Lördag 10 oktober 2020
Nu började jobbet!
Jag klev upp, duschade och klädde på mig. Redo för en ny flygardag greppade jag väskan, åkte ned, lämnade tillbaka nyckelkortet och gick bort till terminal fem. Måste säga att det är otroligt smidigt att bo rakt in i terminalbyggnaden och kunna gå inomhus, utan jacka eller annat, särskilt såhär på morgonen när man ska med de allra tidigaste flygen. Fabulöst smidigt i jämförelse mot att vakna upp hemma betydligt mycket tidigare för att hinna med transporten ut till flygplatsen. Förvisso dubbla kostnaden med övernattning kontra att ta taxi ut på morgonen, frågan är vad den dryga timmens extra sömn är värd? Smidigt är det i vilket fall som helst!
Det blev frukost på Pontus och klockan 05:40 påbörjades boarding:
ARN - CDG
Lördag den 10 oktober, kl 06:01, ankomst kl 08:36
Flight AF 1463, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 1C
Det var inte särskilt många som skulle med det här tidiga planet ner till Paris, boarding gick snabbt och jag gick ombord sist. När jag kommer in i planet står det en sjabbig person i gången som lastar ur sina saker på plats 2C och verkar ta god tid på sig. Han har satt sin smutsiga väska på mitt armstöd vid plats 1C. Det gör mig inte så glad att folk sätter sina skitiga väskor som har stått och dragits på marken på ett armstöd där jag ska ha min arm, skjorta eller tröja. Jag visade med all önskvärd tydlighet att det inte var ett uppskattat beteende och valde att skälla ut honom efter noter. Purser tog ett par snabba steg fram till oss, han var nämligen väl medveten om att han bara hade tre businesspassagerare på den här morgonflygningen och när det plötsligt dyker upp en fjärde - då skall denne schasas bort! Den sjaskige mannen hade förstås inte alls köpt en businessbiljett utan hade bara tagit en rövare till självuppgradering och passat på att smutsa ned min plats, usch för sådant! Däremot lysande hanterat av Purser som backade mig till hundra procent. Jag fick två extra våtservetter och städade av min plats extra noggrant.
Det var en tidig morgon och jag var väl medveten om att jag hade en lång dag framför mig så jag försåg mig med en filt från "det vanliga stället". Orkade inte med charaden med purser som först ska neka mig, sedan spela förvånad och att man sedan på något sätt skall vara "tacksam" för att det trots allt fans en filt till mig. Jag tänkte att vid det här laget borde det, sedan länge, stå i min kundprofil som de ser via sin handhållna ipad något i stil med:
kunden ordnar med filt och kudde själv, han stör ingen annan så låt honom pyssla på och öppna skåp bäst han vill.
Jag fällde sätet, drog filten över mig och sov bort hela nedresan till Paris. Purser väckte mig försiktigt och väldigt respektfullt med en svart kaffe färdig till mig, helt enligt min instruktion, i samband med att kabinen skulle förberedas för landning. Då brukar jag lagom hinna dricka upp den i lugn och ro innan vi landar.
I Paris tog jag mig snabbt till en av de två loungerna i terminal 2F, Air France egen intra Schengen terminal, som trots sitt udda utseende på det hela taget fungerar bra. Det är ingen stor sak att byta plan här, det kan vara en bit att gå om man har otur och det är trångt och ont om sittplatser precis vid gaterna men här finns rejält med toaletter som städas precis hela tiden, mycket bra logistik kring det och därmed i princip alltid fräscha toaletter. I de stora terminalbyggnaderna är det högt i tak. Hela taket är dessutom gjort av glas vilket gör att det dagtid alltid känns ljust, trevligt och här är bra luft.
Jämför gärna mot hur förhållandevis mörkt det blir i den internationella terminalen 2K:
För en resa inom Europa är Air France och deras terminal 2F verkligen inte ett dåligt alternativ. Tvärtom, riktigt bra! Lägger man dessutom till den ordentliga serveringen ombord Air France flygplan, riktig mat, varm mat, samt champagne i business, då är det här ett starkt alternativ för resor inom Europa som utan problem spelar ut Lufthansas totalt och på det hela taget spelar oavgjort med Swiss.
