Senaste nytt

Återköp till AmEx Elite - ”återståendet saldo” minskar inte

agehall

Medlem
Har du exempelvis handlat för 20 000 i januari och ska betala 20 000 i februari då, men sen returnerar allt men handlar för 5:- i februari så kan man ju tycka att det rimliga är att betala in 5:-.
Nej det är inte det rimligaste. Det rimligare att man betalar det fakturan säger, vilket är precis vad avtalet mellan dig och AmEx säger att du ska göra för att undvika räntekostnader etc.
 

Bankiren

Medlem
Nej det är inte det rimligaste. Det rimligare att man betalar det fakturan säger, vilket är precis vad avtalet mellan dig och AmEx säger att du ska göra för att undvika räntekostnader etc.

Så du tycker att det rimligaste är att samma belopp betalas två gånger? Första gången av företaget som man returnerar en vara till och andra gången av den som är ålagd att betala fakturan.

Förstår verkligen inte era resonemang.
 
Så du tycker att det rimligaste är att samma belopp betalas två gånger? Första gången av företaget som man returnerar en vara till och andra gången av den som är ålagd att betala fakturan.

Förstår verkligen inte era resonemang.
Det är väl inget som betalas 2 ggr? Att man returnerar o får tbx pengarna efter brytpunkten o att man då ska betala den ordinarie fakturan är ju i sig inget konstigt då avtalet säger att man ska betala det som gäller för respektive period.
 

Bankiren

Medlem
Det är väl inget som betalas 2 ggr? Att man returnerar o får tbx pengarna efter brytpunkten o att man då ska betala den ordinarie fakturan är ju i sig inget konstigt då avtalet säger att man ska betala det som gäller för respektive period.

En retur in till ett kreditkort är ju också en betalning. Kolla min bifogade bild i första inlägget, där ser du att min augustifaktura är betald till fullo (min betalning + returen från företaget). AmEx kallar det också för ”inbetalning”.

I det här fallet får jag uppenbarligen göra en betalning på 4 499 kronor för att undvika ränta, men det är lite irriterande i och med att jag anser att fakturan redan är betald.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

Fredrik

Medlem
En retur in till ett kreditkort är ju också en betalning.

Jag håller med dig om att det vore rimligt att anse att en betalning är en betalning oavsett vem den kommer från men det är ju tydligtvis inte så man ska se på saken. Typiskt sett betalas fakturor efter att de ställts ut så att returen sker efter brytdatum borde vara irrelevant.

Det är kanske inte något problem för den som har löpande/ständiga poster på sitt konto men för den som använder det oregelbundet måste det bli märkligt om man helt plötsligt får en fordran på Amex.
 

palmen

Moderator
De gånger det hänt mig med retur efter att fakturan har ställts ut så har det varit ok för mig att betala beloppet minus returen. Frågat amex och det var helt ok enligt dom att göra så. Kanske skiljer sig från kort till kort hos amex samt person?
Jag har aldrig behövt betala ränta på något belopp när jag gjort så.
Säger inte att det fungerar för alla men har fungerat för mig. Så länge inbetalning görs till Amex ska det väl inte spela roll, om jag, mina föräldrar eller en butik gör inbetalningen borde ju inte spela roll så länge skulden nollas.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

Canadien

Medlem
De gånger det hänt mig med retur efter att fakturan har ställts ut så har det varit ok för mig att betala beloppet minus returen. Frågat amex och det var helt ok enligt dom att göra så. Kanske skiljer sig från kort till kort hos amex samt person?
Jag har aldrig behövt betala ränta på något belopp när jag gjort så.
Säger inte att det fungerar för alla men har fungerat för mig. Så länge inbetalning görs till Amex ska det väl inte spela roll, om jag, mina föräldrar eller en butik gör inbetalningen borde ju inte spela roll så länge skulden nollas.
På gamla Amex betal har det funkat så, man ser då i appen att "belopp att betala" har sjunkit med motsvarande belopp, men verkar som att de som har problem med detta har de nya kreditkorten.
Kreditkort fungerar ju annorlunda, fakturan är för månad N-1 och returen kommer ju i månad N
 

palmen

Moderator
På gamla Amex betal har det funkat så, man ser då i appen att "belopp att betala" har sjunkit med motsvarande belopp, men verkar som att de som har problem med detta har de nya kreditkorten.
Kreditkort fungerar ju annorlunda, fakturan är för månad N-1 och returen kommer ju i månad N
OK, där kan det ju såklart skilja. Men hur hanterar de då detta med att man kan få 30k plus på kontot. De får ju inte agera "bank" som diskuterats tidigare? Inget som säger att jag kommer spendera den summan som kom in på kortet under nästa månad eller månaden efter.
 

Xpressen

Medlem
Jag har lite tankar och funderingar angående det här med returer.

Säg att jag returnerar ett köp på säg 5 000:- efter att fakturan ställts, betalar min faktura till fullo och sen får ett tillgodo belopp på 5 000:- kronor till nästa månad. Jag använder inte kortet efter detta utan väljer att säga upp det med 5 000:- tillgodo behåller då AMEX pengarna eller betalar de ut dem till mig? Det står säkert i villkoren men har inte läst igenom dem ordentligt nu.

Den andra frågan som uppstår vid samma situation är att i det här läget så ska också de Eurobonus poäng jag fått för mitt köp naturligtvis återbetalas till AMEX, problemet är att dem redan flyttats över till mitt Eurobonus konto. I och med detta uppstår en skuld där jag är skyldig AMEX
X-antal Eurobonus poäng men eftersom jag inte använder kortet för att samla in några nya så finns det ju inga möjligheter för AMEX att kreditera mig på annat sätt än att jag får en minus post på Eurobonus saldot hos dem och denna minus post ligger ju kvar när jag avslutar mitt kort. Hur löser dem detta?
 
Toppen