Senaste nytt

Är hotellnatt betalad med poäng "eligible expenses" för status?

perhall

Medlem
Accor har ju ett lite ovanligt upplägg där poäng bara går på spending och där det inte finns bonusnätter att boka, utan poängen funkar som en valuta (EUR närmast).

Sedan rätt många år är jag Platinum, Har nu 13000 av de 14000 poäng som krävs, det är helt lugnt för ska till London (Sofitel) inom kort fyra nätter. Men frågan är: om jag betalar de nätterna med poängvouchers, är de de kvalificerande för medlemsnivå? dvs. fungerar poängen som andra "valutor" i att nå en viss medlemsnivå. Försökte få klarhet i det via medlemsvillkoren men det var inte tyd
 

samet

Medlem
Accor har ju ett lite ovanligt upplägg där poäng bara går på spending och där det inte finns bonusnätter att boka, utan poängen funkar som en valuta (EUR närmast).

Sedan rätt många år är jag Platinum, Har nu 13000 av de 14000 poäng som krävs, det är helt lugnt för ska till London (Sofitel) inom kort fyra nätter. Men frågan är: om jag betalar de nätterna med poängvouchers, är de de kvalificerande för medlemsnivå? dvs. fungerar poängen som andra "valutor" i att nå en viss medlemsnivå. Försökte få klarhet i det via medlemsvillkoren men det var inte tyd

Svar: Nej!

Endast spenden i verklig betald valuta räknas mot statusspenden.

Hade samma fundering i somras, så provade. Bodde på Novotel i Chiang Mai, kostnad €81, fick 1 statuspoäng på den vistelsen, €80 betalt med poäng/voucher och €1 betald med kortet.
 

Kricka

Medlem
Hos t.ex. Hilton räknas även poängnätter som "eligible" både för "stays"
och för "nights" när det gäller att kvalificera sig till en högre statusnivå.
En av anledningarna, förutom förre resor, till att jag inte längre bor på
Accor Hotels.
 

perhall

Medlem
Ja, det är ett bra skäl. I snäv mening är Accor inte så förmånligt men jag gillar hotellen och får som Platinum alltid en massa uppgraderingar och presenter... men svårt byta när man är igång. På andra resedestinationer är säkert Hilton bättre.
På Accor får man knappt 10 procent av spending till nya nätter.
Vet inte hur det ser ut på Hilton, genomsnittspris för ett hotell i kategorin som kostar 70 000 poäng
 
Toppen