I loungen unnade jag mig den lite udda frukostkombon bestående av kaffe, varma nudlar, chips och tomatjuice:
Bara det bästa är gott nog! Idag var tänkt att bli en lång dag, jag ville inte ha för mycket i magen och fick tänka på mängden jag åt. Jag skulle orka många timmar idag! Angående de här loungerna i terminal 2F har jag och @Senator lite olika upplevelser. Jag har bland annat skrivit:
Mitt kära KLM skickade en maskin från Amsterdam som kom ner till Paris och plockade upp mig och en busslast andra passagerare.
CDG - AMS
Lördag 10 oktober, kl 10:14, ankomst kl 11:19
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 3C
De här matarflygen mellan Paris och Amsterdam avgår minst en gång i timmen i vardera riktningen, tar oftast strax under en timme att flyga och är ofta eller rent av alltid välfyllda. Även nu, mitt i brinnande pandemi! Då var det skönt att i alla fall ha blockerat mittsäte i business så att man inte behövde sitta precis intill någon annan. Om man bara köper en biljett mellan Amsterdam och Paris brukar dessa vara rysligt dyra, det är inte alls ovanligt att det kostar runt €1000 Euro för en tur- och returbiljett i business med Air France eller KLM. Ungefär tiotusen kronor för två entimmesflygningar, det får man ändå kalla saftigt.
Jag har i alla fall haft tur med många av mina tidigare bokningar under hösten där olika flyg hade blivit ändrade eller inställda. Då hade det öppnats upp för helt fria ombokningar vilket gjorde att jag på många av mina tidigare resor hade kunnat flyga en närmare rutt. Skippa Parisflyget och istället flyga direkt från Stockholm till Amsterdam, upp till Oslo och vända men ändå få alla statuspoäng, miles och UXP poäng som om jag hade flugit alla de flygen som jag ursprungligen hade bokat. Inför den här resan hade det inte kommit något mail - inget pling plong - och det verkade alltså som om jag skulle få jobba mig igenom alla sex flygningarna för första gången sedan resa nummer 2, den som gick 29-30 augusti! Alla resor till TRF efter den resan hade jag kunnat korta av, tack vare att Air France eller KLM hade ställt in ett eller flera flyg. Jag hade till och med fått ersättning för sent inställda flyg två gånger av dessa! Det är inte utan att jag känner tacksamhet och en smula ödmjukhet inför att jag trots allt hade haft ganska stor tur med flyglotteriet, hur bra det hade fungerat för mig med ombokningar och hur generösa Flying Blue/Air France/KLM trots allt hade varit som gett mig miles, statuspoäng och UXP i mängder. Om någon från Air France/KLM läser detta - stort tack!
Till @aruba1s stora förtjusning serverades det som vanligt kanelkringla, på det här matarflyget.
Ni som har varit med på resan från början känner redan till tricket med hur man får den lilla vattenflaskan i pappåsen på bilden ovan att räcka länge men för nytillkomna läsare tar vi det en gång till:
Det bildades en sol-/ljusgloria runt planets nos när vår skugga reflekterades ned i molnen, såg ganska häftigt ut!
Holland och Amsterdam är fantastiskt med sina stora vattenvägar och helt genialiska kanalsystem, tänk vad man kunde konstruera redan för länge sedan!
Och tänk vad man inte lyckas konstruera i fungerande skick nu för tiden:
Jag provade dagen till ära den nyöppnade Privium Express loungen, som ligger airside på intra Schengen terminalen.
Väldigt liten och intim, inte mycket större än en mindre lägenhet. Här fanns endast två anställda, en i entrén och en dam som skötte den lilla serveringen. Vi kan för berättelsens skull kalla henne Sara, jag ska återkomma till henne senare. Fick en alldeles utmärkt cappuccino och ett stort glas vatten serverat vid min sittplats, mycket tacksamt! Lugnt och skönt var här också, det vara bara jag och en herre till på plats under mitt besök. Utmärkt tillflyktsort, det spelar ingen roll att serveringen är av det enklare slaget. Den stora fördelen är lugnet och att kunna komma bort från allt folket i terminalen utanför samtidigt som man själv är mycket nära piren med de flesta avgångsgaterna. Här kan man sitta i lugn och ro fram till säg 5-10 minuter före boarding och ändå kunna gå i sakta mak bort till sin gate. Underbart!
