Senaste nytt

Åtta år med Buinessclass.se

Alf

Medlem
6 sept 2011. Kom in via att jag läst en lång reseskildring av Martin Björnström som jag hittade på nätet som han hade gjort i business jorden runt om jag minns rätt. Hittade via Martins namn in på BC som jag blev medlem i eftersom det var intressanta frågor som kom upp och man kunde läsa om trevliga genomförda resor. Jag var själv ganska engagerad i resefrågor eftersom jag reste mycket i tjänsten och vi hade en uppsjö av okompetenta resebyråer som vi skulle anlita. Jag försökte så gott det gick att kortsluta dessa dåliga resebyråer trots att jag då var statligt anställd. Jag har in i det längsta vägrat att göra långresor i ekonomiklass och det målet har jag uppfyllt och gör det fortfarande.

Jag tycker fortfarande att det största som gjorts inom BC är när Martin organiserade en BC resa med SAS sista MD80, ARN-CPH och egen BC flygning CPH-OSL. Flygningen CPH-OSL var endast för BC medlemmar. Flygningen genomfördes då på låg höjd, ung 300 meter lite beroende på molnhöjden, över Danmark och sedan vidare till OSL, dock då på högre höjd eftersom molnhöjden blev för låg över Skagerrak och till slut en fin lågflygning över Oslo och sedan för en överflygning av Gardemoen och sedan landning. En häftig flygning och då jag jag ändå gjort över hundra resor i cockpit med bl a SAS, men den här tog priset. Hela upplägget var suveränt, tack än en gång Martin.

Naturligtvis serverades champagne och mat med alla tillhörande drycker även för oss som satt i ekonomi. SAS Plus kan slänga sej i väggen, det var bättre förr.
 

palmen

Moderator
Naturligtvis serverades champagne och mat med alla tillhörande drycker även för oss som satt i ekonomi. SAS Plus kan slänga sej i väggen, det var bättre förr.
Var det verkligen champagne ombord? Den såg inte jag röken av i alla fall. Fick sista GT åtminstone, tonic fick blandas med sätesgrannen.
 

Senator

Moderator
Lite OT @Alf men kan hålla med dig att en del av serviceutbudet var bättre för.

Däremot att dra slutsatsen fullt ut ”att allt var bättre tidigare” har jag svårt att hålla med om. Det är särskilt två saker som har ändrat sig i positiv riktning:
1. Hårdvara ombord gällande komfort, särskilt i premiumkabiner och långsträckor
2. Prisbilden. Avtalspris med SAS Business inom Norden till OSL, CPH, HEL låg på 5.200kr för en dagsresa anno 2002. I 1993 kostade det mig 5.500kr (NOK) att flyga BGO-DEN. Det kostar ungefär samma idag. ARN-GVA t/r med SAS Business med en Q400 eller värre den tiden man flög ERJ-145 med Skyways på rutten kostade mellan 14.000 - 16.000kr i Business runt 2003-06.

Jag tror att just punkt 2 är anledning att servicen känns sämre.

Skulle jag dock välja skulle jag inte backa bandet. Inte bara för att det är i mitt fall amerikanska storbolag som betalade då, och jag idag men eftersom jag anser det totala värde är högre idag trots ”sämre” ombordprodukt. SAS är inte ensamma i mitt tycke med en undermålig premiumprodukt idag.

Skulle du själv betala gårdagens priser med privata medel idag om du fick samma serviceutbud?
 

Alf

Medlem
Var det verkligen champagne ombord? Den såg inte jag röken av i alla fall. Fick sista GT åtminstone, tonic fick blandas med sätesgrannen.

Nja, det var kanske något mousserande om jag inte minns helt fel. Jag är inte så bra på det här med champagne eftersom jag inte gillar det särskilt.
 

Alf

Medlem
Lite OT @Alf men kan hålla med dig att en del av serviceutbudet var bättre för.

Däremot att dra slutsatsen fullt ut ”att allt var bättre tidigare” har jag svårt att hålla med om. Det är särskilt två saker som har ändrat sig i positiv riktning:
1. Hårdvara ombord gällande komfort, särskilt i premiumkabiner och långsträckor
2. Prisbilden. Avtalspris med SAS Business inom Norden till OSL, CPH, HEL låg på 5.200kr för en dagsresa anno 2002. I 1993 kostade det mig 5.500kr (NOK) att flyga BGO-DEN. Det kostar ungefär samma idag. ARN-GVA t/r med SAS Business med en Q400 eller värre den tiden man flög ERJ-145 med Skyways på rutten kostade mellan 14.000 - 16.000kr i Business runt 2003-06.

Jag tror att just punkt 2 är anledning att servicen känns sämre.

Skulle jag dock välja skulle jag inte backa bandet. Inte bara för att det är i mitt fall amerikanska storbolag som betalade då, och jag idag men eftersom jag anser det totala värde är högre idag trots ”sämre” ombordprodukt. SAS är inte ensamma i mitt tycke med en undermålig premiumprodukt idag.

Skulle du själv betala gårdagens priser med privata medel idag om du fick samma serviceutbud?

Du får ta uttrycket ”det var bättre förr” med en nypa salt eftersom det är ett generaliserande uttryck. Du kommer säkert själv att använda det när du kommer upp i övermogen ålder. Jag skall i fortsättning mer exakt ange vad som jag tycker var bättre förr så undviker vi missförstånd.

1. Håller helt med dej om att komforten ombord på långlinjer har blivit bättre, speciellt på SAS där också matutbud och service är bättre än tidigare. Nu reste jag mycket med de Amerikanska bolagen från ARN och hade oftast uppgradering till deras First och den var väldigt bra med god mat och t o m caviar service, vilket inte finns idag.

2. Instämmer i att prisbilden för business inom Europa var hög, men det var ju samma för alla bolag. Jag skulle inte heller betala det höga priset om jag skulle betalt själv. Men jag tycker att det bara är SAS Plus som blivit riktigt dålig jämfört med de andra Stora Europa bolagen som fortfarande har kvar sin business klass till förhållandevis låga priser. Det skiljer inte heller så mycket i pris för en bättre business än vad SAS tar ut för sin Plus. På sträckan ARN-LHR ligger BA ca 200-300 kr över SAS och det betalar jag gladeligen för en bättre komfort, bättre mat och bättre lounge.

Fast nu kom vi väl ganska långt från ämnet:D
 

FF#1

Medlem
19 maj 2011 loggade jag in här för första gången efter en inbjudan av Jacob på Flyertalk. Uppenbarligen hängde jag där innan det här underbara forumet uppenbarade sig sig, är in där max 1-2 ggr per år numera.

Kan inte mer än hålla med @Senator att förutom forumet i sig själv med all kunskap och trix så är det en massa underbara människor som man har fått lära känna i verkliga livet tack vare detta projekt.
 

E.K

Medlem
Jag kommer ihåg att jag hittade hit när jag sökte efter biljetter och reserapporter.
Jag läste enbart inläggen på forumet i några år innan jag registrerade mig som medlem.

Årsskiftet 01-02 åkte jag till Thailand med SAS. Vill minnas att jag bokade biljetten i februari / mars eftersom det året var julafton på en tisdag.
När jag bokade hade SAS 2 avgångar och när jag åkte så hade hemresan via Arlanda blivit ändrat till Köpenhamn.
Utan att egentligen veta om det så hade jag på hemresan blivit uppgraderad från ekonomi till business.
Jag kände direkt att det är här jag hör hemma.

Sedan dess har jag lagt ner månader i tid på diverse kreativa sökningar av billiga biljetter i den främre kabinen på långdistans.
 
Toppen