Senaste nytt

Ändringar i UDs avrådan från icke nödvändiga resor 2020-08-26

chazzie

Medlem
Det kommer antagligen att dröja tills vaccinet är på plats. Jag skulle inte heller bli förvånad om länder börjar kräva vaccineringsbevis för att släppa in folk framöver.

Förmodligen, men det är väl en olägenhet man kan leva med, detta bevis kanske på något vis skall vara kopplat till passet?
 

SK989

Medlem
Jag förstår inte alls hur UD resonerar, ärligt talat. Man avråder för resor till Finland, men inte till Island. Samtliga resenärer till Island ska, enligt svenska UD:s egen information, vid ankomst till Island ta ett covid-19 test på egen bekostnad, därefter ytterligare test väl inne i landet samt sitta i karantän i 5-6 dagar alternativt, om man inte vill ta något covid-19 test, sitta i karantän i 14 dagar - det får dock inte UD att avråda för resor till Island. Vad gäller Finland finns inga krav på vare sig covid-19 test eller karantän på resenärer från Sverige. Det krävs dock ett godtagbart skäl att resa in i landet och de skälen är ganska många. I de fallen rekommenderas självisolering, men det är alltså inget krav. Vad gäller resenärer från vissa gränsområden i Sverige krävs fr.o.m. nästa vecka inte några skäl överhuvudtaget för inresa, och inte heller några covid-19 test eller karantän. Men UD avråder för resor till Finland ändå. Jag begriper det inte - varför avråda för resor till Finland men inte Island? Det finns en hel del fler liknande exempel.

Har också haft tankar på en resa till Mexiko på höstlovet och helt ärligt, om flyget går så bryr jag mig verkligen inte om UD avråder från resor dit eller inte (givet att situationen i Mexiko förblir som den är idag). Reseförsäkringar kan man teckna som gäller oavsett om UD avråder eller inte. Nu kan man invända att om landet stänger ned när man är i Mexiko så kommer UD inte att bistå med någon evakuering, men samma sak gäller enligt UD även de länder man inte avråder för resor till. Dvs. om du befinner dig t.ex. på Island (vart UD alltså inte avråder för resor till) och landet stänger ned så kommer UD inte att hjälpa dig hem därifrån heller.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Jag förstår inte alls hur UD resonerar, ärligt talat. Man avråder för resor till Finland, men inte till Island. Samtliga resenärer till Island ska, enligt svenska UD:s egen information, vid ankomst till Island ta ett covid-19 test på egen bekostnad, därefter ytterligare test väl inne i landet samt sitta i karantän i 5-6 dagar alternativt, om man inte vill ta något covid-19 test, sitta i karantän i 14 dagar - det får dock inte UD att avråda för resor till Island. Vad gäller Finland finns inga krav på vare sig covid-19 test eller karantän på resenärer från Sverige. Det krävs dock ett godtagbart skäl att resa in i landet och de skälen är ganska många. I de fallen rekommenderas självisolering, men det är alltså inget krav. Vad gäller resenärer från vissa gränsområden i Sverige krävs fr.o.m. nästa vecka inte några skäl överhuvudtaget för inresa, och inte heller några covid-19 test eller karantän. Men UD avråder för resor till Finland ändå. Jag begriper det inte - varför avråda för resor till Finland men inte Island? Det finns en hel del fler liknande exempel.

Har också haft tankar på en resa till Mexiko på höstlovet och helt ärligt, om flyget går så bryr jag mig verkligen inte om UD avråder från resor dit eller inte (givet att situationen i Mexiko förblir som den är idag). Reseförsäkringar kan man teckna som gäller oavsett om UD avråder eller inte.

Just Finland är ju lite inflammerat mellan staterna så det hävs nog inte förrän Finnarna häver generellt mot Sverige.
 

SK989

Medlem
Just Finland är ju lite inflammerat mellan staterna så det hävs nog inte förrän Finnarna häver generellt mot Sverige.
Om det är så - vilket det kanske är - så är UD:s avrådan alltså även av politisk karaktär snarare än att vara enkom sakligt grundad. Men om vi tar Estland då - dit är svenskar välkomna oavsett skäl, men de måste sitta i karantän (som man väljer själv) i 14 dagar. Då avråder UD från resor dit. Jämför vi då med Island var svenskar också ska sitta i karantän i 14 dagar, alternativt 5-6 dagar om man tar två olika covid-19 test efter ankomst i landet, så avråder inte UD för resor. Varför gör UD olika bedömningar där? Inte enkelt att förstå.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Om det är så - vilket det kanske är - så är UD:s avrådan alltså även av politisk karaktär snarare än att vara enkom sakligt grundad. Men om vi tar Estland då - dit är svenskar välkomna oavsett skäl, men de måste sitta i karantän (som man väljer själv) i 14 dagar. Då avråder UD från resor dit. Jämför vi då med Island var svenskar också ska sitta i karantän i 14 dagar, alternativt 5-6 dagar om man tar två olika covid-19 test efter ankomst i landet, så avråder inte UD för resor. Varför gör UD olika bedömningar där? Inte enkelt att förstå.

Inte alltid, men ofta är resevarningarna reciprocerade mellan länderna. Avråder ett land, exempelvis Finland, från att resa till Sverige, så kommer Sverige avråda från att resa till Finland. Sen spelar det ingen roll hur smittläget ser ut i länderna.
 

SK989

Medlem
Inte alltid, men ofta är resevarningarna reciprocerade mellan länderna. Avråder ett land, exempelvis Finland, från att resa till Sverige, så kommer Sverige avråda från att resa till Finland. Sen spelar det ingen roll hur smittläget ser ut i länderna.
Du menar att om t.ex. Spanien inte avråder spanjorer från att resa till Sverige så kommer UD inte att avråda svenskar från resor till Spanien, oavsett om Spanien är hårt drabbat av coronaviruset? Och jämförelsevis - om t.ex. Portugal avråder portugiser från att resa till Sverige så kommer UD avråda svenskar från att resa till Portugal, även om Portugal inte alls är drabbat av coronaviruset?
 
Sambon är från Mexiko, vi vill åka dit också. Men som det är nu så avråds det starkt. Hennes kompisar som jobbar inom sjukvården ringer i princip dagligen och gråter över läget och smittläget är helt ur kontroll i nuläget.

Har också haft tankar på en resa till Mexiko på höstlovet och helt ärligt, om flyget går så bryr jag mig verkligen inte om UD avråder från resor dit eller inte (givet att situationen i Mexiko förblir som den är idag).
Så om situationen i Mexico vid höstlovet är likadan som idag så tänker du åka även fast UD avråder? Jag har förstått att du inte gillar hur och till vilka länder UD väljer att avråda, men det verkar ju som att just Mexico inte var ett så jättebra exempel om man läser @Hachans beskrivning.
 

SK989

Medlem
Så om situationen i Mexico vid höstlovet är likadan som idag så tänker du åka även fast UD avråder? Jag har förstått att du inte gillar hur och till vilka länder UD väljer att avråda, men det verkar ju som att just Mexico inte var ett så jättebra exempel om man läser @Hachans beskrivning.
Tycker du själv att UD är logisk i vilka länder de avråder till och vilka inte? Förklara gärna. Vad gäller läget i Mexiko är det olika i oilka delar av landet, precis som det inte är likadant i hela USA.
 
Det kommer antagligen att dröja tills vaccinet är på plats. Jag skulle inte heller bli förvånad om länder börjar kräva vaccineringsbevis för att släppa in folk framöver.
Tror också lite på detta. Kanske inte direkt kopplat till UD o deras beslut men generellt tror jag inte att man kommer kunna röra sig hyffsat fritt i världen igen innan ett vaccin är på plats. O som du säger, kanske nått motsvarande som gula febern.
 
Toppen