Jag passerade KLM Crown Lounge 25, den som ligger intra Schengen, klockan 12:20:
Den stängde som vanligt denna coronahösten 2020 redan klockan 12:00 och de börjar be folk göra sig i ordning och lämna en stund innan. Tog en bild på de tomma stolarna:
Jag fick istället, som så många gånger förr den här hösten, knata bort till den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52. Det innebar att jag behövde gå genom passkontrollen som naturligtvis gick på några få sekunder med mitt fantastiska Priviumkort! Väl på plats i KLM Crown Lounge 52 blev det ett glas bubbel, lite vitt vin, två mackor, lite grönsaker och en banan.
Kom ihåg - så länge man sitter ned och äter och dricker får man ta av sig masken...
Ahhh, gate B26 idag igen! Ungefär så långt bort man kan komma från den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52.
Det regnade ute.
Det verkligen öste ned den här dagen och jag var glad över att få vara inomhus.
Ungefär samtidigt som jag tänkte den tanken, insåg jag också att det, naturligtvis, skulle bli bussgate för mig och de andra passagerarna idag också. Jag borde ha lärt mig drillen vid det här laget, kanske var det förra helgens resa till Bukarest där all boarding och de-boarding skedde via jetbrygga som gjorde att jag hade hunnit glömma hur KLM lastar sina Embraer 175or här på Schiphol. Hur det nu än var med den saken så regnade det - ordentligt!
Det regnade in genom den främre dörren och det låg och flöt vatten vid ingången.
De plan som var före oss virvlade upp ganska stora regnmoln bakom sig när de varvade upp motorerna.
AMS - TRF
Lördag 10 oktober, kl 14:21, ankomst kl 15:51
Flight KL 1217, Embraer 175, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C
Väl uppe i luften serverades det - Gud ske pris och tack! - klassisk caesarsallad igen!!!
Den du @aruba1!!! Ingen äcklig bulgursallad med falafel så långt ögat nådde utan vanlig klassisk caesarsallad.
Inflygningen till Oslo Sandefjord Torp är verkligen vacker, det ser nästan lite drömskt eller trollskt ut!
Naturfenomenet med ljuset när solen försvann bakom molnen gick inte heller av för hackor!
Klockan 15:50 hade vi precis tagit mark och svängde av från landningsbanan och började rulla in mot terminalen.
Redan klockan 15:55 stod jag ute på plattan och hann ta en turistbild på skylten med flygplatsens namn:
Strax därefter började vår guide ta oss det med på den numera klassiska promenaden bort till dörr 16 där vi skulle slussas in för att få träffa de snälla norska passkontrollanterna...
Nu började jobbet!
Jag klev upp, duschade och klädde på mig. Redo för en ny flygardag greppade jag väskan, åkte ned, lämnade tillbaka nyckelkortet och gick bort till terminal fem. Måste säga att det är otroligt smidigt att bo rakt in i terminalbyggnaden och kunna gå inomhus, utan jacka eller annat, särskilt såhär på morgonen när man ska med de allra tidigaste flygen. Fabulöst smidigt i jämförelse mot att vakna upp hemma betydligt mycket tidigare för att hinna med transporten ut till flygplatsen. Förvisso dubbla kostnaden med övernattning kontra att ta taxi ut på morgonen, frågan är vad den dryga timmens extra sömn är värd? Smidigt är det i vilket fall som helst!
Det blev frukost på Pontus och klockan 05:40 påbörjades boarding:
ARN - CDG
Lördag den 10 oktober, kl 06:01, ankomst kl 08:36
Flight AF 1463, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 1C
Det var inte särskilt många som skulle med det här tidiga planet ner till Paris, boarding gick snabbt och jag gick ombord sist. När jag kommer in i planet står det en sjabbig person i gången som lastar ur sina saker på plats 2C och verkar ta god tid på sig. Han har satt sin smutsiga väska på mitt armstöd vid plats 1C. Det gör mig inte så glad att folk sätter sina skitiga väskor som har stått och dragits på marken på ett armstöd där jag ska ha min arm, skjorta eller tröja. Jag visade med all önskvärd tydlighet att det inte var ett uppskattat beteende och valde att skälla ut honom efter noter. Purser tog ett par snabba steg fram till oss, han var nämligen väl medveten om att han bara hade tre businesspassagerare på den här morgonflygningen och när det plötsligt dyker upp en fjärde - då skall denne schasas bort! Den sjaskige mannen hade förstås inte alls köpt en businessbiljett utan hade bara tagit en rövare till självuppgradering och passat på att smutsa ned min plats, usch för sådant! Däremot lysande hanterat av Purser som backade mig till hundra procent. Jag fick två extra våtservetter och städade av min plats extra noggrant.
