
  • Oklart om det blir andra villkorsförändringar

Den sista punkten tycker jag är mest intressant! De lovar att det inte kommer påverka kostnaderna för valutaväxling - men inte för någonting annat.

Ännu finns inte villkoren publicerade någonstans - men detta kommer onekligen bli en intressant väntan. Jag tror nämligen, helt utan grund, att 'enhancements' är påväg. :)
 

El0

Medlem
Exakt samma mail (men med annan logo) har gått till Eurocard Platinum (också SEB KORT BANK AB väl).

Vi uppdaterar våra villkor
Den 19 april börjar ny EU-lagstiftning att gälla. Den ska göra det enklare för dig som använder kort att jämföra olika företags valutaväxlingsavgifter när du handlar eller tar ut pengar inom EU eller EES. Vi uppdaterar våra villkor bland annat på grund av detta.

De nya villkoren förändrar inget för dig som kund och påverkar inte priset på valutaväxling. Däremot kommer vi på våra webbplatser och i appar att redovisa valutaväxlingskostnaden i relation till Europeiska centralbankens valutakurser.

Mer information kommer att publiceras på eurocard.com innan de nya villkoren träder i kraft den 19 april 2020.

Så är inte jätterädd för "enhancements" denna gången. :)
 

Berglund

Medlem
Det här med valutaväxling till en kurs som i någon mån är okänd eller sätts i efterhand och som dessutom innehåller en del provision till kortutgivaren tror jag långsamt är på väg att försvinna. EU satte en gräns på interchangeavgiften mellan banker och jag tror att med intåget av fler fintechalternativ samtidigt som en mer uppkopplad värld inte längre kräver lika stor manuell handpåläggning vid valutahandel kommer det här att förändras.
 

joakgarp

Medlem
Bör bli högre årsavgifter på våra kreditkort om EU skulle få för sig att sätta krav på kortgivare att ge fan i valutaväxlingsavgifter. Och ja varför inte? One card to rule them all. Slippa ha massa kreditkort för olika marknader kan bli väldigt bekvämt och skönt. Första steg med EU-länder utan Euro mot att handla i Euro ska ha 0% påslag. Nästa steg är att förbjuda valutaväxlingsavgifter på kreditkort.

Något som skapar effekt av detta är att införa Euro inte längre blir lika "attraktivt" för vissa länder. Svensk krona är död enligt mig och jag ser gärna ett byte till Euro oavsett. Kanske 2025 vi får se en ny omröstning enligt den här gamla artikeln från 2017 men dröjer nog 10-15 år till.. Sverige måste införa euro senast 2025 - Läckta EU dokument | Aftonbladet
 
Toppen