Senaste nytt

Arlanda Express - kraftigt försämrad restidsgaranti

pswe

Medlem
Noterade idag att Arlanda Express har förändrat sin restidsgaranti. Möjligen att det inte är en nyhet längre, men den tidigare 5 minuters garantin är nu utbytt till 25 minuter...känns som en rejäl försämring.
Känns snålt med tanke på hur de marknadsför sin tillförlitlighet och vad biljetten kostar.

Punktlighet och restidsgaranti | Arlanda 
 

Sander

Medlem
Nu har jag inte sett hur formuleringen varit tidigare, men det står: "Om din tågresa, mot förmodan och oavsett skäl, skulle ta mer än 25 minuter till ankomststationen kan du få en ny biljett enligt vår restidsgaranti. Det spelar ingen roll om det är vi själva eller någon annan som har orsakat förseningen." Jag tolkar det som att om hela resan tar mer än 25 minuter, så gäller restidsgarantin. Inte 25 minuters försening. Med tanke på att de marknadsför att det tar 18 minuter till Arlanda, så är väl försämringen i sådana fall på 2 minuter mot tidigare?
 

pswe

Medlem
Nu har jag inte sett hur formuleringen varit tidigare, men det står: "Om din tågresa, mot förmodan och oavsett skäl, skulle ta mer än 25 minuter till ankomststationen kan du få en ny biljett enligt vår restidsgaranti. Det spelar ingen roll om det är vi själva eller någon annan som har orsakat förseningen." Jag tolkar det som att om hela resan tar mer än 25 minuter, så gäller restidsgarantin. Inte 25 minuters försening. Med tanke på att de marknadsför att det tar 18 minuter till Arlanda, så är väl försämringen i sådana fall på 2 minuter mot tidigare?
God poäng, då var försämringen betydligt mindre. Skönt!
 

Lord

Medlem
Ett antal år i början var garantin två minuter med ny biljett som kompensation. Blev ett antal friplåtar om man orkade fylla i blanketten...
 

Routemaster

Medlem
Those were the days...ett pendeltåg framför räckte fint för att rädda kassan :)

Nja, Arlanda Express och pendeltåg använder inte samma spår. Arlanda express använder fjärrtågsspåren(yttersta spåren utan plattformar) och pendeltågen de inre spåren. Enda risken att bli efter ett pendeltåg är de fåtaliga som går till Uppsala och då på den korta dubbelspåriga sträckan mellan Skavstaby och avgreningen söder om Arlanda. Men jag håller med om att två minuter var svårt att underskrida om något enstaka krånglade.

F ö är restiden till Arlanda norra fortfarande 20 minuter så dit behövs bara fem minuters försening för att få kompensation.
 

Hachans

Medlem
Nja, Arlanda Express och pendeltåg använder inte samma spår. Arlanda express använder fjärrtågsspåren(yttersta spåren utan plattformar) och pendeltågen de inre spåren. Enda risken att bli efter ett pendeltåg är de fåtaliga som går till Uppsala och då på den korta dubbelspåriga sträckan mellan Skavstaby och avgreningen söder om Arlanda. Men jag håller med om att två minuter var svårt att underskrida om något enstaka krånglade.

F ö är restiden till Arlanda norra fortfarande 20 minuter så dit behövs bara fem minuters försening för att få kompensation.

Därav grejen att ett pendeltåg framför sabbar din resa eftersom de inte är där under normala omständigheter? :)
 
  • Gilla
Reactions: fcx

011430121

Medlem
Jag blev försenad igår med nästan 1,5 timme på grund av strömlöst i ledningarna och sedan fungerade inte signalerna.
Reklamerade det runt lunch idag, fick svar efter 1 timme att de ville ha boknings referenser hade inga sådan efter som biljetten var en ersättnings biljett sedan en tid tillbaka, men jag hade tagit en skärmdump på biljetten, skickade in bilden med Q R koden efter 15 minuter kom ett mail där de har satt in en ny biljett på min app för Arlanda Express
Snyggt och snabbt jobbat.

Om någon läste i tråden https://www.businessclass.se/forum/threads/hälsningar-från-luften.6634/page-192, så fixade SAS att min incheckade väska kom fram trotts att ja checkad in 32 minuter före avgång, tack SAS för det!
 
Toppen