Det var en tidig morgon och jag var väl medveten om att jag hade en lång dag framför mig så jag försåg mig med en filt från "det vanliga stället". Orkade inte med charaden med purser som först ska neka mig, sedan spela förvånad och att man sedan på något sätt skall vara "tacksam" för att det trots allt fans en filt till mig. Jag tänkte att vid det här laget borde det, sedan länge, stå i min kundprofil som de ser via sin handhållna ipad något i stil med:
kunden ordnar med filt och kudde själv, han stör ingen annan så låt honom pyssla på och öppna skåp bäst han vill.
Jag fällde sätet, drog filten över mig och sov bort hela nedresan till Paris. Purser väckte mig försiktigt och väldigt respektfullt med en svart kaffe färdig till mig, helt enligt min instruktion, i samband med att kabinen skulle förberedas för landning. Då brukar jag lagom hinna dricka upp den i lugn och ro innan vi landar.
I Paris tog jag mig snabbt till en av de två loungerna i terminal 2F, Air France egen intra Schengen terminal, som trots sitt udda utseende på det hela taget fungerar bra. Det är ingen stor sak att byta plan här, det kan vara en bit att gå om man har otur och det är trångt och ont om sittplatser precis vid gaterna men här finns rejält med toaletter som städas precis hela tiden, mycket bra logistik kring det och därmed i princip alltid fräscha toaletter. I de stora terminalbyggnaderna är det högt i tak. Hela taket är dessutom gjort av glas vilket gör att det dagtid alltid känns ljust, trevligt och här är bra luft.
Jämför gärna mot hur förhållandevis mörkt det blir i den internationella terminalen 2K:
För en resa inom Europa är Air France och deras terminal 2F verkligen inte ett dåligt alternativ. Tvärtom, riktigt bra! Lägger man dessutom till den ordentliga serveringen ombord Air France flygplan, riktig mat, varm mat, samt champagne i business, då är det här ett starkt alternativ för resor inom Europa som utan problem spelar ut Lufthansas totalt och på det hela taget spelar oavgjort med Swiss.
I loungen unnade jag mig den lite udda frukostkombon bestående av kaffe, varma nudlar, chips och tomatjuice:
Bara det bästa är gott nog! Idag var tänkt att bli en lång dag, jag ville inte ha för mycket i magen och fick tänka på mängden jag åt. Jag skulle orka många timmar idag! Angående de här loungerna i terminal 2F har jag och @Senator lite olika upplevelser. Jag har bland annat skrivit:
Ingen bild från loungen, för som sagt - den gör ju ingen glad. Fördelen med de här loungerna i terminal 2F är i alla fall att de ligger mycket nära till gaterna.
Som den erfarne Air France resenär som jag är, känns inte loungerna i terminal 2F särskilt lockande.
@Senator har vid flera av sina besök fått uppleva att "det går runt en herre som serverar champagne" här, här, här och här. Jag har under årens lopp någonstans minst 100 besök i de två olika Air France lounger i terminal 2F och har ALDRIG blivit erbjuden champagne i loungerna i 2F - ens som självservering! Ännu mindre har jag blivit erbjuden det vid min sittplats av någon ambulerande servitör! Nåja, olika falla ödets lotter - jag hade som sagt en lång dag framför mig och skulle absolut inte ha någon champagne eller annan alkohol i vilket fall som helst. Det här var coronahösten 2020, allt var annorlunda, man fick vara beredd på det oväntade och att inget var som vanligt. Möjligheten att planera var som bortblåst, man fick anpassa sig, från en vecka till en annan. Många tvära kast och nya besked, nya regler, färger, zoner och annat. Skulle man resa den här perioden fick man verkligen hålla sig på tå!Loungen är långt ifrån tillfredsställande men erbjuder i varje fall en tillflyktsort från det hemska oljudet i avgångshallen ovanför. Maten som serveras här är heller inget att hurra för men eftersom man får ta av sin mask under tiden man sitter ned och äter eller dricker - får man offra sig.
