Senaste nytt

Vilka resmål i Europa kräver endast 1 dos vaccin för att slippa stök?

igelkotten

Medlem
Värt att tillägga, om inte jag missat något specifikt från TS om rutt, att även om det inte är krav på test för inresa till Sverige för svenska medborgare, så kan det ändå krävas test om man transiterar via vissa länder. Jag körde direktflyg hem så gott det gick innan jag blev fullt vaccinerad.
 

Dawes

Medlem
Varför är det sjukt? Fullt rimligt att man ska komma hem oavsett om man är sjuk eller inte. Sjukt om något är länder som låter sina medborgare vara strandade utomlands.
Håller delvis med, hem ska vi komma, men helst inte utan någon form av kontroll.
Någon form av krav och hantering borde det finnas, men vad? Det har någon annan som uppgift att lösa.

Oavsett hur mycket jag tycker om att resa så är det få saker som är så effektiva på att fort transportera saker mellan kontinenter som ett flyg, även virus. Att då inte hålla koll på vad vi har med oss hem är lite konstigt minst sagt.
Jag hade rest ändå även om det innebar en obligatorisk pinne i näsan vid hemresa och tillhörande uppföljning samt böter om jag inte följer eventuell karantän vid smitta osv.

Nu riskerar jag att hamna ordentligt OT men ibland kan som sagt en kort kommentar behöva förklaras.
 

Jonas C

Medlem
Håller delvis med, hem ska vi komma, men helst inte utan någon form av kontroll.
Någon form av krav och hantering borde det finnas, men vad? Det har någon annan som uppgift att lösa.
Varför? Kolla på UK och hur de illa hanterar sina medborgare som behöver resa hem, det har inte stoppat smittan från att spridas explosivt i landet. Att införa fler meningslösa restriktioner tjänar inget syfte just nu, annat än att begränsa människors frihet, göra livet jobbigt för de som vill/måste resa och för att ta död på en bransch som redan står på knäna.
 

SK989

Medlem
För att återvända till OP:s fråga...

Kanske inte Medelhavet direkt men i vart fall något annorlunda än Sverige är t.ex. de baltiska länderna. Estland är enkelt att ta sig till (en timme med flyg från Arlanda med SAS som går flera gånger om dagen eller färja direkt från Stockholm/Värtahamnen med Tallink-Silja) och så länge smittspridningen i Sverige understiger 75 per 100 000 invånare i Sverige ställer Estland inga krav alls för inresa (i nuläget ligger smittspridningen i Sverige på drygt 30 per 100 000 invånare). Vädret är ju som i Sverige på sommaren, kan vara soligt och varmt eller regnigt och svalt, men det är sällan man har sån otur att det inte blir en enda baddag alls om man är där typ en vecka. Finns fina stränder i såväl Tallinnområdet som i t.ex. Pärnu som är en typisk sommarstad ca två timmar med bil eller buss söder om Tallinn.
 
Toppen