Senaste nytt

Behöver tips: San Francisco och road trip

toer00

Medlem
Tips på tråd som redan finns på forumet

En tråd skapad av dig för tips om SF (hur var det?) *- Blev inte av, det blev Palma och Mallorca istället...

San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Är denna resa du nu planerar en del av er resa till Yellowstone i sommar? Låter ju grymt med först Yellowstone och sen 14 dagar i Kalifornien! Något liknande vill jag också göra.
Yellowstone och Beartoth- highway sommaren 2022 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Yellowstone delen hinns inte med, blir "bara" Santa Barbera, Yosemite, Sonoma och San Francisco istället. Totalt 16 dagar.
 

rvarttinen

Medlem
Har gjort precis detta och rekommenderas!
Blir perfekt med 3-4 dagar i San Francisco sen kör mot Muir Woods och vidare upp mot Napa.. tog två dagar där men en till skadar väl inte. Bra restauranger och utmärkt vin.. (kanske vi behöver en vintråd? Inte bara Champagnetråden..).
Ja, och kanske en frukost på Café Trieste, 1000 Bridgeway, i Sausalito innan Muir Woods?
Om det finns kvar, verkar ha döpts om till "Taste of Rome", men loggan o färgerna är de samma och de har tydligen öppet för frukost redan 06:30.
 

rvarttinen

Medlem
Tacksam för fler hotelltips, SFO (min 4 stjärnor centralt), samt i närheten av Yosemite.
Ser man de berömda sevärdheterna från bilen om man kommer in från Tioga passet., eller behöver man parkera och vandra för att få med det man bör se..?
W på 181 Third St. brukar jag försöka boka om det inte är en konferens i stan' då rumspriserna skjuter i höjden. Kul hotell som är nära till det mesta. Annars, kanske det mer klassiska Westin vid Union Sq. eller Palace Hotel (2 New Montgomery St)?
 

Sennah27

Medlem
Tacksam för fler hotelltips, SFO (min 4 stjärnor centralt), samt i närheten av Yosemite.
Ser man de berömda sevärdheterna från bilen om man kommer in från Tioga passet., eller behöver man parkera och vandra för att få med det man bör se..?
Vi trivdes på Hilton San Francisco Union Square när vi var där 2018, trevligt rum med balkong på 36:e våningen. Insåg att ALLA hotell var snordyra och då kunde vi lika gärna lägga till några hundringar för balkongen. Skönt att sitta där och käka billig och god take-away frulle från Daniel's Cafe ett kvarter från hotellet samtidigt som vi planerade dagen. Union Square är bara något kvarter bort liksom Powell Street Station och Market Street. Enkelt att ta sig till kajerna med cable car därifrån.
Enda problemet är att man INTE bör vandra allt för långt väst/sydväst från hotellet. Tar inte många meter innan det blir rejält sketchy med uteliggare på trottoarerna. Fast å andra sidan, in i hjärtat av Tenderloin har man ingen anledning att ta sig - och ska man tro rapporteringen så är väl i princip hela SFO en uteliggarzon i dagsläget.
 

toer00

Medlem
Med tanke på alla hotell kostar så pass mycket, så var skillnaden "relativt" liten att gå "all in"...
Så det står nu mellan Four Seasons Embarcadero via Virtuoso 1n (frukost och 100 USD "food credit") alt. "budgetvarianten" som är The Clift Royal Sonesta Hotel. Det som får mig att tveka är att hur pass man hinner utnyttja 100 USD på 1n vistelse, när man kommer direkt från flyget (iofs SAS Business men plus 9 timmar... ;-) ) Tanken är att vila ut 1n och därefter hämta ut hyrbilen hos Enterprise/National vid Union Square (utan att gå genom Tenderloin)... ;-)

När vi sedan kommer tillbaka innan hemresa för att stanna 3n, så blir det Fairmont också via Virtuoso, 3n betala för 2n, frukost och 100 USD "food credit" bra deal hoppas jag?