Jag förfinade konstarten i att utvinna så många chipskorn som möjligt ur en liten 40 grams påse ytterligare. Märkligt nog blev jag bara sugen på chips eller dricka när personalen kom förbi under sina mask-patruller. Däremellan kände jag mig märkligt mätt, kanske ändå lite uppsvälld(?) så pass att jag fick vila lite mellan tuggorna innan jag kunde fortsätta äta upp den mat och dricka jag hade tagit. Det är märkligt ändå hur kroppen kan reagera...
Mitt kära KLM skickade en maskin från Amsterdam som kom ner till Paris och plockade upp mig och en busslast andra passagerare.
CDG - AMS
Lördag 10 oktober, kl 10:14, ankomst kl 11:19
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 3C
De här matarflygen mellan Paris och Amsterdam avgår minst en gång i timmen i vardera riktningen, tar oftast strax under en timme att flyga och är ofta eller rent av alltid välfyllda. Även nu, mitt i brinnande pandemi! Då var det skönt att i alla fall ha blockerat mittsäte i business så att man inte behövde sitta precis intill någon annan. Om man bara köper en biljett mellan Amsterdam och Paris brukar dessa vara rysligt dyra, det är inte alls ovanligt att det kostar runt €1000 Euro för en tur- och returbiljett i business med Air France eller KLM. Ungefär tiotusen kronor för två entimmesflygningar, det får man ändå kalla saftigt.
Jag har i alla fall haft tur med många av mina tidigare bokningar under hösten där olika flyg hade blivit ändrade eller inställda. Då hade det öppnats upp för helt fria ombokningar vilket gjorde att jag på många av mina tidigare resor hade kunnat flyga en närmare rutt. Skippa Parisflyget och istället flyga direkt från Stockholm till Amsterdam, upp till Oslo och vända men ändå få alla statuspoäng, miles och UXP poäng som om jag hade flugit alla de flygen som jag ursprungligen hade bokat. Inför den här resan hade det inte kommit något mail - inget pling plong - och det verkade alltså som om jag skulle få jobba mig igenom alla sex flygningarna för första gången sedan resa nummer 2, den som gick 29-30 augusti! Alla resor till TRF efter den resan hade jag kunnat korta av, tack vare att Air France eller KLM hade ställt in ett eller flera flyg. Jag hade till och med fått ersättning för sent inställda flyg två gånger av dessa! Det är inte utan att jag känner tacksamhet och en smula ödmjukhet inför att jag trots allt hade haft ganska stor tur med flyglotteriet, hur bra det hade fungerat för mig med ombokningar och hur generösa Flying Blue/Air France/KLM trots allt hade varit som gett mig miles, statuspoäng och UXP i mängder. Om någon från Air France/KLM läser detta - stort tack!
Till @aruba1s stora förtjusning serverades det som vanligt kanelkringla, på det här matarflyget.
Vi är mycket tacksamma för att du delar med dig dina strapatser och upplevelser, även om vissa är återkommande, exempelvis kanelbuller och caesarsallader
Ni som har varit med på resan från början känner redan till tricket med hur man får den lilla vattenflaskan i pappåsen på bilden ovan att räcka länge men för nytillkomna läsare tar vi det en gång till:
Glaset må se litet ut men det måste vara en synvilla, det räcker nämligen väldigt länge!
För att säkerställa att jag skulle ha tillräckligt med dricka för att räcka hela flygningen bad jag också om en burk Coca Cola utöver den den lilla vattenflaskan som serverades i påsen. För den som undrar kan jag avslöja att - jodå - det går att få en burk Coca Cola och en liten 25 cl flaska vatten att räcka hela vägen till Paris-Charles de Gaulle. Det underlättar förstås om man bara dricker ur flaskan när besättningen går förbi eller tittar. Då räcker flaskan längre!!!
Det bildades en sol-/ljusgloria runt planets nos när vår skugga reflekterades ned i molnen, såg ganska häftigt ut!
Holland och Amsterdam är fantastiskt med sina stora vattenvägar och helt genialiska kanalsystem, tänk vad man kunde konstruera redan för länge sedan!
Och tänk vad man inte lyckas konstruera i fungerande skick nu för tiden:
Jag provade dagen till ära den nyöppnade Privium Express loungen, som ligger airside på intra Schengen terminalen.
