Senaste nytt

Ändringar i UDs avrådan från icke nödvändiga resor 2020-08-26

Jönsson

Medlem
Har svårt att bli speciellt upprörd över UDs olika fall av avrådan. Som det skrivits flera gånger redan är rekommendationerna baserade på många olika faktorer. Flera som vi förmodligen inte är insatta i, som tex samtal länderna emellan. I fallet island är kravet två PCR-test och karantän i fem dagar (eller ingen test och 14 dagar). För Finland är det två veckor oavsett. Karantänens längd är en av de faktorer jag kan tänka mig att man tar i beaktning. Nu ska avrådan till Finland tydligen hävas om lite mer än en vecka så där kommer säkert saken förändras även från finsk sida.

Vill också betona att en UD-avrådan inte är lika med ett förbud. Det har antytts att man inte ”får” resa till Finland, vilket självfallet inte stämmer.

Edit: stavfel
 

HCas

Medlem
Man kanske inte ska se UD:s rekommendationer i första hand som en informationsservice till resenärerna, utan som ett sätt för svenska staten att friskriva sig från ansvar? Då blir det också lättare att tänka sig att andra faktorer spelar in.
 

SK989

Medlem
Har svårt att bli speciellt upprörd över UDs olika fall av avrådan. Som det skrivits flera gånger redan är rekommendationerna baserade på många olika faktorer. Flera som vi förmodligen inte är insatta i, som tex samtal länderna emellan. I fallet island är kravet två PCR-test och karantän i fem dagar (eller ingen test och 14 dagar). För Finland är det två veckor oavsett. Karantänens längd är en av de faktorer jag kan tänka mig att man tar i beaktning. Nu ska avrådan till Finland tydligen hävas om lite mer än en vecka så där kommer säkert saken förändras även från finsk sida.

Vill också betona att en UD-avrådan inte är lika med ett förbud. Det har antytts att man inte ”får” resa till Finland, vilket självfallet inte stämmer.

Edit: stavfel
Du har helt rätt i att svenska myndigheter inte förbjuder resor till Finland (eller någon annanstans). När det gäller karantänreglerna är det på Island ett tvång att sitta i karantän, med detaljerade föreskrifter, i 5-6 dagar (om man testar sig) eller 14 dagar (om man inte testar sig). Tillåts du inresa i Finland - det kan t.ex. räcka med att du bor i en gränsregion, ska på bröllop, har ett jobbmöte eller att ens flickvän eller mamma bor i Finland - så finns inget tvång på karantän utan bara en rekommendation.

Här framgår de isländska kraven:
https://www.landlaeknir.is/servlet/file/store93/item40946/Instructions for the general public on home-based quarantine. 16.08.2020.pdf

Finländska regler:
Instruktioner gällande gränsövergång under pandemi av coronaviruset från och med 24.8.2020 - Gränsbevakningsväsendet

Reglerna för inresa till Slovakien, som UD avråder svenskar att resa till, liknar de som Island har, dvs. obligatorisk karantän i 5 dagar som upphör om man då testar negativt för covid-19. Men jag antar att UD ser någon logik i avrådan jämfört med icke-avrådan till Island.
 
Last edited:
Toppen