I övrigt så har jag bokat Kimpton Canary, Santa Barbera 4n, The Westin Monache Resort, Mammoth Lakes 2n, El Capitan Hotel, part of JdV by Hyatt, Merced 1n, Hotel Healdsburg, Healdsburg 4n samt tidigare nämnda Fairmont, San Francisco 3n. Någon som har något positivt eller negativt att säga om dessa hotell?
 

toer00

Medlem
Nu börjar det brännas 2:a veckan i juli bär det av, nu gjorde jag en liten ändring i vår biljett (award med SAS) så att vi flyger ARN-CPH-SFO-SBA dvs direkt ner til Santa Barbera fr SFO (genomgående biljett). Efter 4 n där så var först tanken att köra upp till Monarch Lakes stanna där 2 n och sedan köra in i Yosemite via Tioga pass österifrån och via Merced åka ner till Healdsburg i Sonoma.

Men sedan hände det... upptäckte EL Paso de Robles och då viner ligger mig varmt om hjärtat börjad jag fundera...;)
2 n i Paso de Robles och sedan 2 n att dels besöka Yosemite och därefter åka västerut till Healdsburg. Vad jag räknat ut så behövs en övernattning på vägen mellan Paso de Robles och Yosemite, tänker mig då övernatta i Okahurst (man har en del nybyggda hotell där)

Om man inte vill bränna alltför mycket mil på en samma dag så faller väl Tioga passet, iom att man då får en ganska lång (ca 550 km) väg ner till Healdsburg, när man kommer ut Tioga vid Lee Vining, så verkar speciellt då den enda sjyssta övernattningsställena i närheten vara vid Monarch Lakes, men det blir s.a.s. åt fel håll..

Nu undrar jag därför, - om jag vänder vid Yosemite och redan där börja åka norväst och ner till Merced, har jag förlorat mycket av upplevelsen ? eller är vägen in/ut fr. Yosemite västerifrån så pass naturskön att de inte är värt att fortsätta österut genom Tioga??

Tacksam för om andra Roadrunners kan bidra med tankar och erfarenheter?
 

palmen

Moderator
Om man inte vill bränna alltför mycket mil på en samma dag så faller väl Tioga passet, iom att man då får en ganska lång (ca 550 km) väg ner till Healdsburg, när man kommer ut Tioga vid Lee Vining, så verkar speciellt då den enda sjyssta övernattningsställena i närheten vara vid Monarch Lakes, men det blir s.a.s. åt fel håll..
Försökte googla lite på maps för att se vart du ska. Antingen finns det flera monarch lakes eller så är det något som inte stämmer?
Screenshot_20220524-175308_Maps.jpg

Oavsett så skulle jag försöka undvika 55 mil i bil i sträck. Man är rätt sliten efter det och hela dagen går åt att bara köra bil mer eller mindre.
 

Bengalen

Medlem
Försökte googla lite på maps för att se vart du ska. Antingen finns det flera monarch lakes eller så är det något som inte stämmer?

Tioga Road som börjar precis väster om Lee Vining är avstängd någon/några veckor till pga snöröjning, därför kan man nu inte välja den rutten med Google Maps. Ska förhoppningsvis köra där själv om ett par veckor på väg från Las Vegas till San Francisco.

Om man inte vill bränna alltför mycket mil på en samma dag så faller väl Tioga passet, iom att man då får en ganska lång (ca 550 km) väg ner till Healdsburg, när man kommer ut Tioga vid Lee Vining, så verkar speciellt då den enda sjyssta övernattningsställena i närheten vara vid Monarch Lakes, men det blir s.a.s. åt fel håll..

Glöm inte att gå in på Entrance Reservations - Yosemite National Park (U.S. National Park Service) och "boka" inträde då de endast släpper in ett begränsat antal fordon per dygn.
 
Toppen