Väldigt liten och intim, inte mycket större än en mindre lägenhet. Här fanns endast två anställda, en i entrén och en dam som skötte den lilla serveringen. Vi kan för berättelsens skull kalla henne Sara, jag ska återkomma till henne senare. Fick en alldeles utmärkt cappuccino och ett stort glas vatten serverat vid min sittplats, mycket tacksamt! Lugnt och skönt var här också, det vara bara jag och en herre till på plats under mitt besök. Utmärkt tillflyktsort, det spelar ingen roll att serveringen är av det enklare slaget. Den stora fördelen är lugnet och att kunna komma bort från allt folket i terminalen utanför samtidigt som man själv är mycket nära piren med de flesta avgångsgaterna. Här kan man sitta i lugn och ro fram till säg 5-10 minuter före boarding och ändå kunna gå i sakta mak bort till sin gate. Underbart!
Jag passerade KLM Crown Lounge 25, den som ligger intra Schengen, klockan 12:20:
Den stängde som vanligt denna coronahösten 2020 redan klockan 12:00 och de börjar be folk göra sig i ordning och lämna en stund innan. Tog en bild på de tomma stolarna:
Jag fick istället, som så många gånger förr den här hösten, knata bort till den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52. Det innebar att jag behövde gå genom passkontrollen som naturligtvis gick på några få sekunder med mitt fantastiska Priviumkort! Väl på plats i KLM Crown Lounge 52 blev det ett glas bubbel, lite vitt vin, två mackor, lite grönsaker och en banan.
Kom ihåg - så länge man sitter ned och äter och dricker får man ta av sig masken...
Grymt med XP poäng och tack för utmärkt reseberättelse, särskilt vill rikta jag ett tack för alla tips att minska plågan med munskyddet
Ahhh, gate B26 idag igen! Ungefär så långt bort man kan komma från den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52.
Det regnade ute.
Det verkligen öste ned den här dagen och jag var glad över att få vara inomhus.
Ungefär samtidigt som jag tänkte den tanken, insåg jag också att det, naturligtvis, skulle bli bussgate för mig och de andra passagerarna idag också. Jag borde ha lärt mig drillen vid det här laget, kanske var det förra helgens resa till Bukarest där all boarding och de-boarding skedde via jetbrygga som gjorde att jag hade hunnit glömma hur KLM lastar sina Embraer 175or här på Schiphol. Hur det nu än var med den saken så regnade det - ordentligt!
Det regnade in genom den främre dörren och det låg och flöt vatten vid ingången.
De plan som var före oss virvlade upp ganska stora regnmoln bakom sig när de varvade upp motorerna.
AMS - TRF
Lördag 10 oktober, kl 14:21, ankomst kl 15:51
Flight KL 1217, Embraer 175, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C
Väl uppe i luften serverades det - Gud ske pris och tack! - klassisk caesarsallad igen!!!
Den du @aruba1!!! Ingen äcklig bulgursallad med falafel så långt ögat nådde utan vanlig klassisk caesarsallad.
Vi var tillsammans igen, det var vackert och allt, verkligen allt - var förlåtet!Bulgursalladen med falafel kan knappast sägas göra någon glad. Besättningen var visserligen glada åt att kunna erbjuda något annat än den berömda caesarsalladen men det var som om att de visste att ersättaren inte riktigt var ett fullgott alternativ.
Caesarsalladen - kom tillbaka! Allt är förlåtet!!!
Flaskvattnet ombord var det i alla fall inget fel på, jag lyckades med min rutin och erfarenhet få två flaskor att räcka till munskyddsfrihet under hela resan bortsett från start och landing. Jag kände mig trots allt nöjd!
Inflygningen till Oslo Sandefjord Torp är verkligen vacker, det ser nästan lite drömskt eller trollskt ut!
Naturfenomenet med ljuset när solen försvann bakom molnen gick inte heller av för hackor!
Klockan 15:50 hade vi precis tagit mark och svängde av från landningsbanan och började rulla in mot terminalen.
Redan klockan 15:55 stod jag ute på plattan och hann ta en turistbild på skylten med flygplatsens namn:
Strax därefter började vår guide ta oss det med på den numera klassiska promenaden bort till dörr 16 där vi skulle slussas in för att få träffa de snälla norska passkontrollanterna...
Last edited: